Gå til innhold

Digitalkamera til jul!


Anbefalte innlegg

Hei, skal ønske meg ett digitalkamera til jul, og lurer på hva dere anbefaler! jeg jobber i en butikk hvor vi selger digitalkamera av de fleste merker, og vil derfor få det en god del billigere.

 

Men hvertfall, det skal være litt lite, 3-4megapixel, 3x optisk zoom.. God makro er fint å ha og ikke så mye støy på bildene.. God batteritid er et kjempepluss..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg nettop kjøpt Sony P100, og syns det er et knall kamera. Spesifikasjonene finner du jo i produktguiden. Syns personlig at makro funksjonen er helt sinnsyk. Nesten alle makrobildene jeg har tatt har blitt sylskarpe. Syns det blir litt dårlig kvalitet på bilder tatt inne, men dette tror jeg er felles for alle digitale kompaktkameraer.

Lenke til kommentar
Selv har jeg nettop kjøpt Sony P100, og syns det er et knall kamera. Spesifikasjonene finner du jo i produktguiden. Syns personlig at makro funksjonen er helt sinnsyk. Nesten alle makrobildene jeg har tatt har blitt sylskarpe. Syns det blir litt dårlig kvalitet på bilder tatt inne, men dette tror jeg er felles for alle digitale kompaktkameraer.

høres bra ut.. du har ingen bilder liggende ute?

Lenke til kommentar

Hallo.

Ser at Sony PSV 100 blir rost her, og det er ingen tvil om at det er et svært godt kamera.

God batterilevetid, meget raskt, behagelig å bruke, og leverer gode bilder.

På den negative siden kommer det at den bruker Sony's Memory stick Pro Duo, som er relativt dyrt. Men det er jo en engangsinvestering.

Det som er det største problemet er at bildene blir behandlet litt for mye i kameraet før lagring på brikken, slik at små linjer og detaljer blir "borte". Prøvde å ta et bilde av en bokhylle med dette kameraet og mye av teksten på bokryggene ble borte rett og slett. Det virket på meg som om kameraet glattet bildene for mye. Dette vil ikke ha så mye å si dersom kameraet brukes mest til familiefotografering, men hvis man liker å fingranske bildene vil det være merkbart og irriterende.

Dette har også blitt nevnt i noen tester.

 

Jeg har også en gammel, (3år), Canon Powershot G1 , denne greide faktisk bedre å få fram detaljene i tekstene. Og det er "bare" 3,3 megapiksler på den.

 

Ellers så er min favoritt for tiden Canon Ixus 40, ikke fordi jeg er noen spesiell Canon fan, men et par av de eksempelbildene jeg lastet ned fra Canons Bebit side var veldig gode. Dette kameraet er også blitt rimelig raskt og har en nydelig 2" skjerm å se bildene på. Den bruker også rimelige SD-kort, og det er jo bra, så kan man heller bruke penger på et ekstra batteri, for batterilevetiden er dårlig på den. Sony'en vil antagelig holde to til tre ganger så lenge på en lading...

Men den har 4 MP og det er etter min mening nok til det meste av vanlig bruk. Den ene megapikselen mer på 5 MP kameraer blir mye ødelagt av økt støy i CCD brikken når man skal presse inn flere bildepunkter på samme areal som en 4 MP brikke. Dette gjelder også Ixus 430/500.

 

Alt i alt er det vanskelig å velge, og uansett dukker det opp et bedre kamera om få måneder... :roll:

Lenke til kommentar

takk for et kjempe fint svar! jeg skal ta en titt på ixus 40, men føler at batteritiden er viktig, og små detaljer betyr lite. Om det er 3,3 eller 5.1 megapixel driter jeg i, rett og slett fordi jeg aldri for behovet for å printe ut bilder i 5 mp. Men skal ta en titt på ixus 40 og se på prisen :)

Lenke til kommentar

hallo igjen.

Ut fra hva du sier om din kamerabruk ville jeg tro at Sony'en er midt i blinken. Det er veldig irriterende når batteriet sier takk for seg midt under et bryllup eller noe sånt. (Derfor har jeg to sett batterier til mine kameraer..)

Sony'en har jo også såkalt "intelligent" Li-Ion batteri som hele tiden gir beskjed om hvor mye lading du har igjen. Canon'en tror jeg bare gir beskjed når det er lavt batteri og da har du 8-10 bilders kapasitet igjen.

Jeg ville tro at på utskrifter opp til A4 vil det være liten forskjell på disse to..

Lenke til kommentar

Hallo igjen.

