Gå til innhold

Steam, ulovlig eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ting som jeg har lurt på ang. tjenester som feks. Steam. Hvordan er det med momsavgift på dette? Dette er jo en vanlig vare/tjeneste som man kjøper fra utlandet og den er jo dermed momspliktig dersom verdien er over en viss grense(200?).

Slik jeg har forstått betaler man samme prisen over steam uansett hvilket land man befinner seg i, så hvert lands individuelle moms-satser er tydeligvis ikke inkludert i prisen(Det ville være usannsynlig uansett så lenge Valve ikke har en egen avdeling i hvert land). Dette vil si at varen er momspliktig ved innførsel til landet såvidt jeg har forstått.

Siden det er nærmest umulig å få sendt noe momskrav på ting som lastes ned over internett betyr vel dette si at de aller færreste steambrukere faktisk betaler denne momsavgiften. Vil det dermed si at at man da bryter loven når man kjøper noe over Steam og lignende tjenester?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at du ikke bryter loven, ettersom denne måten å kjøpe og importere en vare fra utlandet på ikke er definert i loven. Men dersom en digital distribusjon av varer blir mer vanlig, så vil nok myndighetene prøve å slå kloa i pengene dine.

Skrevet

Jeg synes det virker tvilsomt om det skal være noe forskjell på dersom man laster ned en kopi over internett eller om man får tilsendt en fysisk CD. Det er jo innholdet som er definert som en vare her og ikke mediumet. Dersom det er forskjell på en fysisk CD og nedlasting så vil det jo si at man fjerner seg helt fra det såkalte åndsverk-konseptet.

Skrevet

Fra loven om merverdiavgift:

---

§ 1. For så vidt Stortinget vedtar at det til statskassen skal betales en avgift på omsetning av varer og tjenester i alle ledd og ved innførsel, gjelder reglene i denne lov når ikke annet er særskilt bestemt i annen lov eller Stortingets vedtak om avgiften.

§ 2. Med vare forstås fysiske gjenstander, herunder fast eiendom. Som vare anses også elektrisk kraft, vann fra vannverk, gass, varme og kulde.

---

Ergo bryter man ikke loven. Åndsverksloven har heller ingenting med dette å gjøre.

Skrevet

Er enig at det ikke er ulovlig i Norge, men det betyr ikke at det samme gjelder for andre land. Men foreløpig er ikke importen av det digitale formatet så stort. Man betaler vel ikke moms på musikk som kjøpes og lastes ned fra internett?

Men etterhvert vil nok dette endres slik at moms også inbefatter den digitale verden

Skrevet

I Norge er det ikke moms på denne type "varer" og tjenester.

EU innførte dog regler for et par år siden tror jeg. I hvertfall må man nå betale moms av månedsavgiften for å spille MMORPG spill i EU, noe man fortsatt slipper i Norge.

Skrevet (endret)
Fra loven om merverdiavgift:

---

§ 1. For så vidt Stortinget vedtar at det til statskassen skal betales en avgift på omsetning av varer og tjenester i alle ledd og ved innførsel, gjelder reglene i denne lov når ikke annet er særskilt bestemt i annen lov eller Stortingets vedtak om avgiften.

§ 2. Med vare forstås fysiske gjenstander, herunder fast eiendom. Som vare anses også elektrisk kraft, vann fra vannverk, gass, varme og kulde.

---

Ergo bryter man ikke loven. Åndsverksloven har heller ingenting med dette å gjøre.

Sjekket loven selv for sikkerhets skyld på lovdata.no og fant ut at du hadde jo unnlatt den mest relevante delen av loven:

Med tjeneste forstås alt som kan omsettes og som ikke er å anse som vare etter første ledd. Som tjeneste anses også begrensede rettigheter til fysiske gjenstander eller fast eiendom, samt hel eller delvis utnyttelse av immaterielle verdier."

Ifølge loven er da nedlastning av software over feks. internett å ansees som en tjeneste og er følgelig gjenstand for moms på lik linje som feks. CD-versjonen av samme spill(iflg. § 1)

Ergo, utifra lovteksten kan man slutte at det faktisk er ulovlig å laste ned fra feks. Steam uten å betale moms for dette.

