Gå til innhold

socket 754 eller 939?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg tenkte kanskje denne hadde vært noe?

http://www.mamoz.no/produkt/ADA3500AWBOX/A...+2%2E2+GHz.html

 

også lurer jeg på en ting til. strømforsyning. hvor mye watt burde jeg ha? skal bare ha 1 s-ata HDD, en dvd - spiller. skjermkortet skal være ati x800xt pci-x.

lydkort og nettverkskort er integrert på HK. holder det med ca 400 watt?

Ja, 400w er nok.

 

Cpuen der er flott :yes:

 

Vil du ikke vente på Nforce4(sokkel 939) :dontgetit:

Lenke til kommentar
jeg tenkte kanskje denne hadde vært noe?

http://www.mamoz.no/produkt/ADA3500AWBOX/A...+2%2E2+GHz.html

 

også lurer jeg på en ting til. strømforsyning. hvor mye watt burde jeg ha? skal bare ha 1 s-ata HDD, en dvd - spiller. skjermkortet skal være ati x800xt pci-x.

lydkort og nettverkskort er integrert på HK. holder det med ca 400 watt?

Ja, 400w er nok.

 

Cpuen der er flott :yes:

 

Vil du ikke vente på Nforce4(sokkel 939) :dontgetit:

njaaaa, hvor lenge må jeg vente da? hehe

Lenke til kommentar
aha.. men blir det no særlig dyrere? og vil det bli så mye bedre ytelsesmessig?

Hmm, prisene er vel høye med det samme produktet kommer ut, men jeg regner med at det ikke er så høye. prisen vil sikkert bli lik.

 

Ytelsesmessig vet jeg eller ikke, men jeg regner med at Nforce 4 yter bedre enn forgjengeren Nforce 3.

 

Siden det ikke har kommet ut har jeg ingen tester å henvise til :dontgetit:

Lenke til kommentar

Når det gjelder det med cachen, så er mer bedre. Cpuen sin cache lagrer info som nyttes ofte slik at den ikke trenger å spørre rammen om nye data så ofte. Desto mer cache man har, desto bedre ytelse får man.

Om det derimot at verdt pengene å skaffe seg en cpu med 1mb cache, kan jeg ikke svare på...

Lenke til kommentar
socket 939 er mere framtidsrettet, det har dual DDR.

Socket 754 har ikke dual DDR.

Hvis det er den eneste forskjellen vil jeg ikke si at Socket 939 er så veldig mye mer fremtidsrettet :p

Dessuten er ikke ytelsesforskjellen så veldig stor.

 

Når det gjelder det med cachen, så er mer bedre. Cpuen sin cache lagrer info som nyttes ofte slik at den ikke trenger å spørre rammen om nye data så ofte. Desto mer cache man har, desto bedre ytelse får man.

Om det derimot at verdt pengene å skaffe seg en cpu med 1mb cache, kan jeg ikke svare på...

Ifølge tester jeg har lest (finner ikke URL'ene nå) så er ikke forskjellen all verdens i f.eks spill, men jeg regner med at ved tunge programmer (3D etc..) så merkes vel forskjellen bedre.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Ang. doble minnekanaler vs. enkel minnekanal så tilsvarer ytelseforskjellen ca det samme som 0,1GHz i klokkefrekvens på CPU'en. AMD vil gjerne ha oss til å tro at det teller like mye som 0,2-0,3 GHz med PR-ratingen sin, men det gjør det altså ikke. Socket 939 har dermed litt overoptimistiske PR-tall og dermed litt for høye priser på CPU'ene.

 

Når det gjelder framtidsrettetheten så vil nok ikke et Socket 754-system bli særelig oppgraderbart med tanke på CPU'er. Socket 754 vil snart skyves helt ned i budsjettmarkedet så det blir vanskelig eller umulig å oppgradere til en bedre CPU. Scoket 939 er mye vennligere på den fronten, men så selges kun ganske dyte Socket 939 CPU'er (3500+ og oppover). Det kommer det snart til å bli en endring på med 3000+ og 3200+ til Socket 939. CPU'ene er lansert og kommer vel snart til norge.

 

Når det gjelder ytelsen på en CPU med 512kiB L2 cache vs en med 1MiB så tilsvarer det også ca 100MHz forskjell i CPU-hastighet. AMD vil gjerne at det skal telle mer så de har en litt kunstig høy forskjell i PR-verdi: 200. Det er derfor både en 2,0GHz 1MiB og en 2,2GHz 0,5MiB kalles 3200+. I virkeligheten så yter den 3200+'en med 2,0GHz og 512KiB L2 cache litt bedre enn den andre.

 

Når det gjelder PCIe (ikke PCI-x) så er det lurt hvis du har tenkt å oppgradere skjermkort senere uten å oppgradere hovedkortet i samme farta. Hvis du vil oppgradere begge deler samtidig ved neste oppgradering så er det hipp som happ om du velger et hovedkort med AGP eller et med PCIe.

