Gå til innhold

Første modell i 3d studio max. Hva har dere laget?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lassevk:

 

den var sinnsykt lekker ass! Broder'n din er heldig som kan 3DSM så bra!

Studerte han modellering eller? Har tenkt å gjøre det jeg da ;)

 

norma_saw:

 

Jeg begynte med Wings3D (her) som er et kanon begynnerprogram. Jeg lærte mye om modellering av dette som har kommet godt med i 3DSM7. Men det som er viktigst å kunne når du arbeider med 3D er hvordan du forestiller deg i hodet det du skal modellere. F. Eks. jeg modellerte en gang en blyant i Wings3D, en av mine første 3D modeller ever. Siden jag allerede visste hvilke former som fantes (riktignok ukompliserte former som en kone (Cone), en kube (Cube), en "sfære" (Sphere), en sylinder (Cylinder) og en torus (Torus --> liksom et armbånd, sirkel), tenkte jeg i hodet at jeg måtte ta en sylinder som var nokså lang, jeg måtte ha en kone/kjegle til spiss, jeg måtte forme en sylinder om til biten som fester viskelæret med selve blyanten, og jeg trengte en avrundet sylinder til viskelær. Her har du resultatet, som sagt en av mine første modeller. Denne egenskapen er uhyre viktig da du garantert kommer til å sitte fast en gang i blant når du jobber i tre dimensjoner. Skal du først begynne å lære deg et 3D program bør det aldri være et av de beste med en gang. Begynn med et dårlig (Wings 3D, forøvrig freeware) og så kan du begynne å prøve deg på noen bedre programmer når du vet hvordan du tenker når du lager en modell. Jeg prøvde å lære opp en venn en gang, og han manglet da desverre evnen til å konsentrere seg om modelleringen da den er ganske tidkrevende og til tider veldig komplisert. Jeg satte meg ned for et halvt år siden, jeg skulle lære meg 3D modellering i stedet for å bruke Photoshop og Apophysis til å generere bilder med. Litt etter litt fikk jeg kunnskap av forskjellige tutorials og fant ut ting av meg selv. Håper du klarer det fint da! og lykke til! Ps. det hjelper å ikke være logga på MSN når du modellerer ;)

 

Chris88:

 

Jo tusen takk for komplimentene, du lager ikke dårlige bilder selv heller da, vel å merke. Husk å melde deg inn i DeviantArt da! Hvis du eller jeg har noen spørsmål angående 3D så er det så utrolig mye enklere å få fatt i hverandre. Modeller videre!

Lenke til kommentar

Mr.MadCow:

 

Vel, hvis du på død og liv skal få til ekstreme modeller med et så beskjedent program så er dette stedet for deg. Jeg må ærlig inrømme at det der ble alt for mye for meg i starten asså, anbefales ikke med det første, men for all del!

 

Vel, så er det jo selvfølgelig Wings' egne tutorials da, de er ganske enkle og lette å forstå. De kan du finne her. Lag vinglasset :D det var det første jeg lagde. Uheldigvis overså jeg "Intrude" egenskapen, noe som gjorde det ekstremt vanskelig :) Men resultatet finnes altså akkurat der! Ikke tenk på å få slike renders ut av bare Wings, "litt" tuning i Bryce 5 samt materialvalg osv. har gjort mesteparten av jobben ;)

Lykke til med Wings, hvis du har lyst til å se en som skikkelig kan Wings og lager helt syke modeller, ta en titt her!

 

Chris88:

 

Husk å sende meg en PM med medlemsnick!

Endret av Hubman
Lenke til kommentar
Hubman du har vel ikke drevet noe særlig med ZBrush 2.0 ?

Har ikke drevet noe særlig med ZBrush nei, ikke i det hele tatt for å si det sånn. Men hvis du er god i ZBrush kan du piske frem noen sinnsyke bilder, riktignok i cartoon-style pga brukergrensesnittet.

 

Ja, som hubman sier: Wings 3d er et genialt begynner program i 3d modellering!

Starta selv der etter mye dilting rundt med Gmax..

 

Prøvde GmaX en gang, fatta ikke bæret av det. Ikke særlig bra til modellering nei :no:

Lenke til kommentar
Hubman du har vel ikke drevet noe særlig med ZBrush 2.0 ?

Har ikke drevet noe særlig med ZBrush nei, ikke i det hele tatt for å si det sånn. Men hvis du er god i ZBrush kan du piske frem noen sinnsyke bilder, riktignok i cartoon-style pga brukergrensesnittet.

 

Ja, som hubman sier: Wings 3d er et genialt begynner program i 3d modellering!

Starta selv der etter mye dilting rundt med Gmax..

 

Prøvde GmaX en gang, fatta ikke bæret av det. Ikke særlig bra til modellering nei :no:

Cartoon style?...

Tror du har misforstått litt jeg. :)

 

Her er det snakk om displacement mapping med både porer, blodårer og det du måtte finne på.

 

marcel4.jpg

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Du kan ta PRT SCR (Print Screen) også kopiere inn i paint ved å trykke "Lim inn" knappen. Også bare lagrer du som .jpg..

 

Eller kan du rendre bildet først også legge det inn.

Jepp, men det kalles vel et ScreenCap (Screen Capture) altså et bilde av hvordan modellen ser ut når du jobber med den!

 

Hvis du mener en modell du har laget som du vil ha som et skikkelig bilde trykker du F9, så lar du bildet rendre seg ferdig før du trykker på disketten oppe i venstre hjørnet på rendering vinduet. Etter det velger du .jpg og velger hvor god kompresjon du skal ha. Happy modelling!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...