Gå til innhold

Hvor mye tjener man på RAID 0?


Stratos

Anbefalte innlegg

Ettersom prisen er mindre viktig en ytelse i dette tilfelle, lurte jeg på om jeg skulle kjøre RAID 0 i mitt nyeste selvbygger prosjekt.

I filserveren min har jeg en 2xIBM 60GXP, på hhv. 60 og 40GB. Diskene står i hver sin 5.25" brønn så de ikke skal bråke om natten. Så de er nesten uhørlige, selv om de jobber for fullt.

 

Så det jeg egentlig lurte på er om noen av dere har konkrete tall på hvor mange % f.eks 2xIBM60GXP vil yte bedre i R0 en single disk.

Feiltoleranse er ikke noe problen, jeg har backup av all data.. Men hittil har IBM disker funka fint for meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. vanskelig å seia noko bestemt, men når eg testa min 30GB IBM 75GXP mot mine 2x60GB IBM 60GXP (RAID 0) Fekk eg over dobbelt så høg score i SiSoft Sandra 2001 Drive benchmark testen (med RAID 0 arrayet dåh..) Dette er jo berre ein teoretisk test, og eg har ikkje testa forskjellen på nokon anna måte heller...

 

Uansett RAID 0 er raskare enn å kjøra single disk, og sidan feiltolreanse ikkje er eit problem, vil eg nok anbefala deg å kjøra RAID 0. MEN du hadde jo ein 60GB disk og ein 40GB disk. I eit RAID 0 array vil du ikkje få meir plass enn dobbelt av den minste, og ikkje større hastighet enn (teoretisk sett) dobbelt av den tregaste. Så du vil jo då tapa 20GB på å kjøra RAID 0 på ditt oppsett.. Derfor vil eg nok anbefala deg å _ikkje_ kjøra RAID 0. Bruk heller dei siste 20GB til noko kjekt :wink:

Lenke til kommentar

Var jeg deg, ville jeg kjøpt enten en 40 eller 60GB harddisk til av samme type, og brukt dem i RAID0 for windows og programmer/annet som må gå fort, og brukt den siste harddisken uten raid for lagring/backup av viktige filer/ting som ikke trenger gå fort. Da får du også 100 GB lagringsplass til sammen, istedet for 40, og får samtidig fordelen av RAID0. 2 i en smekk :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...