Lenke til kommentar
Ang. doble minnekanaler vs. enkel minnekanal så tilsvarer ytelseforskjellen ca det samme som 0,1GHz i klokkefrekvens på CPU'en. AMD vil gjerne ha oss til å tro at det teller like mye som 0,2-0,3 GHz med PR-ratingen sin, men det gjør det altså ikke. Socket 939 har dermed litt overoptimistiske PR-tall og dermed litt for høye priser på CPU'ene.

 

Når det gjelder framtidsrettetheten så vil nok ikke et Socket 754-system bli særelig oppgraderbart med tanke på CPU'er. Socket 754 vil snart skyves helt ned i budsjettmarkedet så det blir vanskelig eller umulig å oppgradere til en bedre CPU. Scoket 939 er mye vennligere på den fronten, men så selges kun ganske dyte Socket 939 CPU'er (3500+ og oppover). Det kommer det snart til å bli en endring på med 3000+ og 3200+ til Socket 939. CPU'ene er lansert og kommer vel snart til norge.

 

Når det gjelder ytelsen på en CPU med 512kiB L2 cache vs en med 1MiB så tilsvarer det også ca 100MHz forskjell i CPU-hastighet. AMD vil gjerne at det skal telle mer så de har en litt kunstig høy forskjell i PR-verdi: 200. Det er derfor både en 2,0GHz 1MiB og en 2,2GHz 0,5MiB kalles 3200+. I virkeligheten så yter den 3200+'en med 2,0GHz og 512KiB L2 cache litt bedre enn den andre.

 

Når det gjelder PCIe (ikke PCI-x) så er det lurt hvis du har tenkt å oppgradere skjermkort senere uten å oppgradere hovedkortet i samme farta. Hvis du vil oppgradere begge deler samtidig ved neste oppgradering så er det hipp som happ om du velger et hovedkort med AGP eller et med PCIe.

takk for et utfyllende svar :)

en ting til jeg lurer på.. PCI-x og agp 8x.. er det mye ytelsesforskjell??

Lenke til kommentar
Ang. doble minnekanaler vs. enkel minnekanal så tilsvarer ytelseforskjellen ca det samme som 0,1GHz i klokkefrekvens på CPU'en. AMD vil gjerne ha oss til å tro at det teller like mye som 0,2-0,3 GHz med PR-ratingen sin, men det gjør det altså ikke. Socket 939 har dermed litt overoptimistiske PR-tall og dermed litt for høye priser på CPU'ene.

 

Når det gjelder framtidsrettetheten så vil nok ikke et Socket 754-system bli særelig oppgraderbart med tanke på CPU'er. Socket 754 vil snart skyves helt ned i budsjettmarkedet så det blir vanskelig eller umulig å oppgradere til en bedre CPU. Scoket 939 er mye vennligere på den fronten, men så selges kun ganske dyte Socket 939 CPU'er (3500+ og oppover). Det kommer det snart til å bli en endring på med 3000+ og 3200+ til Socket 939. CPU'ene er lansert og kommer vel snart til norge.

 

Når det gjelder ytelsen på en CPU med 512kiB L2 cache vs en med 1MiB så tilsvarer det også ca 100MHz forskjell i CPU-hastighet. AMD vil gjerne at det skal telle mer så de har en litt kunstig høy forskjell i PR-verdi: 200. Det er derfor både en 2,0GHz 1MiB og en 2,2GHz 0,5MiB kalles 3200+. I virkeligheten så yter den 3200+'en med 2,0GHz og 512KiB L2 cache litt bedre enn den andre.

 

Når det gjelder PCIe (ikke PCI-x) så er det lurt hvis du har tenkt å oppgradere skjermkort senere uten å oppgradere hovedkortet i samme farta. Hvis du vil oppgradere begge deler samtidig ved neste oppgradering så er det hipp som happ om du velger et hovedkort med AGP eller et med PCIe.

takk for et utfyllende svar :)

en ting til jeg lurer på.. PCI-x og agp 8x.. er det mye ytelsesforskjell??

PCI Express mener du?

Nei ikke så stor forskjell, men klart PCI Express er mer fremtidsrettet, så jeg ville gått for det.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
en ting til jeg lurer på.. PCI-e og agp 8x.. er det mye ytelsesforskjell??

Nei, ytelsen er faktisk helt lik (forskjellene er mindre enn usikkerheten i målingene).

 

Men jeg tror ikke det vil bli lansert særlig mange flere gode AGP-kort så AGP ser ut som en blindvei når det gjelder oppgraderingsmuligheter. PCI-e er det nye store som alle nye grafikkbrikker vil bli lansert med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...