Gå til innhold

SV vil ekstrabeskatte deg fordi du er mann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal man jevne ut økonomien sett i kvinner kontra menn-perspektivet, må mann gjøre det på lønnsnivå, ikke skatt.

Gjennomsnittlig antall arbeidstimer i uka for menn og kvinner er henholdvis 37,6 og 30,7.

Forteller du meg at kvinner er like godt betalte per time som menn i f.eks næringslivet i Norge?

Kvinner er vel like godt betalt som menn i samme yrke, er de ikke det da?

Lenke til kommentar
Forteller du meg at kvinner er like godt betalte per time som menn i f.eks næringslivet i Norge?

Nei, men de kan heller ikke vente å komme opp på samme lønn som menn når de arbeider mindre.

Vi trenger en fin miks.

Sa jeg timeslønn, eller sa jeg timeslønn? Dessuten snakker du om et gjennomsnitt. Statistikk lyver. Det er faktum at mange kvinner i norsk næringsliv får mindre betalt enn menn i samme stillig og på samme nivå.

Lenke til kommentar
Hvem bryr seg?

Jeg og resten av feministnorge.

 

Det er ikke menn sin skyld at kvinner bevisst velger lavlønnsyrker.

 

Jeg snakker om kvinner/menn i helt tilsvarende stillinger. Det er også faktum at enkelte høytlønnede yrker er "bevisst" lite tilgjengelige for kvinner.

 

Det har heller ingenting med likestilling å gjøre.

 

Jo.

Lenke til kommentar
Forteller du meg at kvinner er like godt betalte per time som menn i f.eks næringslivet i Norge?

Nei, men de kan heller ikke vente å komme opp på samme lønn som menn når de arbeider mindre.

Vi trenger en fin miks.

Sa jeg timeslønn, eller sa jeg timeslønn? Dessuten snakker du om et gjennomsnitt. Statistikk lyver. Det er faktum at mange kvinner i norsk næringsliv får mindre betalt enn menn i samme stillig og på samme nivå.

Men er det ikke naturlig at en mann som jobber 60 timer i uka for bedriften skal få høyere timelønn enn ei som jobber 30? Viser ikke dette engasjement, innsatsvilje?

Lenke til kommentar
Sa jeg timeslønn, eller sa jeg timeslønn? Dessuten snakker du om et gjennomsnitt. Statistikk lyver. Det er faktum at mange kvinner i norsk næringsliv får mindre betalt enn menn i samme stillig og på samme nivå.

Nei, men de kan heller ikke vente å komme opp på samme lønn som menn når de arbeider mindre.

Vi trenger en fin miks.

Oversatt betyr dette at vi må både ha lik lønn i like yrker, og vi må la kvinfolka jobbe like mye som menn.

Det er allikevel problemer så lenge kvinner bevisst velger lavlønnsyrker. Lik lønn for likt arbeid blir litt for drøyt for meg.

Lenke til kommentar
Når ble å være klodens beste Finn Schøll-etterlikning og å spille fele på gata likt arbeid?

De spiller begge musikk, gjør de ikke?

 

Hvem bryr seg?

Jeg og resten av feministnorge.

Man tar ikke hensyn til mannssjåvinister; hvorfor skal man ta hensyn til kvinnesjåvinister?

 

Jeg snakker om kvinner/menn i helt tilsvarende stillinger. Det er også faktum at enkelte høytlønnede yrker er "bevisst" lite tilgjengelige for kvinner.

Det finnes ingen rett til arbeid, ei heller noen rett til å få betalt det samme som andre for samme arbeid. Jeg ønsker å betale mine arbeidstakere 100 kr per time og du ønsker å betale dine 50 kr per time; hva er problemet?

 

Det har heller ingenting med likestilling å gjøre.

Jo.

Nei.

Lenke til kommentar
De spiller begge musikk, gjør de ikke?

De spiller ikke den samme musikken, og heller ikke like mye, eller for et like stort publikum. Ergo, de har begge to forskjellige jobber. En spade er en spade, sant nok, men dette er spade vs. rake. Slutt å kverulere så himmla mye.

