Gå til innhold

Gmini XS200 ipod basher!


Anbefalte innlegg

Ser ikke helt hvor jeg har anbefalt iriver, men uansett. iPod er en meget respektabel spiller, men jeg vil ikke gå så langt som å si at den er best. Jeg hadde selvfølgelig ikke sagt nei til en iPod, men ville heller valgt en annen. Men det er ingen tvil det er en meget bra, men dog ikke best (syns nå jeg da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ikke helt hvor jeg har anbefalt iriver, men uansett. iPod er en meget respektabel spiller, men jeg vil ikke gå så langt som å si at den er best. Jeg hadde selvfølgelig ikke sagt nei til en iPod, men ville heller valgt en annen. Men det er ingen tvil det er en meget bra, men dog ikke best (syns nå jeg da)

Jeg aner ikke hvem som har anbefalt hva, men det er ofte Iriver som blir nevnt når det er snakk om spillere som er "bedre" enn Ipod.

 

Personlig kan jeg ikke helt forstå at det går an å si at det ene eller det andre er "best". Det blir som å argumentere for at Diesel Jeans er bedre enn Levis - altså smak og behag.

 

Jeg var innom en Space World-butikk her forleden og sammenlinget noen harddiskbaserte spillere, og det som fikk meg til å droppe Iriver var at deres spillere var helvetes store og tunge sammenlignet med Ipod. Creative sine var enda verre.

 

Etter og ha lest haugevis av tester av diverse spillere, hvor Iriver og Ipod helt klart er de som kommer best ut, var ikke valget spesielt enkelt. Noen skamroser den ene, andre skamroser den andre.

 

Men etter og ha sett spillerne fysisk - og da tenker jeg ikke på design men størrelse og vekt - var valget plutselig veldig enkelt.

 

Når det gjelder lyden skal jeg sammenligne når jeg får Ipoden om en ukes tid. Jeg har tross alt brukt en Iriver-spiller daglig i 6 måneder nå.

 

Keyzer

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar
Hvis man ikke bryr seg om hva man har i lomma, er nok ikke iPod best, i forhold til blant annet lyd som kanksje er det aller viktigste på en spiller (ipod har lav lyd og meget vanskelig å stille inn egen EQ)

 

Lyd er uansett subjektivt, så å si at "Iriver har bedre lyd enn Ipod", blir som å si at "rød er finere enn blå".

Lyd er på ingen måte subjektivt. Lydgjengivelsen skal helst være nære det originale. Hvis spilleren legger inn bakgrunnsstøy o.l. er det en dårlig spiller. Samme mp3 kan høres forskjellig ut på diverse forskjellige spillere. Lyden på en iPod har aldri vært best, den har kanskje vært god. Dessuten har man på en iPod begrensede muligheter til å stille inn lyden til sin smak/sitt headset osv (EQ).

 

Designet på en iPod er selvfølgelig subjektivt. Jeg synes det er stygt.

 

Prisen på iPod er latterlig. 2300,- for en 4gb-spiller, med opptil 8 timer batteritid. Og denne spilleren er det lang venteliste på? (Men det er jo mange cafe latte-drikkende som venter på sin..)

 

Venter spent på reviews av denne archosen, 20gb, 10-timer batteritid og så liten. Og VG sa den kunne koste 1600! WOW! Denne virker lovende! Er selv meget fornøyd med min Archos Gmini 400, og kan ikke forstå hvordan en iPod, med 2-tone-skjerm og begrensede avspillingsmuligheter av musikk kan koste så mye, og allikevel selge. :(

Lenke til kommentar
Lyd er på ingen måte subjektivt. Lydgjengivelsen skal helst være nære det originale. Hvis spilleren legger inn bakgrunnsstøy o.l. er det en dårlig spiller.

 

Nå finner du sannsynligvis relativt få spillere med innlagt bakgrunnsstøy.

 

Selvsagt er hva man liker av lyd subjektivt.

