Gå til innhold

Får ikke frigjort plass på C:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Win XP Pro, IBM Dekstar 180GXP 180 GB.

Jeg har et problem her. Jeg trengte mer plass på C: (som forøvrig er på 21 GB), så jeg slettet en del spill og programmet på HD-en som tok mye plass. Avinstallerte dem og slettet alt som ble igjen i mappene. Problemet er at det ikke ble registrert noen økning i ledig plass på partisjonen. Jeg hadde først rundt 4 GB ledig på C:. Men plutselig gikk dette ned til 1,7 GB. Jeg slettet så en del drit jeg hadde installert (3DMark2003, Doom 3 etc.), men ingenting skjedde. Noen dager etterpå er ledig plass oppgitt til 3,22 GB. Jeg har gått igjennom alle mappene på C:, og regnet ut at alt tilsammen tar ca. 13 GB. Finner ingen skjulte plasstyver med "legg til/fjerne programmer" heller. Har defragmentert, slettet temp, kjørt Crap Cleaner, scannet med Systemworks og NIS flere ganger, scannet etter spyware (Ad-Aware, Spybot S&D), men ingenting ser ut til å hjelpe. Skjønner ikke helt dette her. Er ca. en uke siden problemene begynte.

Hjelp...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norton har en funksjon som gjør at data fra bosset ikke slettes selv om du sletter det. Det slettes kun når du når en viss grense, slik at du alltid har X antall ledige gig, og kan gjennopprette alt annet du har kastet.

Disable denne, så fungerer alt som normalt. Tror den heter Norton trash protector eller noe i den dur.

-Stigma

Skrevet

Jepp, det har ikke funket det heller. Er lite lysten på å formatere, men... Vi får se til slutt. Skulle gjerne se om det komme flere råd først (kanskje i morgen, når folk flest faktisk er oppe).

Skrevet

Windows gjemmer også bort en del plass i system restore, kanskje mer enn du "trenger". Tror default er 12%.

H.Klikk "my computer" -> properties -> System Restore (tab)

Her kan du bestemme hvor mye plass du vil gi system restore (evt slå den av)

Det kan være en fordel å slå på visning av skjulte mapper (og system mapper) når du kalkulerer hvor mye plass diverse ting tar.

Sp+

Skrevet

System restore var tingen :)

Satte den ned fra 12% (2,6 GB) til 4% (920 MB), og nå fikk jeg plutselig 7 GB ledig. Takker så mye for tipset :D

Hvor mye bør System Restore stå på egentlig?

Skrevet
Hvor mye bør System Restore stå på egentlig?

0% , nix, nada, ingenting =)

Men selvfølgeig, om du er helt håpløs og driver og roter med ting på systemet ditt som du selv ikke her peiling på, slik at det crasher og herjer på, så kan det være fint å ha et restore-point *ler*

Seriøst, så komme det helt ann på hva du bruker maskinen til og hvor mye endringer du foretar deg. System restore spiser opp plass veldig fort.

-Stigma

Skrevet

Ok, deaktiverte funksjonen. Ah, endelig... Masse plass til overs :)

Hadde tenkt å installere FFXI, og det tar 6 GB... Veldig frustrerende å ikke få plass.

Uansett, takker så mye for alle tips :)

Skrevet
Ok, deaktiverte funksjonen. Ah, endelig... Masse plass til overs :)

Hadde tenkt å installere FFXI, og det tar 6 GB... Veldig frustrerende å ikke få plass.

Uansett, takker så mye for alle tips :)

Har du behov for backup, så finnes det bedre program for å gjøre det som kan lage bilder som du brenner ut på CD/DVD. Jeg er for backup, men ikke system restore =)

-Stigma

Skrevet

Jeg anbefaler IKKE å deaktivere System Restore, den har reddet meg et par ganger.. og jeg er ikke den i verden med lavest kompetanse innen hardware og OS:) Lønner seg alltid å ha et par restorepoints liggende. 10% er kanskje mye, men 2-3% kan du fint ofre.

Med mindre du sitter i et enterprisenettverk med gode mulighet for imageinstallering og automatiske rac-løsninger så tar det tid å få opp en pc som er håpløst ute å kjøre om man har mye programmer og spesielt oppsett. Er frustrerende å måtte gjøre en rac-install bare fordi noen har kodet et program / driver som ikke lar seg fjerne helt ordentlig (eller bruke mange timer på manuell registrytråling om man havner i et slikt problem).

Alt til sitt bruk egentlig, og system restore funksjonen har reddet mange mindre kompetente familiemedlemmer og kompiser. Forøvrig holder det å kjøre det på OS disken:) Så min anbefaling står. la et par gig bli stående til systemrestore, du KAN få bruk for det en gang:)

Skrevet

Du har tømt søppelbøtta også?

... og system restore er ikke så veldig lurt å disable helt... kan komme en mindre vakker dag da du angrer bittert (f.eks SP2 første gang)...

Skrevet

Så klart har jeg tømt søppelbøtten... Hva tar du meg for :p Og purget Norton Protected files. Og disablet funksjonen.

Som sagt, det var System Restore som spiste all plassen. Fikk frigjort 4.5 GB ved å sette den ned fra 12% til 2%. Jeg har allerede fått svar på alle spørsmålene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...