Gå til innhold

Farger i LCD-skjermer


Powerade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De har vanskligheter med å vise 100% sort. I hvertfall med de tradisjonelle baklysene. Nå kommer det umiddelbart skjermer der de er skiftet ut med leds, da forandrer dette seg.

 

Dette vil du finne igjen hos LCD og DLP prosjektorer også. Det er nemmelig vanskelig å lage sort ut fra noe. Men nå er spørsmålet hvor sort er sort. Et sort hull er virkelig sort, men er det mulig å få noe til å lage noe så sort?

 

Hvor sort skal man ha det før man sysn sort er sort? Uansett skjermer med mer enn 500:1 har ofte svært godt sortnivå ;)

Lenke til kommentar
Fins det noen farger LCD skjermer ikke klarer og vise?

Til hvilket bruk?

 

Ja, det er mange farger som ikke vises på en skjerm. Men på gode skjermer vill du ikke oppfatte det, siden fargene som mangler er i spesielle delere av fargespekteret. Rødt er kanskje det største problemet...

 

En moderne LCD er så langt jeg har forstått bare ubetydelig dårligere enn en CRT på dette området.

 

Skal fargene trykkes, får du ikke alle fargene du har på skjermen i noe fall. Problemstillingen der blir snarere å få skjermfargene til å matche trykkfargene så gordt som mulig. (Sier en som har fått seg et par overraskelser der i årenes løp.)

 

Printere gir "ekte" svart, rett og slett fordi de bruke en egen svart blekkpatron. Siden svart er totalt fravær av lys, har ikke skjermer den muligheten. Du kan ikke farge et punkt på skjermen svart, du kan bare slå av lyset og håper på det beste. En svart firkant på min bærbare er i beste fall mørk koksgrå. Og veldig avhengig av betraktningsvinkelen. Se det fra siden og det blir som OMO reklamen. "You are like - charcoal. Sorry, mate, that's rock and roll."

 

Et raskt Google-søk ga denne sammenligningen mellom en Apple LCD skjerm og en CRT. Ganske likt, men det er mye som "faller utenfor" på begge.

 

CRT_vs_LCD.jpg

 

Geir :)

Lenke til kommentar
De har vanskligheter med å vise 100% sort. I hvertfall med de tradisjonelle baklysene. Nå kommer det umiddelbart skjermer der de er skiftet ut med leds, da forandrer dette seg.

-Har de nyeste NEC'ene (xx70)(eller andre kommende skjermer du vet om) LEDs som baklys, eller er det noe som kommer "en eller annen gang"?

 

Burde man isåfall vente på dette hvis man er på leting etter skjerm nå?

Lenke til kommentar

Det er OLED du tenker på nå?

 

Jeg ser frem til den dagen de er vanlige på markedet. Hovedproblemet med OLED idag er vel kort levetid. Med disse panelene skal responstid være en saga blott. Den er på CRT nivå, har jeg lest en plass. Og vanlig oppløsning på en 17" er 1600*1200? På samsung sin iallefall.

Endret av oarnoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...