 

Her en audiofil-test av Ipoden hvor jeg gjetter på at fyren som skriver er mer kresen til lyd enn de fleste av oss andre.

 

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB...;num=1073483124

 

Du vil finne haugevis av lignende tester på nettet, og jeg har fortsatt til gode å se noen som viser noe annet. Den eneste testen jeg til nå har sett hvor Ipoden Mini har kommet dårlig ut, er på www.dinside.no hvor Ipoden fikk 7 av 10 når det gjaldt lyd.

 

Når det gjelder batterikapasiteten på Ipoden er jeg enig i at den er kort sammenlignet med lignende spillere, men på den annen side: Hvem går lenger enn 12 timer uten å møte på strøm?

 

Ikke jeg. De som derimot har behov for en spiller som spiller i 48 timer på en hytte uten strøm, bør selvsagt ikke kjøpe Ipod.

 

Keyzer

Lenke til kommentar

Jeg jeg må bare si at iPoden er ikke er dårlig produkt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at iPod er et dårlig produkt. Hvis man sier at en ipod er et dårlig produkt, hvordan kan det ha seg at Apple sin iPod har 92% av alle bærbare musikk spillere i USA.

 

Softwaren på iPoden er bra, den er rask og alt det er den beste softwaren noensinne, har du ikke brukt den ikke so noe på dette.

Tuchpaden helt genial.

 

iTunes er det beste musikk avspillings programmet jeg har vært borti. Altså winamp og WMP kan bare gå å legge seg. Smart Playlists er bare HELT genialt. At man får playcounts og smart playlisten er bare helt genial, og hvordan dette synkroniserer med hverandre er fantastisk.

 

Spesifikasjonene på iPoden er ok at iPoden bare har 8, 12 og 15 timer spilletid er for lite. Det er ingen tvil om at det er lite iforhold til konkurentene. Jeg skal ikke forsvare batterilevetiden fordi det blir bare tullete. Det er faktisk en fordel å ha lang batterilevetid, det ER utrolig deilig å slippe å lade mobiltelefonen sin opp en gang om dagen. iPod eiere vil plugge ipoden mot maskinen for å synkronisere den med iTunes, da lader den den lades via USB 2.0 og firewire.

 

iPoden selger bra, den er fin å se på og ekstremt fin å bruke. Dere som prater om lyden. Jeg vet ikke men jeg tror helt ærlig ikke man kan høre så utrolig mye forskjell når man sitter på bussen med Koss Porta-Pro eller in-ear plug. Jeg hører alltid noe støy i bakgrunnen uansett hvor man er. Det er alltids folk som har et øre for lyd disse folkene ser jeg som et mindre tall og hvis de har erfart ipod lyden som utrolig dårlig. Javel mener jeg, da er det nok et mindre tall av de lydekspertene siden iPoden selger så bra.

 

Jeg er ingen lydekspert og mener iPoden spytter ut god nok lyd i mine ører, og det er jo tydeligvis bra nok for store deler av resten av verden siden iPod har 28% av verdens bærbare musikk enheter.

 

iPoden er overpriset. Den kunne helt sikkert vært billigere. Er ikke noe å si på det. Men så kan man tenke på det er faktisk en god mp3 spiller med fantastisk software. iPoden gjør det den blir bedt om også. Nemlig å spytte ut lyd.

Så kan man jo si at, men prisen er for høy. Så hvis man klager over prisen kjøp noe annet da, ingen sier at du MÅ ha en iPod. Man behøver ikke a abselutt kjøpe en Mercedes hvis man ikke har råd til det. En bil er en bil så kjøp heller en skoda hvis ikke du har råd til en Mercedes. Begge bilene gjør jo det den skal, nemlig å frakte deg fra A til B. Det handler bare om kjøreglede. Dette er på samme måte som med iPoden.

