Patience Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 Heisann Jeg grubler litt på nettverk - noe som jeg er totalt grønn i. Men jeg lurer litt på; Hva er forskjellen mellom ruter og switch? Hvilke fordeler har den ene som den andre ikke har? Takker for konstruktive svar.
srbz Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Mener du hub/switch? Hubben kan visstnok kun sende data en vei om gangen, mens switch kan sende begge veier, dessuten er switch som regel biligere... Ruter er vel mye det samme som bredbåndsmodem, du må ihvertfall ha en av disse for å kunne ha bredbånd... edit: ...antar jeg... Endret 31. oktober 2004 av surbz00r
McMort Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 For å si dette veldig enkelt så opererer disse enhetene på forskjellige lag i OSI-modellen. En hub opererer på det fysiske laget og er i bunn og grunn ikke noe annet enn en multiport repeater. En switch opererer på datalink-laget og adresserer trafikken ved hjelp av mac-adresser. En ruter opererer på nettverkslaget og bruker ip-adressering. Jeg kan fint si masse mer om dette om du vil vite mer. surbz00r: En ruter er ikke det samme som et bredbåndsmodem.
srbz Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 (endret) For å si dette veldig enkelt så opererer disse enhetene på forskjellige lag i OSI-modellen. En hub opererer på det fysiske laget og er i bunn og grunn ikke noe annet enn en multiport repeater. En switch opererer på datalink-laget og adresserer trafikken ved hjelp av mac-adresser. En ruter opererer på nettverkslaget og bruker ip-adressering. Jeg kan fint si masse mer om dette om du vil vite mer. surbz00r: En ruter er ikke det samme som et bredbåndsmodem. skrev mye det samme (som i ikke "ikke helt") og la til "antar jeg" Endret 31. oktober 2004 av surbz00r
TrAI Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 skrev mye det samme (som i ikke "ikke helt") og la til "antar jeg" Vel, jeg vil ikke si det er ikke mye det samme en gang, et modem er vel en lag 1 enhet, den oversetter mellom to forskjellige medier, men gjør ingen valg om hvor data skal. En ruter er en lag 3 enhet og baserer seg på logiske nettverks adresser når den skal velge hvor pakker skal sendes. Enheter vil ha funksjoner for lavere lag også, så en ruter vil ha interface for ethernet, ADSL, PSTN, kabel og/eller andre medier.
the_ruthless Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 HW.no's nettverksguide, bare for artig: http://www.hardware.no/guider/nettverk/index.html Router: Har gjerne innebygget switch for 4/8 PC'er, minst. Har som hovedoppgave å dele internett (fra f.eks. ADSL-modem) ut til et nettverk. Har gjerne også innebygget NAT, firewall-egenskaper, osv. Kan i all hovedsak konfigureres, og har gjerne også fine egenskaper som DHCP osv. Switch: Nettverkshovedpunkt, kan man si. Alle PC'ene er knyttet til denne. Peiser igjennom trafikk. Ikke noe mer.
McMort Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 Enheter vil ha funksjoner for lavere lag også, så en ruter vil ha interface for ethernet, ADSL, PSTN, kabel og/eller andre medier. Det er vel mer korrekt å si at en ruter kan ha disse interfacene, alt etter hvilken type ruter vi snakker om.
TrAI Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 Det er vel mer korrekt å si at en ruter kan ha disse interfacene, alt etter hvilken type ruter vi snakker om. Jo, det var vel litt dårlig formulert det der. Det jeg mente å si var at rutere kan ha en eller fler interface typer.
jocke Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 Mener du hub/switch? Hubben kan visstnok kun sende data en vei om gangen, mens switch kan sende begge veier, dessuten er switch som regel biligere... Hub sender pakkene til alle portene. Det er derfor alle hub'er har en "collision"-lampe, som begynner å blinke villt når det kopieres for fullt. Dette er fordi pakkene kolliderer ettersom det blir kork på alle portene. En switch sender pakkene kun til destinasjonsporten, da den finner ut hvilken port maskinen som skal ha pakkene er på. Dermed unngår man pakkekolisjoner, som igjen fører til mer stabil linje. I tillegg kan vel ikke hubbene autosense hastigheten på portene? Dvs, den kan ikke kjøre forskjellige hastigheter. Sånn at hvis 4 av 5 porter er 100mbit, og i den siste porten er det 10mbit, blir alle portene 10mbit.. om eg ikkje tar helt feil Så alt i alt er det ingen god idè å kjøpe hub
Angelboy Skrevet 31. oktober 2004 Skrevet 31. oktober 2004 (endret) hub er for å koble segmenter i et LAN sammen, når en pakke kommer på en port blir den sammer pakken kopiert ut på alle portene, dette lager mye støy på nettverket hvis der er mye kopiering mellom flere segmenter. du har to typer hub passiv og inteligent, der int. kan admin kjøre monitor på nettet switsh sender og filtrerer pakker mellom LAN segmenter, og dermed blir det ikke det samme støyet på "hele nettet" og øker "tapt" båndbredde. ruter sender pakker fra kilde til mål igjennom nettverk og er minst koblet til 2 nettverkt, mest vanlig WAN eller LAN eller LAN og ISP. ruter gjør som regel veldig lite filtrering hvis den ikke har firewall. ruter ligger i OSI lag 3 switch ligger i OSI lag 3 og i data link layer 2 hub i OSI lag 1 til 2 Endret 31. oktober 2004 av Angelboy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå