Gå til innhold

harddisk-basert musikk cd-drivverk


Anbefalte innlegg

tilATW

er SIS 665TX-baserte AsusP4S800D-E Deluxe et alternativt kort; fikk sensasjonell test?

mvh

Regner med at dette er ett hovedkort? Først ville jeg bestemt meg for hvilken prosessor du skal ha, med hensyn på ytelse og støy, og deretter valgt hovedkort, det finnes mange gode hovedkort å velge mellom, så akkurat det skulle ikke være noe problem.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel mye lurere å bare bruke et program à la cdparanoia (unixprogram som kan kjøres på windows gjennom cygwin) eller andre kommersielle varianter som sjekker for feil i innlesningen mot checksummer, leser inn sektorer flere ganger, etc. helt til resultatet er en perfekt kopi (bit for bit). Er i hvert fall en mye sikrere løsning enn å håpe på at cdspilleren leser av perfekt i 1x...

Lykke til med prosjektet (har noe lignende på gang selv). Post gjerne til forumet senere så vi kan finne ut hvordan det fungerte!

 

Edit: Det eneste du trenger prosessorkraft til her blir ev. feilkorrigeringsprogram og desktopprogrammer. Selv en vifteløs VIA prosessor vil fungere greit. (Bruker selv en PII350 til samme formål)

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Det er vel mye lurere å bare bruke et program à la cdparanoia (unixprogram som kan kjøres på windows gjennom cygwin) eller andre kommersielle varianter som sjekker for feil i innlesningen mot checksummer, leser inn sektorer flere ganger, etc. helt til resultatet er en perfekt kopi (bit for bit). Er i hvert fall en mye sikrere løsning enn å håpe på at cdspilleren leser av perfekt i 1x...

Lykke til med prosjektet (har noe lignende på gang selv). Post gjerne til forumet senere så vi kan finne ut hvordan det fungerte!

Akkurat det samme tenkte jeg, har du feks EAC og kjører tes&copy i tillegg er sannsynligheten for bitfeil så mikroskopisk liten at den i praksis er null.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til å kjøre en så varm CPU inn i en maskin som bør være stille, spesielt da det meste av prossesering av lyd ikke krever alt for mye CPU, i tillegg er harddiskplasen du forslår alt for mye, la oss si man trenger maks 300 GB for 500 cder, og det er ukomprimert. I tillegg virker det ikke lurt å kjøpe så mange disker om man vil ha noe som skal være stille. I tillegg trenger du neppe mer enn maks 2000 for å få ett lydkort med skikkelig digital-ut (dvs uten resampling).

 

AtW

Får svare på tiltale da:

  • I utagnspunktet vill jeg valgt "Northwood", men da den ikke er å oppdrive, så er "Prescott" neste alternativ. Den er ikke så varm som folk vil ha den til, og med den kjøleren så vil den klare å holde tempen på plass. Ellers så er det selvsagt mulig å underklokke, hvis man ikke bruker prosessorkraft. Jeg tror man får mer stabilitet og fleksibilitet med denne prosessoren framfor en VIA etc.
     
  • RAID 5 med 4 disker vil bruke 3/4 av plassen, man vil da få 480GB plass. Kan godt tenkes dette er for mye, men det er tross alt ikke værre enn å droppe en disk, da vil han få 320GB. Men fyren skal tross alt bruke 20'000kroner! Når det gjelder lyd, så har det seg slik at lyden aldri blir høyere enn den mest støyende lydkilden, slik at hvis han har 100 hardisker eller 1, så vil det bråke like mye (med forbehold om at det er like disker selvsagt ;) ).
     
  • Ikke noen vits i å henge seg opp i hvor mye jeg legger igjen til lydkortet
     
  • RAM: Han skal fortsatt bruke mye penger og 1024MB er et must uansett hvordan maskin du lager til 20'000. Hvem vet, plutselig begynner han å redigere lyden sin og.
     
  • Hovedkortet er veldig stabilt, noe jeg mener er en fordel.

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til å kjøre en så varm CPU inn i en maskin som bør være stille, spesielt da det meste av prossesering av lyd ikke krever alt for mye CPU, i tillegg er harddiskplasen du forslår alt for mye, la oss si man trenger maks 300 GB for 500 cder, og det er ukomprimert. I tillegg virker det ikke lurt å kjøpe så mange disker om man vil ha noe som skal være stille. I tillegg trenger du neppe mer enn maks 2000 for å få ett lydkort med skikkelig digital-ut (dvs uten resampling).

 

AtW

Får svare på tiltale da:

  • I utagnspunktet vill jeg valgt "Northwood", men da den ikke er å oppdrive, så er "Prescott" neste alternativ. Den er ikke så varm som folk vil ha den til, og med den kjøleren så vil den klare å holde tempen på plass. Ellers så er det selvsagt mulig å underklokke, hvis man ikke bruker prosessorkraft. Jeg tror man får mer stabilitet og fleksibilitet med denne prosessoren framfor en VIA etc.
     
  • RAID 5 med 4 disker vil bruke 3/4 av plassen, man vil da få 480GB plass. Kan godt tenkes dette er for mye, men det er tross alt ikke værre enn å droppe en disk, da vil han få 320GB. Men fyren skal tross alt bruke 20'000kroner! Når det gjelder lyd, så har det seg slik at lyden aldri blir høyere enn den mest støyende lydkilden, slik at hvis han har 100 hardisker eller 1, så vil det bråke like mye (med forbehold om at det er like disker selvsagt ;) ).
     