 

Liker du ikke iPoden så kjøper du den ikke. Liker du den så skal ikke jeg si at du ikke skal kjøpe den. Selv har jeg en iPod mini og jeg er strålende fornøyd med min. Smak og behag. Folk er forskjellige. Men det er ingen tvil om at Archos spilleren virker som en god spiller. Etter min mening så handler det endel om softwaren også. Men abselutt ikke noe i veien å bruke Archos mp3 spilleren sammen med iTunes. Min far gjør det og det fungerer strålende. Folk er forskjellige og takk fuglene for det.

 

Btw:

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1304601

 

iPod har 82% av alle harddiskbaserte mp3-spillere og "ynkelige" 41,9% på alle mp3 spillere. Det endel, så hvordan kan det være et dårlig produkt?

Endret av TeSp
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva alt oppstyret rundt ipod egentlig er, ikke er den spesielt pen, det er mange andre spillere som både har bedre lagringsplass, ser bedre ut (etter min mening), har bedre batteri, alternative medieavspillinger, bedre lyd og koster ikke så forbanna mye. Sjansen for å bli ranet går også ned om du ikke blir sett med hvite øreplugger. Det har liksom blitt en trend å ha appleprodukter, hvor trist det enn er. Det aller meste fra apple er overpriset, blant annet ipod. Man betaler mer for fancy look enn funksjonalitet og kvalitet, og det er skammelig markedsføring fra Apple. btw. Hei kasper og Steven :)

Endret av DreieR
Lenke til kommentar
Det har liksom blitt en trend å ha appleprodukter, hvor trist det enn er.

Er det en trend,Kult.

 

Hva er det som er så utrolig kjipt at folk ikke har en windows basert maskin? Hvis ikke man spiller spill hva er så kjipt med å ikke ha en windows basert maskin?

 

Produktene til Apple er overpriset det er desverre ikke noe vi kan styre. De setter en pris og folk kjøper det. Slik er det bare. Folk kjøper dyre biler også. Ser ikke helt problemet med at folk kjøper apple produkter jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror i bunn og grunn det meste er subjektivt. Selvfølgelig er ikke lyden i sin reneste form subjektivt, men i støyende omgivelser og øreplugger har sikkert forskjellen på iRiver og iPod lite og si. Men jeg kan tenke meg at hvis man bruker det som en "jukebox", og kobler det til et anlegg, kan man høre forskjellen.

 

Stort sett er nok lyden på ALLE spiller helt ok for de flestes ører, og få legger merke til forskjellen på antall mhz og allslags greier. I bunn og grunn er det pris, brukervennlighet, utstyr, funksjoner og design som gjelder, altså ting som er mer eller mindre subjektivt. Ingen MP3 spillere har vist en enorm forskjell fra andre spillere. iPod er jo ikke alene på tronen av MP3 spillerene.

 

Å kjøpe et produkt, fordi det er et merke er jo ikke uvanlig, så selv om et produkt selger mest, betyr det virkelig ikke at det er best av alle tilgjengelige produkter på markedet. Mote, smarte reklamekampanjer OSV er viktigere. Bare se på VHS krigen. VHS vant jo helt ufortjent, de andre alternativene hadde mye bedre kvalitet OSV.

 

I bunn og grunn er ALT relativt (blir litt dyp nå :hmm: ) og ettersom ingen spiller har skilt seg helt klart ut fra resten (vet at iPod vinner mye cred på tester, men det er det ganske mange andre som også gjør) er valget av spiller ganske så subjektivt. Brukervennlighet og lydkvalitet er subjektivt i forhold til at man hører musikk i forskjellige miljøer og lydnivåer og man har forskjellig nivå i oppfattelsen av lyder, og mens noe kan være lekende lett for andre sliter noen med det samme (les brukervennligheten)

 

Man må velge den spilleren man føler mann er bekvem med. Hvis man velger å gjøre som mange andre og gå for iPod, er det jo ikke noe galt i det, men det er alikevell i nødvendigvis det beste alternativet ovenfor alle de andre spillerene

 

!!ALT ER REALTIVT!!

