Gå til innhold

Mitt første "ordentlige" try med css, hva synes du


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne at dere slakter så mye som mulig (ikke få meg på gråten da..) det er det man lærer av.

 

Etter en periode med mye feiling, mus-i-veggen-slenging og annet herp av pc så har jeg kommet en del på vei, er klar over at mange av dere som går inn på linken kommer til å si: en del på vei??

Men ja, jeg driver og skisser sida skjønner dere og håper den blir ferdig i løper av oktober-nov (4 heldagsprøver, OD, ID, ekskursjon, prøver osv)

 

Ja....så er vi der

http://sarajnews.com/data_it/web/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke så mye å gi kritikk på der akkurat nå men.

 

..det er et veldig standard og utbrukt oppsett.

..bytt ut times new roman fonten med noe annet.

..ser det er en test men hoveren var ikke spessielt fin.

..sett på padding ca over alt.

..fargene var ikke så pene, jeg liker ikke mørke gråtoner. spessielt ikke over store deler.

..grafikk er det ingenting av. men det kommer sikkert.

 

 

Forslag til reklamen din: hvis du absolut må ha det så gjør om på bildet slik at det passer inn med fargene på siden og blir mer diffust, vis heller de orginale fargene ved hover.

Lenke til kommentar
Ganske kjedelig ja.

Kom tilbake når du har et ferdig produkt.

Padd noe inn i h**(padding)

Ny font

Les artikkelen om fargebruk engang til.

Det gjelder å få matchende fine farger får å få siden interessant.

Vet, lyse bilder gir ren følelse osv, men jeg kan ikke ha hele sida hvit, jeg mener...

 

Edit: jeg tok utgangspunk i #808080 og endret litt på det i bakgrunnen til hver av de forskjellige divene.

 

Finnes det en hjemmeside hvor jeg kan lære å bruke # systemet? så slipper jeg å klikke på rødt for å få #et eller annet osv på en eller ræva forklart hjemmeside. den på unrealized er utrolig bra men mangler litt forklaring spør du meg.

Endret av realfingolfin
Lenke til kommentar

Du har ihvertfall prøvd ;) Men det er sikkert noen småbugs i CSS'en, for siden oppfører seg ulikt i alle nettleserne (Opera, IE og FF).

 

Det bugga verst i FF, IE så det vel riktigst ut, mens i Opera så dekket footer i hele bakgrunnen til left center og right boksene.

 

Fargevalg kan jo være en annen sak, jeg syntes fargene i seg selv er behagelige, men litt vanskelig å bedømme når designet er som det er.

 

font-family: system; blir vel feil, siden det bare er windows som har dette? Bør helst ha en font som er en generic, dvs at du har på slutten av den font-family: dinfont, sans-serif; f.eks.. fonter som er generic: sans-serif, serif (mulig det er flere, men monospace, fantasy og cursive vet jeg ikke så mye om)

 

All teksten i stylesheeten din var på en linje, blir litt pes å debugge :D

Lenke til kommentar
Du har ihvertfall prøvd ;) Men det er sikkert noen småbugs i CSS'en, for siden oppfører seg ulikt i alle nettleserne (Opera, IE og FF).

 

Det bugga verst i FF, IE så det vel riktigst ut, mens i Opera så dekket footer i hele bakgrunnen til left center og right boksene.

 

Fargevalg kan jo være en annen sak, jeg syntes fargene i seg selv er behagelige, men litt vanskelig å bedømme når designet er som det er.

 

font-family: system; blir vel feil, siden det bare er windows som har dette? Bør helst ha en font som er en generic, dvs at du har på slutten av den font-family: dinfont, sans-serif; f.eks..  fonter som er generic: sans-serif, serif (mulig det er flere, men monospace, fantasy og cursive vet jeg ikke så mye om)

 

All teksten i stylesheeten din var på en linje, blir litt pes å debugge :D

Eh, ikke sånn som jeg ser det.

