Gå til innhold

Test av BenQ DW1620A publisert.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart jeg liker NEC ND-3500AG! Men den er ikke så bra som BenQ DW1620A i mine øyne. Bakdeler med NEC'en:

-Tregere (spesielt på 8x/12x da den bruker Z-CLV brenneteknologi på disse hastighetene).

-Støtter ikke bitsetting (uteom ved bruk av uoffisiell firmware)

- Særdeles kresen på plater! I norge er det til salgs en type plater som virker på 16x med NEC mens det er til salgs 6 plate typer som virker på 16x med BenQ.

For eksepel virker ikke ritek og philips 16x på 16x med NEC - men de virker gullfint på 16x med BenQ'en.

Klart NEC'en har noen fordeler den også som for eksempel raskere lesing av DVD+R og DVD-R plater og lavere pris.

Men totalt sett vil jeg si at BenQ'en er bedre.

Det kommer en test av Mad Dog 16x hos cdfreaks snart - dette er en NEC ND-3500A. Denne testen er dog ikke skrevet av meg.

Skrevet
Bare så synd at veldig få har Benq og enda færre har den med svart front.

(Tror ikke han liker Nec 3500....)

Jeg har BenQ DW1620 i sort ;) Ligger på PC pulten hjemme og bare venter på å bli satt i tjeneste.

Skrevet (endret)

Har i alle fall blitt klart for meg hvilken dvd brenner jeg skal kjøpe.

Kortid kommer denne i butikken? eller er det bare å kjøpe BenQ DW1600 Intern 16x DVD+/-R double layer, Retail og Flashe den til 1620A?? eller tar jeg grunding feil nå??

har et par spørsmål til testen og.

Tror du det vil komme firmware som støtter flere DVD+(-)RW plater??

Støtter ikke BenQ brenneren å rappotere C2 errors??

Går det ann å bruke KProbe til denne brenneren eller må det brukes en liteon dvd brenner for å få skikkelig resultater?? I såfall, finnes det någen programmer som du kan teste c1 og c2 verdier på? (c2 gikk jo ikke, men i alle fall c1).

Ser at du har brent med BenQ brenneren, men kjekker lesekurven med en Nec brenner, er det for å se kossen andre brennere klarer å lese platen?? Er det fult mulig teste lesehastigheten med BenQ brennere, eller får du feil resultat da??

Sonic DLA (Drive Letter Access), var det et program? er det någe brenneren bruke når den brenner. fatta ikke heilt ka det gikk i. gidder du å forklare?

Takker for en god og fullstending test :)

<edit> leste litt i testen og såg at det følger Disk quality Test fra benq. og der står det at det programmet kan vise c2(PIF) og c1(PIE) verdier. Er det dette som skal brukes da i stede for KProbe?? (såg ikke fult så godt ut men)

Lurer på ein ting til, blir C1 og C2 bare brukt til vanlige cd plater, mens PI og PO blir bukt på dvd??

Endret av 2peewee
Skrevet

Jeg har BenQ DW1620 i sort ;) Ligger på PC pulten hjemme og bare venter på å bli satt i tjeneste.

Kor kjøpte du din DW1620 og til kafforen pris??

jeg har ikke sett an på ein av disse nettshoppane:

Komplett

PSdata

PXP

Brenner.no

Norwaydisc

Skrevet

Kor kjøpte du din DW1620 og til kafforen pris??

jeg har ikke sett an på ein av disse nettshoppane:

Komplett

PSdata

PXP

Brenner.no

Norwaydisc

Jeg kjøpte min på www.mpx.no til ca 750 kr. Tror prisen skal stemme?

Den hette bare BenQ DW1620 uten noe A bak... Hum... det er jo den samme brenneren tror jeg... i følge dinside.no i hvert fall.

Skrevet (endret)

Mener å ha lest i ein aen tråd at om det står A bak eller ikke skal ikke ha någe å sei. bare kossen butikken navnsetter Brenneren.

Har du fått tid til å testa den da??

kan du besvare någen av mine spørsmål her i tråden?

takk for tipse uanz :)

Endret av 2peewee
Skrevet
Mener å ha lest i ein aen tråd at om det står A bak eller ikke skal ikke ha någe å sei. bare kossen butikken navnsetter Brenneren.