Lenke til kommentar
Produktene til Apple er overpriset det er desverre ikke noe vi kan styre. De setter en pris og folk kjøper det. Slik er det bare. Folk kjøper dyre biler også. Ser ikke helt problemet med at folk kjøper apple produkter jeg.

Bare for å nevne det, så er det etterspørselen som bestemmer prisen, så jo vi som forbrukere har makt. POWER TO THE MASSES

Lenke til kommentar
Å kjøpe et produkt, fordi det er et merke er jo ikke uvanlig, så selv om et produkt selger mest, betyr det virkelig ikke at det er best av alle tilgjengelige produkter på markedet. Mote, smarte reklamekampanjer OSV er viktigere.

Jeg tror kanskje du undervurderer kjøperne ganske kraftig. Visst kjøper også 14-åringer spillere, men for de av oss som er litt eldre - og det er faktisk relativt mange av oss også som hører på musikk - tviler jeg veldig på at mote eller merke har noe som helst å si.

 

Når jeg valge å bestille en Ipod nå hadde det selvfølgelig ingenting med merke å gjøre, men at det rett og slett ikke fantes brukbare alternativer.

 

For jeg sjekket ut haugevis av tester, og 2 spillere, Ipod og Iriver, skilte seg ut. Med Creative på en god 3. plass.

 

Jeg sammenlignet 20 gb harddiskbaserte spillere fra Ipod, Creative og Iriver i en butikk, og forskjellen var soleklar. Creative og Iriver var rett og slett store i forhold til Ipoden. De veide også mye mer (ca. 50 gram mer).

 

Iriver kostet også betydelig mer enn Ipoden, dog var ikke det av like stor betydning for meg - og jeg har meget gode erfaringer med Iriver.

 

Så er det ulempene med Ipoden. Vel, den har dårligere batterikapasitet enn spillerne over. Så jeg måtte selvsagt spørre meg selv om jeg trengte mer enn 12 timer, noe jeg ikke gjør. Spilleren vil stort sett bli brukt på trening, og det er svært sjelden jeg kjører 12-timers økter.

 

Så har du formatene den ikke spiller. For Iriver spiller jo som kjent mer. Men var dette noe problem? Svaret på det fant jeg ut ved å gå igjennom 13 gb med musikk. Jeg hadde ett (1) album med wmp-filer. Det var alt.

 

Ergo var ikke mangelen på diverse filformater noen mangel for meg heller.

 

Mitt største problem gikk på Itunes som programvare. Jeg er ikke spesielt overbegeistret for å måtte bruke det. Men så prøvde jeg Itunes, fikset på samtlige MP3-filer i henhold til diverse tag'er, og jeg fant faktisk ut at Itunes er et godt avspillingsprogram. Kuttet faktisk ut WMP og WinAmp etter at jeg prøvde Itunes.

 

Altså har ikke Ipoden noen mangler for meg. Og jeg gjetter også på at det gjelder for de fleste andre. For flertallet av oss trenger ikke filformatene som Ipod ikke spiller. I hvert fall ikke nå. Kanskje om 2 år, men om 2 år er uansett Ipoden jeg nå har bestilt utdatert for lenge siden.

 

Jeg har ikke noe forhold til Apple og kjøper selvsagt ikke Apple på grunn merket eller Apple som et moteikon.

 

Og jeg gjetter faktisk på at det gjelder flertallet av oss. I hvert fall de av oss som er eldre enn 14 år gamle.

 

Jeg hadde dog aldri vurdert Ipoden om det ikke hadde vært for spillerens testresultater.

 

Når det gjelder prisen forstår jeg for øvrig ikke hva folk syter over. Iriver er tross alt dyrere om man sammenligner 20 gb-modellene, og jeg forstår heller ikke at folk synes 4-gb versjonen er spesielt dyr. Man betaler tross alt for å få en liten spiller, ikke for gb. Vil man ha gb kjøper man ikke Mini-versjonen i utgangspunktet.

