Gå til innhold

Er D60 bedre enn 300D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

300D har etter det jeg har hørt bedre autofokus og flere instillinger(bl.a høyere ISO) enn det eldre D60. Men D60 er mye bedre på seriebilde funksjon! Har selv D60 og er fornøyd med det. Det er tom kjappere enn 10d. Mitt D60 tar 3fps og 15 bilder i serie(både på RAW og JPEG), sammenlignet med 300D: 2.5fps og 8 bilder i serie (litt usikker her). D60 kan skaffes for en veldig billig penge siden det begynner å bli noen år. Du kan sikkert få tak i det for under 5000kr. 300d er også et veldig bra kamera og du blir nok fornøyd uansett hva du velger. Men personlig ville jeg ikke ha byttet til en 300d.

Lenke til kommentar

300D tar 2.5 bilder i sekundet for 4-5 bilder (som regel 4) og så blir det rundt 2.5 sekund pr. bilde for nye 4-6 bilder, og så detter det ytterligere.

 

Det varierer med hvor mye komprimering du får på bildene men ikke mye. Dette er forresten RAW-hastighet, vet ikke om jpeg endrer dette da jeg ikke bruker det.

Lenke til kommentar
Det er tom kjappere enn 10d. Mitt D60 tar 3fps og 15 bilder i serie(både på RAW og JPEG), sammenlignet med 300D: 2.5fps og 8 bilder i serie (litt usikker her).

I følge Canon Camera Museum klarer D60:

 

Continuous shooting speed Approx. 3 fps (at 1/250 sec. or faster shutter speeds)

Max. burst during continuous shooting 8 shots

 

300D:

 

Continuous shooting speed Approx. 2.5 fps (at 1/250 sec. or faster for all recording qualities)

Max. burst during continuous shooting 4 shots

 

10D:

 

Continuous shooting speed Approx. 3 fps (at 1/250 sec. or faster speeds)

Max. burst during continuous shooting 9 shots

 

 

Dette skulle vel tyde på at bufferen var dobbelt så stor på D60 som den er på 300D.

For meg ser det ut som om 10D og D60 er like raske. :)

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har nevnt det viktigste minuset ved 300D, konstruksjonskvaliteten. Jeg har prøvd begge, og en svakhet med D60 er at det stiller større krav til objektivenes lysstyrke eller lysforholdene for at autofokusen skal funksjonere optimalt, fordi autofokussensoren på D60 krever mer lys enn på 300D og 10D. Men dette er også det eneste, og mens 300D er produsert utenfor Japan for å være billigst mulig, er D60 japanskprodusert og bærer tydelig preg av å være en bedre modell. (Nei, det har ingenting med fargen å gjøre, se nøye på utførelsen av de mekaniske detaljene, så ser du hva jeg mener.)

 

Selv ville jeg helt klart valgt et pent brukt D60 fremfor et nytt 300D, men for all del, 300D er hverken verre eller dårligere enn gjennomsnittlige digitale kompaktkameraer hva byggekvalitet angår - det er bare at D60 ligger et par hakk over. På 300D har Canon også brukt en større del av silisium-waferen og dermed tolerert flere feil enn i D60/10D, uten at dette har påviselige effekter på bildekvaliteten. Om det kan føre til flere døde eller varme piksler, vet jeg ikke, men det er nok et eksempel på at når prisen skal presses maksimalt ned, må det gå på bekostning av komponentenes kvalitet.

Lenke til kommentar
Dette skulle vel tyde på at bufferen var dobbelt så stor på D60 som den er på 300D.  For meg ser det ut som om 10D og D60 er like raske.

 

D60 og 10d er like raske ja. Men D60'en kan faktisk ta flere bilder i serie. Men iflg spesifikasjonene så skal 10d være bedre på dette... :hmm:

 

Så ikke vet jeg. Mulig jeg har en "hacket" firmware på mitt D60 som gjør at jeg kan ta 15 bilder i serie?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...