Jeg har ikke så veldig mye peiling på DVD brenning i grunnen, brenneren ligger på pulten hjemme pga jeg venter på noen flere deler til PC-en så tar alt på en gang.

Så om jeg kan hjelpe deg tror jeg ikke enda... men er mulig jeg får en del egen erfaringer etter hvert som kan deles. BenQ brenneren kjøpte jeg i grunnen etter at jeg så den fikk bra test score i mange tester... blant annet terning kast 6 på dinside.no.

OC-Freak: Så at du skriver at firmware oppdateringen slår seg vrang på enkelte PC konfigurasjoner. Vil det si at brenneren er ødelagt om oppdaterings prosessen går feil?

Skrevet

Har selv BenQ DW1620. Byttet fra NEC1100 og 1300. Må si at dette var veldig stor forskjell, hehe.

Flashet den også igår, veldig deilig å kunne flashe fra Windows, tok meg 30 sek så var den oppe med den nye firmwaren.

Har dessverre ikke nok kunnskap til å kunne svare på spørsmålene dine 2peewee, men er meget fornøyd med brenneren.

Skrevet

Jeg har ikke så veldig mye peiling på DVD brenning i grunnen, brenneren ligger på pulten hjemme pga jeg venter på noen flere deler til PC-en så tar alt på en gang.

Så om jeg kan hjelpe deg tror jeg ikke enda... men er mulig jeg får en del egen erfaringer etter hvert som kan deles. BenQ brenneren kjøpte jeg i grunnen etter at jeg så den fikk bra test score i mange tester... blant annet terning kast 6 på dinside.no.

OC-Freak: Så at du skriver at firmware oppdateringen slår seg vrang på enkelte PC konfigurasjoner. Vil det si at brenneren er ødelagt om oppdaterings prosessen går feil?

Nei - dvs at programmet for å flashe den ikke starter. Så ingenting blir ødelagt.

Dette skjer på min maskin, hos meg har jeg funnet ut at det skyldes en ekstra PCI IDE kontroller (silicon Image CMD-649) jeg har.

Tar jeg ut den så virker alt fint.

Skrevet
Har i alle fall blitt klart for meg hvilken dvd brenner jeg skal kjøpe.

Kortid kommer denne i butikken? eller er det bare å kjøpe BenQ DW1600 Intern 16x DVD+/-R double layer, Retail og Flashe den til 1620A?? eller tar jeg grunding feil nå??

har et par spørsmål til testen og.

Tror du det vil komme firmware som støtter flere DVD+(-)RW plater??

Støtter ikke BenQ brenneren å rappotere C2 errors??

Går det ann å bruke KProbe til denne brenneren eller må det brukes en liteon dvd brenner for å få skikkelig resultater?? I såfall, finnes det någen programmer som du kan teste c1 og c2 verdier på? (c2 gikk jo ikke, men i alle fall c1).

Ser at du har brent med BenQ brenneren, men kjekker lesekurven med en Nec brenner, er det for å se kossen andre brennere klarer å lese platen?? Er det fult mulig teste lesehastigheten med BenQ brennere, eller får du feil resultat da??

Sonic DLA (Drive Letter Access), var det et program? er det någe brenneren bruke når den brenner. fatta ikke heilt ka det gikk i. gidder du å forklare?

Takker for en god og fullstending test :)

<edit> leste litt i testen og såg at det følger Disk quality Test fra benq. og der står det at det programmet kan vise c2(PIF) og c1(PIE) verdier. Er det dette som skal brukes da i stede for KProbe?? (såg ikke fult så godt ut men)

Lurer på ein ting til, blir C1 og C2 bare brukt til vanlige cd plater, mens PI og PO blir bukt på dvd??

DW1600 kan flashes til Dw1620 ja - og begge er i butikkene nå.

Jeg tror RW støtten vil bli forbedret ja.

Den støtter ikke å rapportere C2 feil, tror det er en begrensing i brikkesettet da all brennere basert på philips brikkesettet mangler denne funksjonen. Tror dog ikke at du noen gang vil savne dette.

K-Probe er kun for Lite-On. Bruk CD-Speed www.cdspeed2000.com til BenQ.