Sony har vel også sin W1 som i prinsippet er samme kamera som PSC100, men i en annen innpakning. Det er følgelig like raskt og greit å ta bilder med, men størrelsen er noe større. Derfor har det også en 2,5" skjerm som gjør det veldig lett å komponere bilder med skjermen som søker. For meg, som er litt opp i åra, er dette en stor fordel.. :eek:

I tillegg har den vanlige AA batterier så da kan man i nødsfall kjøpe et sett i en kiosk dersom man kommer i knipe. Tror det følger med oppladbare batterier til den, og det finnes uansett å få kjøpt rimelig på flere butikker...

 

Et annet interessant kamera er jo Nikon Coolpix 3700. Det er lite og greit, tar veldig bra bilder og har en utmerket videofunksjon. 3,2 MP. Ser det er helt nede på 2000,- på noen nettbutikker. Bra batterilevetid..

Nå er jo ikke PSC 100 så mye dyrere...

Lenke til kommentar
Hallo igjen.

Sony har vel også sin W1 som i prinsippet er samme kamera som PSC100, men i en annen innpakning. Det er følgelig like raskt og greit å ta bilder med, men størrelsen er noe større. Derfor har det også en 2,5" skjerm som gjør det veldig lett å komponere bilder med skjermen som søker. For meg, som er litt opp i åra, er dette en stor fordel.. :eek:

I tillegg har den vanlige AA batterier så da kan man i nødsfall kjøpe et sett i en kiosk dersom man kommer i knipe. Tror det følger med oppladbare batterier til den, og det finnes uansett å få kjøpt rimelig på flere butikker...

 

Et annet interessant kamera er jo Nikon Coolpix 3700. Det er lite og greit, tar veldig bra bilder og har en utmerket videofunksjon. 3,2 MP. Ser det er helt nede på 2000,- på noen nettbutikker. Bra batterilevetid..

Nå er jo ikke PSC 100 så mye dyrere...

Hei, begynner å nærme meg det man kaller oppi åra selv, men sliter ikke med synet av den grunn. Har sett på både W1 og 3700, da min bror har W1 og vi har 3700 på jobben. W1 er litt for stor og jeg liker ikke helt oppsettet på 3700, men er absolutt gode alternativer! Takk for veldig god hjelp.

Lenke til kommentar

Ja jeg hadde tatt W1 (kjøpte det selv for 4timer siden, eller no) så har desverre ikke fått sett så mye på det, men det virker som det er veldig bra!

Virker veldig bra bygget, + veldig stor og god skjerm!

Synes også et pluss er at det er no manuele innstilinger på det!

Lurte på P100 også, men synes den har litt liten skjerm+ at det ser jo helt likt ut som et 3år gammelt super-shot jo...

Det er kanskje bare min mening, men siden vi er i 2004 kan du bytte litt design!

Er kanskje et godt design, og det fungerer sikkert veldig bra!

Den bruker også veldig billige batterier, som mann sikkert kan kjøpe over hele verden!

Men, lykke til :w00t:

Lenke til kommentar
Ja jeg hadde tatt W1 (kjøpte det selv for 4timer siden, eller no) så har desverre ikke fått sett så mye på det, men det virker som det er veldig bra!

Virker veldig bra bygget, + veldig stor og god skjerm!

Synes også et pluss er at det er no manuele innstilinger på det!

Lurte på P100 også, men synes den har litt liten skjerm+ at det ser jo helt likt ut som et 3år gammelt super-shot jo...

Det er kanskje bare min mening, men siden vi er i 2004 kan du bytte litt design!

Er kanskje et godt design, og det fungerer sikkert veldig bra!

Den bruker også veldig billige batterier, som mann sikkert kan kjøpe over hele verden!

Men, lykke til :w00t:

P100 og W1 har jo samme optikk sånn sett, og er mye mindre. Broren min har jo W1 så har brukt det en god del, og syntes det er for stort. Jeg liker designet på P100 mye bedre enn klumpete W1.

Lenke til kommentar
Ja jeg hadde tatt W1 (kjøpte det selv for 4timer siden, eller no) så har desverre ikke fått sett så mye på det, men det virker som det er veldig bra!

Virker veldig bra bygget, + veldig stor og god skjerm!

Synes også et pluss er at det er no manuele innstilinger på det!

Lurte på P100 også, men synes den har litt liten skjerm+ at det ser jo helt likt ut som et 3år gammelt super-shot jo...

Det er kanskje bare min mening, men siden vi er i 2004 kan du bytte litt design!

Er kanskje et godt design, og det fungerer sikkert veldig bra!

Den bruker også veldig billige batterier, som mann sikkert kan kjøpe over hele verden!