Edit: Har ikke funnet noe som motsier dette ennå men dersom noen har kilder er jeg svært interessert.

Endret av Vice
Skrevet

Har ikke satt meg inn i hva Steam selger, men mulig dette er relevant.

Sendte en mail til tollvesenet ang. kjøp av software nedlastet på internett og fikk dette svaret da jeg spurte om toll og moms på dette.

Lisens på produktet kostet ca. 500,-.

Hei

Nei, dette vedkommer ikke tollmyndighetene i allefall. Dataprogram som lastes ned anses ikke lenger som en fysisk vare.

Firmaer som laster ned program /tjenester over nettet skal derimot oppgi dette til sitt lokale fylkesskattekontor.

Med hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Tel: 22 86 08 50

Fax:22 34 68 30

[email protected]

Skrevet

Jeg ser det som ganske naturlig at dette skal være avgiftsbelagt på lik linje med nesten alt annet man importerer (bortsett fra bøker) Man betaler avgift på cd'er og dvd'er. Skal de fortelle oss at denne avgiften er for den fysiske cd'en eller det som er på den??

Den eneste grunnen til at de ikke har avgifter på dette er fordi de ikke har et system som kan fange opp de som ikke vil betale. Hadde dette eksistert så kan du ta gift på at vi hadde betalt avgift på disse varene på lik linje med alt annet!

Skrevet (endret)
Vil det dermed si at at man da bryter loven når man kjøper noe over Steam og lignende tjenester?

Godt mulig, men vanskelig å sjekke for myndighetene selvsagt.

Som næringsdrivende er jeg ihvertfall pliktig til å betale moms på tjenester (f.eks. databaseløsninger / programvare o.l.) som jeg bestiller over nett fra utlandet og betaler med kredittkort.

Edit: Som det går frem av bobafett sitt svar lenger oppe i tråden - så den ikke før nå :)

Endret av Shimano
Skrevet
Har ikke satt meg inn i hva Steam selger, men mulig dette er relevant.

Sendte en mail til tollvesenet ang. kjøp av software nedlastet på internett og fikk dette svaret da jeg spurte om toll og moms på dette.

Lisens på produktet kostet ca. 500,-.

Hei

Nei, dette vedkommer ikke tollmyndighetene i allefall. Dataprogram som lastes ned anses ikke lenger som en fysisk vare.

Firmaer som laster ned program /tjenester over nettet skal derimot oppgi dette til sitt lokale fylkesskattekontor.

Med hilsen

[email protected]

Hmm, dette var visst ikke lett. Svaret du fikk fra Tollvesenet oppklarer jo i prinsipp ikke noe mer. De bare avviser ansvar for saken da det ikke er en fysisk vare som blir sendt (Ifølge lovskriften jeg fant , faller et nedlastet spill under definsjonen "tjeneste", så det stemmer jo forsåvidt).

Skal sende en mail til skatteetaten for å høre hva de sier.

Skrevet (endret)

Men det er jo merkelig da...

Om jeg kjøper eksempelvis adobe ps i en butikk til 5000 kr, så er dette inkludert ca 1000 kr i mva.

Men om jeg kjøper det på nettet, og laster ned ( vet ikke om det er mulig, men for å illustrere et poeng) så betaler jeg ikke moms.

Om det da skulle vært noe som helt samsvar så skulle jo den prisen i buttiken, kun inbefattet moms på plata, den fysiske biten. noe som ca tilvsvarer 2 kroner..

Endret av Goebbels
Skrevet

jepp, for ett ødelagt land vi lever i huh? :)

jeg sier: hvem bryr seg, så lenge det er ett "smutthull" du kan bruke, hold kjeft og benytt deg! Hvorfor klage?

Vice: Forøvrig er kjøp av spill over nettet ikke en "tjeneste" og dermed ikke momspliktig...det er iallefall MIN oppfatning. Du betaler tross alt for noe som regnes som en vare i absolutt alle andre sammenhenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...