 

Keyzer

Lenke til kommentar
Er det ikke en relativt kraftig motsigelse å bry seg om at Ipoden er "passè" i et innlegg hvor du hudfletter Ipoden som et moteikon?

Vel, ut fra mitt syn er den passé for oss. Egentlig definerer du i spørsmålet ditt akkurat hvorfor den er passé også.

 

Jeg håper jeg ikke tar meg vann over hodet, men det imaget hardware.no har for meg er veldig ulikt vg.no. Jeg tror (trodde/håpet/vil) de aller fleste av oss på forumet har et større fokus på andre ting ved et produkt enn mote, design og markedsføring.

 

I tillegg vil jeg gjerne presisere at når jeg 'hudfletter' iPod som du sier så baserer jeg mye av dette på et batteri som ikke er laget for å vare, ikke yter selv de skarve 8 timene de lover, og som har en usedvanlig høy sannsynlighet for å dø kort tid (1-1½ år er kort) etter at man kjøper produktet. Jeg går heller ikke rundt med ekstra strømkabel for å kunne nødlade spilleren min hvis (når) den går tom. "Hei, jeg skulle gjerne hatt en medium BigMac meny med Coca Cola og et strømuttak til iPoden min".

 

Hadde det levert de 8 timene de snakket om på den tiden jeg kjøpte min (3G? 15gb når dét var medium), så hadde jeg nok ikke vært fullt så kritisk. Tvert om, hadde iPod vært solid og bedre i bruk så hadde jeg digget det, for den er jo fin. Men jeg leter altså etter noe bedre nå da.

 

Jeg har heller ikke sagt at alle kjøper iPod på grunn av merket eller image. Jeg mente å si / sa at mange gjør det. Jeg tror det er et vanskelig argument å benekte. I tillegg er valg av mp3 spiller vanskelig med så mye likt der ute. Jeg tror ikke man skal avvise at iPod navnet helt sikkert gjør at mange faller ned på den til slutt. Mote. Oppmerksomhet. Markedsføring.

 

Derimot står jeg fast ved min oppfatning om at iPod er passé. Idét et produkt blir allemannseie bør innovatørene finne noe nytt. iPod er blitt definisjonen på en mp3-spiller i lik grad med Xerox som lenge var det for kopimaskiner. Er jeg imot det? Svaret skulle være tydelig for alle :)

 

Jeg er imponert over hva Apple har fått til med iPod'en sin, så misforstå meg rett. Men jeg forventer mer enn skylapper og fanatisme fra et våkent teknofrelst publikum her inne. Jeg er lei av å høre at "iPod er best". Det er et psykologisk fenomen å skulle overbevise seg selv og folk rundt seg om at man har gjort det riktige valget. Det blir bare verre jo flere like alternativer man hadde. Altså burde ikke fenomenet være helt ukjent i mp3-jungelen. Sorry keyzer! :blush:

 

Og keyzer, jeg tror du undervurderer reklame og markedsføring ganske kraftig. Spesielt tror jeg du tar veldig feil med henhold til alderssegmenteringen. '14-åringer' har nok bedre kontroll med eget valg av mp3-spiller i vår tid enn hva den (noe) eldre og mer kjøpesterke garden har. Mote. Oppmerksomhet. Markedsføring.

 

Hvis du skal bruke den kun til trening, hvorfor ikke gå for en mindre og mer behagelig flash-spiller istedet? Jeg tviler ikke på at du mener det du sier om at du ikke valgte iPod på grunn av 'eksterne faktorer'. Men jeg vil likevel sette et bittelite spørsmålstegn i margen når jeg ser argumenteringen din.

 

Er det noen som hinter til at jeg er en liten fjortis? Jeg er forulempet! ;)

Lenke til kommentar
da har du vurdert at iPod er best utifra DINE kriterier. Poenget mitt er at JEG ikke synes den er best. Andre må gjerne mene det, og det er sikkert mange som har funnet ut det på grunnlag av tester OSV, men meget mange har kjøpt den fordi det er et mote og jappeikon

Det sier seg selv. Jeg har kjøpt Ipoden ut fra mine kriterier. Det er tross alt jeg som skal bruke den.