 

Man tar ikke hensyn til mannssjåvinister; hvorfor skal man ta hensyn til kvinnesjåvinister?

 

Feminisme er ikke det samme som kvinnesjåvinisme. Feminisme er likestillingskamp så lenge det er kvinnen som ligger under. Og nei, likestillingen har ikke kommet så langt som du kanskje liker å tro her til lands. Visste du f.eks at 1 av 3 kvinner har blitt eller blir fysisk eller psykisk mishandlet av sin ektemann? Det er klarte det finnes mange tilfeller andre veien også, men det er faktisk hovedsakelig snakk om menn som undertrykker kvinner, ikke omvendt.

 

Det finnes ingen rett til arbeid, ei heller noen rett til å få betalt det samme som andre for samme arbeid. Jeg ønsker å betale mine arbeidstakere 100 kr per time og du ønsker å betale dine 50 kr per time; hva er problemet?

 

Jeg har ikek sagt det finnes noen rett til det, jeg har sagt jeg synes det burde være slik. Om jeg vil betale mine mannlige 9-16-jobbende sveisearbeidere 120 kr timen, og mine kvinnelige 9-16-jobbende sveisearbeidere 100 kr timen, ja, da er det et problem.

Lenke til kommentar
De spiller ikke den samme musikken, og heller ikke like mye, eller for et like stort publikum. Ergo, de har begge to forskjellige jobber.

De spiller begge musikk, men noen er villig til å betale den ene mer enn den andre for å gjøre dette. Det er grunn god nok til at de ikke skal tjene det samme.

 

Feminisme er ikke det samme som kvinnesjåvinisme.

Jo. De vil at kvinner skal ha fordeler fordi de er kvinner, ergo kvinnesjåvinisme.

 

Feminisme er likestillingskamp så lenge det er kvinnen som ligger under.

Hvorfor ikke bare være for likestilling i utgangspunktet, istedenfor å være for å gi kvinner fordeler?

 

Og nei, likestillingen har ikke kommet så langt som du kanskje liker å tro her til lands. Visste du f.eks at 1 av 3 kvinner har blitt eller blir fysisk eller psykisk mishandlet av sin ektemann?

Det har ingenting med likestilling å gjøre at kvinner gjør irrasjonelle valg av ektefeller.

 

Om jeg vil betale mine mannlige 9-16-jobbende sveisearbeidere 120 kr timen, og mine kvinnelige 9-16-jobbende sveisearbeidere 100 kr timen, ja, da er det et problem.

Hvorfor er det et problem?

Lenke til kommentar
Feminisme er ikke det samme som kvinnesjåvinisme.

Jo. De vil at kvinner skal ha fordeler fordi de er kvinner, ergo kvinnesjåvinisme.

Det er vel mer at de ikke skal ha noen ulemper fordi de er kvinner...

 

Feminisme er likestillingskamp så lenge det er kvinnen som ligger under.

Hvorfor ikke bare være for likestilling i utgangspunktet, istedenfor å være for å gi kvinner fordeler?

 

Enig med PelsJakob. Likestilling bør gå begge veier.

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
De spiller begge musikk, men noen er villig til å betale den ene mer enn den andre for å gjøre dette. Det er grunn god nok til at de ikke skal tjene det samme.

Å spille musikk på gata kontra å spille musikk som internasjonalt annerkjent artist er IKKE likt arbeid. SLutt å kverulare rompa av deg.

 

Jo. De vil at kvinner skal ha fordeler fordi de er kvinner, ergo kvinnesjåvinisme.

 

Nei, de vil at kvinner ikke skal ha ulemperfordi de er kvinner. Stor forskjell.

 

Hvorfor ikke bare være for likestilling i utgangspunktet, istedenfor å være for å gi kvinner fordeler?

 

Øhm. Man ER da for likestilling!!! Hvor har du fått at jeg mener noe annet ifra?

 

Det har ingenting med likestilling å gjøre at kvinner gjør irrasjonelle valg av ektefeller.

 

Du er faen ikke sann. Det har med likestilling å gjøre at kvinner FREMDELES er i en posisisjon det en tredjedel av norske menn fremdeles synes de selv er i en autoritær posisjon i forhold. Det handler om holdninger.