Med CD-Speed kan du sjekke PIE/PIF/POF og jitter.

Bruke NEC brenneren til å sjekke lesehastigheten da denne støtter å lese DVD-R og DVD+R på 16x. Høyere lesehastighet = mer sjanse for feil ved avlesing = klarer de å bli avlest på hele 16x er platene meget bra. Du må gjerne lese med BenQ - men denne leser bare på 8x.

Sonic DLA bruker du til å formatere RW plater slik at du kan sette opp platene som en "liten harddisk" der du kan slette/legge til filer akkurat som på en harddisk.

Ikke bland C1 og C2 med PI og PO - det er helt forskjellig, C1 og C2 er for CD standarden mens PIE, PIF og POF er for DVD standarden.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen, da svarte du på ein god del av spørsmåla mine.

Når jeg mente i butikken mente jeg norwaydisc ;)

bare et spørsmål, å flashse DW1600 til DW1620 kan du ikke ødelege heile brenneren da?? eller er det veldig lett?? Er dt bare et programm du laster ned? eller må du fikle i biosen. Viss du kunne forklart det litt nerme så hadde det ver kjempe fint.

Takker igjen for ein god guide, og masse bra hjelp :)

peewee

Skrevet
Tusen takk for hjelpen, da svarte du på ein god del av spørsmåla mine.

Når jeg mente i butikken mente jeg norwaydisc ;)

bare et spørsmål, å flashse DW1600 til DW1620 kan du ikke ødelege heile brenneren da?? eller er det veldig lett?? Er dt bare et programm du laster ned? eller må du fikle i biosen. Viss du kunne forklart det litt nerme så hadde det ver kjempe fint.

Takker igjen for ein god guide, og masse bra hjelp :)

peewee

Du laster ned et program som konverterer den - les svaret jeg postet i den andre tråden din.

Har fått inn BenQ dw1620A også nå - så da slipper du å konvertere.

Skrevet

OC-Freak:

Driv og les gjennom testen på CD-Freaks no (nettopp installert min 1620).

CD Spead programmet på side 2 av testen (rett etter BenQ Disc Doctor programmet), kva er dette for eit programm i grunnen? Er det og eit BenQ program som ikkje er offisielt ute endå eller? Ser i alle fall ikkje ut som noke Nero CD/DVD Spead i alle fall.

Ser det er brukt firmware B7M9 til denne testen. Veit du når denne vil bli offisiell eller? Er det snakk om berre nokre dagar slik det er snakk om på CD Freaks?

Og kva med DVDInfoPro v3.30. Er ikkje denne tilgjengelig endå? Finn berre v3.29, men beta 3.31 var allereide under utvikling.

Skrevet
OC-Freak:

Driv og les gjennom testen på CD-Freaks no (nettopp installert min 1620).

CD Spead programmet på side 2 av testen (rett etter BenQ Disc Doctor programmet), kva er dette for eit programm i grunnen? Er det og eit BenQ program som ikkje er offisielt ute endå eller? Ser i alle fall ikkje ut som noke Nero CD/DVD Spead i alle fall.

Ser det er brukt firmware B7M9 til denne testen. Veit du når denne vil bli offisiell eller? Er det snakk om berre nokre dagar slik det er snakk om på CD Freaks?

Og kva med DVDInfoPro v3.30. Er ikkje denne tilgjengelig endå? Finn berre v3.29, men beta 3.31 var allereide under utvikling.

Start cdspeed 3.42 (last ned fra www.cdspeed2000.com)

Extra --> Disc quality test. Der har du testen som jeg har i testen

BenQ håper å ha B7M9 klar innen utgangen av denne mnd.

Bruker av prinsipp ikke DVDinfo av grunner jeg ikke vil komme inn på her - så det vet jeg ingenting om.

Er ikke DVD-Speed et gammelt program? Ikke det samme som CD-Speed ihvertfall.

Skrevet

Ok. Der var det ja. Takker for svar.

Du veit vel ikkje tilfeldigvis noke om når BenQ Disc Doctor vil bli lansert og vel?

Sidan det berre er beta endå er det vel ikkje mulg å laste ned noken plass no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...