 

Hva andre mener får bli deres sak.

 

Ellers gir jeg beng i moten og de hvite øreproppene går selvsagt strake veien i søpla. Man kjøper ikke en MP3-spiller til nesten 3000 kroner uten å investere noen hundrelapper i skikkelige høretelefoner.

 

Keyzer

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke den kun til trening, hvorfor ikke gå for en mindre og mer behagelig flash-spiller istedet? Jeg tviler ikke på at du mener det du sier om at du ikke valgte iPod på grunn av 'eksterne faktorer'. Men jeg vil likevel sette et bittelite spørsmålstegn i margen når jeg ser argumenteringen din.

 

Jeg gidder ikke å bruke tid på å overføre musikk før hver økt. I tillegg er det utrolig praktisk å kunne velge hva du vil høre på der og da.

 

Jeg hadde egentlig en spiller jeg var meget fornøyd med, en Iriver IGP-100. En stygg jævel av en spiller (noe som engang for alle burde motbevise at jeg driter i hvordan spillerne mine ser ut), men den gikk i stykker.

 

Spilleren nevnt over hadde 1,5 gb hd, noe jeg faktisk begynte å synes var litt i minste laget. Det var irriterende å hele tiden måtte styre med å bytte ut musikken jeg ville høre på.

 

Så derfor tenkte jeg å gjøre det så enkelt som mulig. Gå for en 20 gb spiller som sørger for at jeg kan ha med meg hele samlinga mi til enhver tid. Jeg har ca. 13 gb musikk nå, altså har jeg plass til 7 gb til. 7 gb skulle tilsi rundt 70 album, og det er tvilsomt at jeg rekker å fylle opp denne i løpet av ett år. Og jeg gjør ikke regning med at spilleren varer i mer enn ett år - altså plaget det meg heller ikke at batteriet bare holder i 1-1,5 år.

 

Når det gjelder spillere med flashminne er de forresten rådyre. Heller en Ipod med 20 gb til 2800 kroner enn en Iriver med 512 mb til samme prisen. Noe billig søppel med halvgod lyd til 1000 kroner var tross alt aldri noe alternativ - men uansett hadde det blitt for lite minne.

 

Keyzer

Lenke til kommentar
Foreste en iRiver billiger hw prisguide

Er vel ikke helt sant det da!

Om du sjekker litt på hvilke web-shopper som har dem inne og til hvilken pris, så er det nok fortsatt IPoden som er billigst med ca. 600kr i prisforskjell.

 

iRiver iHP-120:

Billigste Web-shop med denne på lager er www.pcutstyr.no: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=123082

til den nette sum av 3532kr

 

Apple iPod MP3-Spiller 20 GB:

Billigste Web-shop med denne på lager er www.fotovideo.no: http://www.fotovideo.no/aspx/login.aspx?Re...1737&plid=11737

til den nette sum av 2 899kr

 

Når nomantica.com får Iriver inn på lager kan jeg nesten vedde mp3-samlinga min på at den vil være dyrere enn 2842kr

 

Edit: Skriveleif

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar
Produktene til Apple er overpriset det er desverre ikke noe vi kan styre. De setter en pris og folk kjøper det. Slik er det bare. Folk kjøper dyre biler også. Ser ikke helt problemet med at folk kjøper apple produkter jeg.

Det at du blander dyre og billige biler inn her er jo rimlig idiotisk, "Folk kjøper dyre biler også"...

 

Når folk kjøper dyre biler er det gjerne fordi de er raskere og bedre (mulig noen overprisa biler også sikkert). Når dere "cafè-latte drikkende" sosser kjøper iPod så er de overprisa som f*** og ikke noe bedre, så jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn biler når poenget er at iPod koster mer og er dårligere enn flere andre spillere på markedet.

 

Forresten, hei dreier, kasper... og steven arne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...