  • Ikke noen vits i å henge seg opp i hvor mye jeg legger igjen til lydkortet
     
  • RAM: Han skal fortsatt bruke mye penger og 1024MB er et must uansett hvordan maskin du lager til 20'000. Hvem vet, plutselig begynner han å redigere lyden sin og.
     
  • Hovedkortet er veldig stabilt, noe jeg mener er en fordel.

Hva legger du i "ikke så varm som folk vil ha det til"? Et prescott-system bruker gody over 100 watt mer en feks en 90nm A64 i en test jeg så på anandtech, og det er langt fra den minst strømtrekkende prosessoren. Uansett hva folk vil ha det til, så produserer den mye varme.

 

100 disker bråker mer enn enn 1 disk, faktisk mye mer. For å være helt nøyaktig. Så bråker det 20 db mer enn bare 1. Om jeg husker min decibel-definisjon rett.

 

Selv om gutten har råd til å bruke 20k betyr ikke det at det er nødvendig å "kaste penger ut av vinduet"

 

AtW

Lenke til kommentar
Det stemmer med mine beregninger også.

Da beregner vi forskjellig ;)

 

Så lenge ikke noen hardisker bråker mer enn andre vil lyden holde seg på samme nivå.

En sammenligning:

Hvis du har en bil med en motor med 30hk som gjør at bilen går i maks 20km/t, så putter du på 3 til som har samme effekt og turtall. Bilen vil fortsatt gå i maks 20km/t.

 

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke har noen utdannelse i dB, men jeg holder på mitt her, til dere overbeviser meg :hmm:

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Det stemmer med mine beregninger også.

Da beregner vi forskjellig ;)

 

Så lenge ikke noen hardisker bråker mer enn andre vil lyden holde seg på samme nivå.

En sammenligning:

Hvis du har en bil med en motor med 30hk som gjør at bilen går i maks 20km/t, så putter du på 3 til som har samme effekt og turtall. Bilen vil fortsatt gå i maks 20km/t.

 

Jeg skal ærlig inrømme at jeg ikke har noen utdannelse i dB, men jeg holder på mitt her, til dere overbeviser meg :hmm:

Db skalaen er definert som 10 * log (I/I(0)) der l er intensiteten til signalet, og I(0) er en referanseintensitet. 100 disker vil gi 100 I , dvs 10* log 100I/I(0), som er det samme som 10*(log 100+log(I/I(0) )og iomed at log 100 =2, så får vi en 20 db økning.

 

Hvis det er effekten og ikke girsystemet som er bøygen i bilens topphastighet, så vil forresten også flere motorer føre til at bilen går fortere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Den dB-beskrivelsen der skjønte jeg heller lite av, men det er helt sikkert riktig. Så jeg gir meg.

(Nå er det forresten bare snakk om 4 disker her da ;)

 

For å fullføre bilen, så tenker jeg da på hastigheten på motoren, ikke HK, det var bare for å illustrere at de var like ;)

Ok, forstod det som du mente hastigheten på bilen (siden du skrev 20 km/t), som er bestemt av effekt og giring.

 

AtW

Lenke til kommentar
hallo Kenneth

som må ha god harddisk kapasitet med RAID 5 mulighet.Den må være absolutt tyst,så minst mulig vifter er best,men er ikke villig til å begynne med vannkjøling.idet cd-platene skal kopieres til harddisk i "realtime"  er raid viktig med tanke på tidsforbruket for å legge over cd´ene.

det kan hende jeg må ha mye RAMM om musikken skal lastes over i RAMM ved avspilling.

 

Leif

Hvorfor vil du absolutt ha Raid 5 ? En PC-konfig med datadisker på Raid 5 krever minst 4 disker, da du må ha en egen disk til systemet, og deretter stiller Raid5 krav om minst tre like disker. Dette blir nok ikke noen stillegående maskin nei... Nå får man jo 400GB SATA disker så en bedre løsning ville vel være å ha to slike i et speil hvis du er redd for diskkrasj, da klarer du deg med en disk mindre. Mindre støy, mindre strømforbruk, mindre varme, trenger mindre power.

 

Du skriver at du må ha raid5 på grunn av tidsforbruket ved å legge over platene, her må det være noe real begrepsforvirring ute og gå da "realtime" fra cd-spiller er latterlig lavt (150kByte/s) Typisk overføringshastighet på den dårligste disken du får kjøpt er nok rundt 20MB/s. I tillegg innfører Raid 5 en såkalt "write penalty" som gjøre at det tar tid å skrive ut data, men det går raskt å lese. Det er derfor kontrollere som støtter Raid 5 gjerne har stor skrivecache på kontrolleren.

 

Det kan forøvrig være nærliggende å ha systemdisken innbakt i raid 5 settet, men dette er ikke å anbefale på grunn av av io-overheaden ved skriv på raid5 - som vil gjelde på alt fra temporary interenet files til pagefile....

 

Biffo

Lenke til kommentar
Det stemmer med mine beregninger også.

Da beregner vi forskjellig ;)

 

Så lenge ikke noen hardisker bråker mer enn andre vil lyden holde seg på samme nivå.

:

Jeg har noen hundre disker på jobb og jeg kan bekrefte med en "real-life" erfaring at 100 like disker DEFINITIVT bråker mer enn bare 1 selv om de er dønn like!

 

biffo

Lenke til kommentar

har nok også innsett at RAID 1 med speiling er mere formålstjenlig for meg; trenger jeg mere kapasitet bare kjøper mjeg to disker til.

Hva med ASUS P4S800D-E Deluxe basert på SIS 665TX brikken.den fikk kanontest og bør være et alternativ.er ikke den like fremtidsrettet som 875 brikkene?

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...