Gå til innhold

DVI kabel egentlig nødvendig?


johanhs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SOm jeg nettopp fant ut på jobben. Med analog kabel blir det innamri mye interferens på noen raster-mønster (tette striper etc). Effekt noen windows-versjoner gjør når du tar Shutdown (mens den spør om du er sikker).

 

MonitorTest (som er referert til noen steder, har ikke linken her)

har en egen side der den tester dette (er helt j****ig ut på noen skjermer)

Lenke til kommentar
Analog VGA:

 

GFX--> D/A konvertering/RAMDAC--->VGAsignal---->Skjerm-->A/D konvertering-->Bilde

 

Digital DVI:

 

GFX---------Digital-DVI signal-------------------------->Skjerm/Bilde

 

 

Sier seg selv egentlig...

Ikke egentlig. Har sett tilfeller der DVI ser rompe ut mens VGA er bedre. Dog generelt sett opplevelsen bedre med DVI

Lenke til kommentar

Men er det virkelig synlig forskjell på analog-DSUB og digital-DVI da? Har bare sjekket ên gang, og da klarte jeg ikke å se forskjell. Støyen som kommer i.f.m. D/A og A/D konverteringen i analog-DSUB er jo gitt av kvantiseringsdybden, som sikkert er 14 eller kanskje t.o.m. 16 bits. Da tror jeg ikke du kan se det! Tviler på at du plukker opp støy på en meter med skjermkabel fra omgivelsene heller.

Så derfor, nok en gang: Er det virkelig synlig forskjell på analog-DSUB og digital-DVI?

 

(Og for de som kjører 1600x1200 trenger de en kabel som støtter dual-DVI for å utnytte båndbredden til skjermen. Lurer på hvor mange som gjør det?)

Lenke til kommentar
Men er det virkelig synlig forskjell på analog-DSUB og digital-DVI da? Har bare sjekket ên gang, og da klarte jeg ikke å se forskjell. Støyen som kommer i.f.m. D/A og A/D

Ja, i på bakgrunner med tette linjer eller raster (annenhver hvit/sort pixel etc).

Typisk "nedtoningseffekten" noen windows versjon har ved "Shutdown".

Eller i prøve bildet eller et av testbildene i MonitorTest. Flimrer sinnsykt uten DVI

Lenke til kommentar
Men er det virkelig synlig forskjell på analog-DSUB og digital-DVI da? Har bare sjekket ên gang, og da klarte jeg ikke å se forskjell. Støyen som kommer i.f.m. D/A og A/D konverteringen i analog-DSUB er jo gitt av kvantiseringsdybden, som sikkert er 14 eller kanskje t.o.m. 16 bits. Da tror jeg ikke du kan se det! Tviler på at du plukker opp støy på en meter med skjermkabel fra omgivelsene heller.

Så derfor, nok en gang: Er det virkelig synlig forskjell på analog-DSUB og digital-DVI?

 

(Og for de som kjører 1600x1200 trenger de en kabel som støtter dual-DVI for å utnytte båndbredden til skjermen. Lurer på hvor mange som gjør det?)

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har sett forskjell på begge skjermene mine. En Eizo L365 (gammel 15") og L568 (nyeste 17") har begge synlig bedre bilde med dvi. Måten jeg testa var å bruke begge inngangene på samme measkin med et Matrox skjermkort og bytte mellom dvi-dsub.

 

Men jeg tror det avhenger av skjerm og skjermkort, og at det ikke finnes noe absolutt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...