 

Hvorfor er det et problem?

 

Fordi det er feil å betale menn mer penger, fordi de er menn. Og feil å betale kvinner mindre, fordi de er kvinner.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Å spille musikk på gata kontra å spille musikk som internasjonalt annerkjent artist er IKKE likt arbeid.

Så dersom fiolinspilleren hadde vært internasjonalt anerkjent, da hadde det vært likt arbeid? Poenget er at uansett hva slags arbeid folk gjør, er det opp til vedkommende og hans arbeidsgiver å bli enige om arbeidsvilkår. Dersom jeg blir enig med en person om visse arbeidsvilkår, hvilken rett har noen til å intervenere i dette frivillige samkvemmet mellom individer?

 

Nei, de vil at kvinner ikke skal ha ulemperfordi de er kvinner. Stor forskjell.

Men hvorfor er de da for eksempel for kjønnskvotering, det vil si diskriminering av menn?

 

Øhm. Man ER da for likestilling!!! Hvor har du fått at jeg mener noe annet ifra?

Du kaller deg jo feminist.

 

Det har med likestilling å gjøre at kvinner FREMDELES er i en posisisjon det en tredjedel av norske menn fremdeles synes de selv er i en autoritær posisjon i forhold. Det handler om holdninger.

Jeg mener fortsatt at dette er et spørsmål om irrasjonelle valg heller enn likestilling. Likestilling handler om like muligheter.

 

Fordi det er feil å betale menn mer penger, fordi de er menn. Og feil å betale kvinner mindre, fordi de er kvinner.

Hvorfor er det feil?

Lenke til kommentar
Så dersom fiolinspilleren hadde vært internasjonalt anerkjent, da hadde det vært likt arbeid? Poenget er at uansett hva slags arbeid folk gjør, er det opp til vedkommende og hans arbeidsgiver å bli enige om arbeidsvilkår. Dersom jeg blir enig med en person om visse arbeidsvilkår, hvilken rett har noen til å intervenere i dette frivillige samkvemmet mellom individer?

Må jeg be deg slutte å kverulere, IGJEN? Kunstnerisk arbeide kan ikke måles på samme måte som f.eks normalt 9-16-arbeide, og dette vet du. Slikt styres av publikumsinteresse etc. Jeeeez.

 

Men hvorfor er de da for eksempel for kjønnskvotering, det vil si diskriminering av menn?

 

Om kjønnskvotering fører til likestilling, er det ikke diskriminering.

 

Du kaller deg jo feminist.

 

Å være feminist er ikke å være anti-maskulinist. Å være feminist er, uansett hvordan du velger å tolke ordet, å være for likestilling. Jeg er feminist, og er likevel for begge kjønns fremgang, SOM LIKESTILTE.

 

Jeg mener fortsatt at dette er et spørsmål om irrasjonelle valg heller enn likestilling. Likestilling handler om like muligheter.

 

Likestilling handler om behandling av individer på tross av deres kjønn. Likestilling handler om et samfunn der kvinner og menn faktisk ER likestillte. Og nei, det er LANGT ifra kun et økonomisk spørsmål.

 

Hvorfor er det feil?

 

Fordi det er kjønnsdiskriminering. Hva trodde du? Leker du dum?

Lenke til kommentar
Kunstnerisk arbeide kan ikke måles på samme måte som f.eks normalt 9-16-arbeide, og dette vet du. Slikt styres av publikumsinteresse etc.

Du mener slik alt annet arbeid også lønnes på grunnlag av hvor mye noen er villig til å betale?

 

Om kjønnskvotering fører til likestilling, er det ikke diskriminering.

Likestilling har ikke noe med andelen kvinner i et yrke å gjøre. Kvotering er diskriminering på samme måte som apartheid i Sør-Afrika og kvinneundertrykkelse i muslimske land.

 

Å være feminist er ikke å være anti-maskulinist. Å være feminist er, uansett hvordan du velger å tolke ordet, å være for likestilling. Jeg er feminist, og er likevel for begge kjønns fremgang, SOM LIKESTILTE.