Men, lykke til :w00t:

P100 og W1 har jo samme optikk sånn sett, og er mye mindre. Broren min har jo W1 så har brukt det en god del, og syntes det er for stort. Jeg liker designet på P100 mye bedre enn klumpete W1.

Ja, noen mener det!

jeg mener motsatt!

Ja det er Carl Zeiss optikk på begge kameraene!

Lenke til kommentar
Hallo.
Da virker det som du velger et Sony? Ingen tvil om at det er et godt valg, selv om det jeg har nevnt om bildekvaliteten her ovenfor må sies å være et lite minus. Jeg lurer litt på om et firma som Sony, som jo ikke har stor erfaring i kamerabransjen, kanskje ikke har den ekspertisen på foto som de andre store har? Både Fuji, Canon, Nikon, Minolta, Pentax, og ikke minst Olympus har jo lang erfaring med filmbaserte kameraer, så det er kanskje mulig at disse firmaene har en bedre følelse for hvordan et bilde skal være.
Det er helt klart støyfjerningen på Sony som slører bildene, med en litt mindre aggressiv algoritme for støyreduksjon kunne nok bildene blitt noe bedre.
Tror jeg venter på PSC101 varianten. Teknisk og kvalitetsmessig er det ikke mange som matcher Sony'en, og fart og batterilevetid er begge kjempebra.

Jeg har som sagt tidligere, et snart 4 år gammelt Canon Powershot G1 med 3,2 MP og jeg må si at jeg føler sjelden behov for mer. Det måtte i så fall være for å gjøre utsnitt. Det jeg faktisk bruker en god del er muligheten til å stille blender og lukkertid, altså kjøre kameraet helt manuelt, blant annet når jeg vil ha gode bilder av solnedganger, nordlys og slike ting. Den vippbare skjermen er også deilig i trengte siutuasjoner... Men det veier jo like mye som to Sony'er.
Dette kameraet kostet faktisk 9000,- nytt!

Og bare for å ha nevnt det, Konica Minolta har jo noen små 3,2 MP kameraer som er veldig point & shoot, men også ganske rimelige

Lykke til med kamerakjøpet! :yes:
Lenke til kommentar
Hallo.

Da virker det som du velger et Sony? Ingen tvil om at det er et godt valg, selv om det jeg har nevnt om bildekvaliteten her ovenfor må sies å være et lite minus. Jeg lurer litt på om et firma som Sony, som jo ikke har stor erfaring i kamerabransjen, kanskje ikke har den ekspertisen på foto som de andre store har? Både Fuji, Canon, Nikon, Minolta, Pentax, og ikke minst Olympus har jo lang erfaring med filmbaserte kameraer, så det er kanskje mulig at disse firmaene har en bedre følelse for hvordan et bilde skal være.

Det er helt klart støyfjerningen på Sony som slører bildene, med en litt mindre aggressiv algoritme for støyreduksjon kunne nok bildene blitt noe bedre.

Tror jeg venter på PSC101 varianten. Teknisk og kvalitetsmessig er det ikke mange som matcher Sony'en, og fart og batterilevetid er begge kjempebra.

 

Jeg har som sagt tidligere, et snart 4 år gammelt Canon Powershot G1 med 3,2 MP og jeg må si at jeg føler sjelden behov for mer. Det måtte i så fall være for å gjøre utsnitt. Det jeg faktisk bruker en god del er muligheten til å stille blender og lukkertid, altså kjøre kameraet helt manuelt, blant annet når jeg vil ha gode bilder av solnedganger, nordlys og slike ting. Den vippbare skjermen er også deilig i trengte siutuasjoner... Men det veier jo like mye som to Sony'er.

Dette kameraet kostet faktisk 9000,- nytt!

 

Og bare for å ha nevnt det, Konica Minolta har jo noen små 3,2 MP kameraer som er veldig point & shoot, men også ganske rimelige

 

Lykke til med kamerakjøpet! :yes:

Hei igjen. Nå har jo Sony rimelig lang erfaring med DV-kamera, og de har jo holdt på med stillbilde et par år. Selvom jeg føler at bildekvaliteten bør være god på mitt kamera, vet jeg samtidig at jeg kan sammenligne P100 med W1, og jeg ser på mine brors bilder, og ser at det er tilstrekkelig for meg. P100 har jo også manuelle instillinger så det holder og ikke glem at dette blir mitt første kamera.

 

Det er tydelig at du kan mye om digitale kamera, men jeg har enda ikke klart å finne en erstatter til P100 som er like raskt, like god batteritid og like lite.. Finner du det, skal jeg selvsagt kjøpe det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...