 

Edit: du kan jo se på innlegg fire i dette http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=316544 der er hele cssen

stil.rar

Endret av realfingolfin
Lenke til kommentar
Selv om du opptrer veldig arrogant så gir jeg deg en link der du kanskje kan finne farger lettere: http://color.twysted.net/ .

Arrogant? for all del, det er ikke meningen og jeg vil unnskylde hvis jeg har oppført meg slik. Men å si at en artikkel (tror det var fargelære) innholdte kort sagt HVA men ikke HVORDAN vel..jeg hadde ikke oppfattet det som arrogant.

 

Unnskyld allikevel hvis jeg har oppført meg arrogant selv om jeg mener at det er en uriktig påstand.

 

Angående linken: Takk :!:

Lenke til kommentar

Pussa litt på CSS og liten omflytting i HTML:

CSS (har ikke endret font annet enn å flytte den til body):

body
{
text-align: center;
background-color: #465354;
font-family: system;
font-size: 12pt;
}

.header
{
text-align: center;
border: 1px solid #fff;
background-color: #808076;
margin: 0 0 13px 0;
padding: 8px;
}

.footer
{
background-color: #818691;
text-align: center;
border: 1px solid #fff;
clear: both;
margin: 13px 0 0 0;
padding: 8px;
}
.wrap
{
width: auto;
margin: 0 auto;
text-align: left;
}

.left {
float: left;
width: 180px;
background-color: #808976;
height: 1000px;
border: 1px solid #fff;
padding: 8px;
}

.center {
height: 1000px;
margin: 0 205px;
background-color: #808069;
border: 1px solid #fff;
padding: 8px;
}

a:link 
{
color: #654348;
background-color: #inherit;
text-decoration: none;
}
a:visited 
{
color: #354354;
text-decoration: none;
}
a:hover 
{
color: orange;
text-decoration: underline;
}
a:active 
{
color: #575964;
text-decoration: none;
}
.right {
width: 180px;
float: right;
height: 1000px;
background-color: #808072;
border: 1px solid #fff;
padding: 8px;
}

 

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>temp</title>
<link rel="stylesheet" href="stil.css" media="screen, projection" type="text/css" title="default">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body>

<div class="header">
<a href="http://www.google.com" alt="dette er en test på hover">www.google.com</a>
<p>Dette var en test på hover, driver og mekker header på ps..</p>
</div>
<div class="wrap">
<div class="left">
Navigasjon
Jepp, her skal jeg ha navigasjon ,har kommet frem til en ide, men vil gjerne vite hvordan du gjør..oh, der fant jeg det på google :-)
</div>

<div class="right">
Her tror jeg at jeg skal ha en shoutbox eller lignende, søkefunksjon knaskje, linker, reklame (ikke større enn 100x100) Kom gjerne med forslag til hva jeg kan gjøre med dette..
</div>

<div class="center">
Innhold
Ser ut til at du stakk innom fra forum.hardware.no
Vel, se deg omkring og slakt løs.
<br>
<br>
<ul>
	<li>Som du sikkert ser så er fargene sugent men av en kobinasjon på xxxxxx^xxxxxx så har jeg vanskeligheter med å finne passende og matchende farger, det er spesielt dette jeg vil ha slakting på. Don't worry be happy, skal endre li med et eller annet bilde</li>
</ul>
</div>

<div class="footer">Vel tenkte at epost, admin osv. kunne plasseres hit., driver med footer i ps.</div>
</div>

</body>
</html>

Lenke til kommentar

Hehe, mente kanskje ikke rettet bare mot den. Men om du vil bli tatt på alvor så er det en dårlig skikk å bruke flere enn et spørsmålstegn, ord som "ræva" osv.

Du skjønner sikkert hva jeg mener. ;)

 

On topic: Hvis du har noen kroner til overs anbefaler jeg deg programmet Color Schemer Studio, som virkelig er genialt når det gjelder å komme med gode fargekombinasjoner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...