Du er for undertrykkelse av menn i statlig regi, som alle andre feminister.

 

Likestilling handler om et samfunn der kvinner og menn faktisk ER likestillte.

Og det oppnår man ikke ved å diskriminere menn.

 

Fordi det er kjønnsdiskriminering. Hva trodde du? Leker du dum?

Hva så om det er kjønnsdiskriminering? Det er kjønnsdiskriminering å være heterofil òg. Det viktige er at staten ikke diskriminerer, ettersom det kun er da det er rettighetskrenkende.

Lenke til kommentar
Jeg er anti-feminist og for likestilling. Ottar kan spise BH-ene og rødstrømpene sine.

For det første er Ottar uinteressant. Det er JEG som diskuterer her, og jeg prater definitivt ikke om Ottar. For det andre vet du tydeligvis lite om Ottar.

 

Du mener slik alt annet arbeid også lønnes på grunnlag av hvor mye noen er villig til å betale?

 

Jeg mener at kunstnerisk arbeide ikke kan måles økonomisk opp imot hverandre, og dermed ikke kan sammenlignes med normalt arbeide. Jeg mener fremdeles man ikke skal la næringslivet gi menn høyere lønn, kun fordi de er menn. Har man samme utdannelse, kvalifikasjoner, erfaring, arbeidstid, arbeid etc. etc. etc, og LIKEVEL får den ene parten mer eller mindre enn den andre basert på kjønn, vel, det er feil.

 

Likestilling har ikke noe med andelen kvinner i et yrke å gjøre. Kvotering er diskriminering på samme måte som apartheid i Sør-Afrika og kvinneundertrykkelse i muslimske land.

 

Trenger jeg i det hele tatt kommentere hvor fantastisk latterlig og kynisk du fremstår? Likestilling har med LIKESTILLING å gjøre. Og nei, jeg har vel egentlig ikke prata om kvotering heller. Likestilling for meg er likestilling mtp. lik lønn, like muligheter, lik sosial status, lik behandling i hjemmet og i det offentlige. Likestilling for meg handler kanskje aller mest om holdninger.

 

Du er for undertrykkelse av menn i statlig regi, som alle andre feminister.

 

Ikke kom og fortell meg hva jeg er for og imot. Å være feminist er ikke å plassere seg selv i en politisk-ideologisk bås. Jeg kjenner konservative feminister, radikale feminister, liberale feminister, etc.

 

Og det oppnår man ikke ved å diskriminere menn.

 

Det oppnår man BLANT ANNET ved å gi kvinner og menn like fordeler, om det innebærer å gi kvinner noe menn har fra før av, vel, da har jeg ikke noe problem med det.

 

Hva så om det er kjønnsdiskriminering? Det er kjønnsdiskriminering å være heterofil òg.

 

SLUTT Å LEKE DUM. Det svir litt i hjernen min hver gang du kverulerer på denne måten. Dette gidder jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
SLUTT Å LEKE DUM. Det svir litt i hjernen min hver gang du kverulerer på denne måten. Dette gidder jeg ikke lenger.
Må jeg be deg slutte å kverulere, IGJEN?
Slutt å kverulere så himmla mye.
Trenger jeg i det hele tatt kommentere hvor fantastisk latterlig og kynisk du fremstår?

Fælt så aggresiv du har blitt i løpet av pausen du hadde fra forumet.

Kan jeg vennligst be deg om å tenke gjennom de ovenfornevnte fire sitater før du poster selv også ?

 

Likestilling har med LIKESTILLING å gjøre.

Det tror jeg alle skjønte.

Og nei, jeg har vel egentlig ikke prata om kvotering heller.

Jeg velger å se alle sider av én sak, ikke bare de som er kvinnefremmende.

 

Som det har blitt nevnt, er det en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ang. lønnsnivå og hvem som skal bli ansatt.

Om jeg som arbeidsgiver velger å ansette en lavere utdannet, mindre kvalifisert person fordi han er hankjønn, vil jeg selv også tape på det.

 

Om du nå vil bevege emnet fullstendig over på likestilling fremfor SV's ekstrabeskatting av menn, vil jeg be deg om å starte en ny tråd.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...