Gå til innhold

Hvilken LCD-skjerm bør jeg kjøpe?


Zodux

Anbefalte innlegg

Hvilke av de tre skjermene nedenfor bør jeg kjøpe, og hvorfor?

 

---

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 710V TCO99 Skjerm,Silver:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300905&cks=PRL

 

Denne kaller vi for "Skjerm 1"

 

---

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 710N TCO99 Skjerm,Silver

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300904&cks=PRL

 

Denne kaller vi for "Skjerm 2"

 

---

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 710T TCO03 Skjerm,Silver

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301399&cks=PRL

 

Denne kaller vi for "Skjerm 3"

 

---

 

Kom gjerne med andre forslag til skjerm jeg bør kjøpe! :D

 

Takk for alle svar! :)

 

Mvh.

Zodux

Endret av Zodux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at mange anbefaler Samsung 173V, men vi har en 173VT (touchscreren modell) på jobben, og det første jeg ser på den er fargefoirskjeller ved forskjellig synsvinkel (med blå desktop er den mørkere øverst enn nederst).

 

Det er jo rart da dette er en ny skjerm. Det er nemlig ikke sånn på min 3 år gamle Dell skjerm (den sorte med 4 cm plastramme rundt LCD panelet). Den er helt perfekt. Trodde nye skjermer skulle være bedre jeg...

 

Og hvis 173V går for å være blandt de beste, hvordan er da de andre ????

Lenke til kommentar

Det ser ut som to av skjermtesterne her på site'n ville gått for NEC 1760NX, den ene av dem sier også noen gode ord om Samsung 710T... Hvis ikke dette er nok til å bestemme seg så vet ikke jeg...

 

Har du 4300 kr. så går du for NEC'n

Har du kun 4000 kr. så går du for Samsungen 710T..

 

Den konklusjonen virker veldig logisk utifra responsen på denne tråden. ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hvem selger NEC da, verken Komplett eller IT-butikken har NEC :-(

 

Ser av kommentarene på Samsung 710 at endel klager på lyslekkasje øverst og nederst, derfor jeg er usikker på denne eller Eizo 550. Eizo'en har lavere kontrast (450 mot 600 på Samsungen), og ikke inkludert DVI kabel, men det store spørsmålet er jo responstid (etterslep) og gjennomlys. Noen som har sammenlignet (Eizo scoret jo veldig bra i noen spill-tester).

 

Samsung sier de har 12ms og Eizo 16ms, men er det målt likt

(er tallene sammenlignbare).

 

Blir skeptisk og usikker (beslutningsvegring) når 16ms modellen får "ingen tegn til etterslep" i testen, men 12ms'en har fått "noe etterslep i test".

 

Ikke lett å sammenlige slike "vage" uttalelser (ikke noe tallfestet liksom).

Lenke til kommentar

Leste forresten på brukererfaringene på NEC 1760NX her at flere klaget på etterslep/ghosting på den selv om den er 16ms (Samsung 710T er jo 12ms, men leste også et sted klager på det på den, men ingen på Eizo 550 som er 16ms). Er det bare folkene som har forskjellig terskel for dette, eller er det virkelig så store forskjeller? Går den an å få testet dette helt objektivt og sammenlignet dette?

Lenke til kommentar
sant nok det Øivind Dahle, men du er enig at 12ms responstid er mer behaglig å se på enn 16ms, med tanke på etterslep i bildet. eller?

nei.

 

De 12 ms jeg har sett har ofte mer etterslep på rødt enn 16 ms skjermene ;)

 

Og rødt er en meget synlig farge. Men dette er ihvertfall min mening.

 

Uansett så er evnen til å reagere på etterslep noe som varierer fra person til person. Noen er drit happy i sin 25 ms skjerm. Men en ting er sikkert og det er at etterslep er noe du blir vant til.

Lenke til kommentar
sant nok det Øivind Dahle, men du er enig at 12ms responstid er mer behaglig å se på enn 16ms, med tanke på etterslep i bildet. eller?

nei.

 

De 12 ms jeg har sett har ofte mer etterslep på rødt enn 16 ms skjermene ;)

 

Og rødt er en meget synlig farge. Men dette er ihvertfall min mening.

 

Uansett så er evnen til å reagere på etterslep noe som varierer fra person til person. Noen er drit happy i sin 25 ms skjerm. Men en ting er sikkert og det er at etterslep er noe du blir vant til.

K, nå har jo du sett på flere LCD skjermer enn meg.

 

Men hvorfor blir fargen rød så mye tregere på en 12ms skjerm enn på en 16ms skjer, etter hva specsa sier burde det jo være motsatt.

Lenke til kommentar
Jeg ville ha gått for Samsung-en, en responstid på 12ms er meget bra, selv om det skal ned i 8ms om ikke altforlenge, Samsung leverer bra skjermer, enkelt og fint design på de også (etter min mening). så jeg anbefaller Samsung Syncmaster 710T.

Samsung'en hadde vært et klart 1. valg hvis det ikke var for alle brukerkommentarene om lyslekkasje oppe og nede. Er dette bare noen som har vært uheldige, eller har dere som tester merket dette også?

 

PS! Samsung 710T er på tilbud hos IT-bitkkken til 3500 nå. Vet ikke hvor lenge.

Sikkert et lokketilbud (kun en pr person, vanlig pris er 3900 eller noe).

 

Ser at Eizo 550 har falt fra 3795 til 3495 hos komplett, men kun i svart :-)

(hvorfor i all verden skulle den sølvfargede modellen koste 300 mer :-)

Lenke til kommentar
Men hvorfor blir fargen rød så mye tregere på en 12ms skjerm enn på en 16ms skjer, etter hva specsa sier burde det jo være motsatt.

Grunnen til at 12 ms skjermer kan slite mer enn 16 ms skjermer er at responstid kun måles i hvitt til svart til hvitt igjen. Ergo sier responstiden ingenting om hvordan panelet liker seg i farger. Her er det helt andre tall man snakker om. Det er ikke umulig at jakten på lav responstid i svart-hvitt går ut over responstiden i andre farger.

 

Et teoretisk eksempel kan være at en 16ms TN-basert skjerm kan være raskere i spill enn en 12ms VA-basert skjerm. Dette er fordi TN-paneler er de desidert raskeste panelene i farger. Nå finnes det ingen 12ms VA-paneler som kan bevise påstanden min, så derfor er dette, som sagt, høyst teoretisk.

 

Husk bare at det er andre faktorer enn ms som spiller inn på den totale opplevelsen ved en LCD-skjerm. Ikke se dere helt blinde på responstiden!

 

Lars-Erik: Da jeg testet 710T (fikk den fra en nettbutikk, så det var garantert en salgsmodell) så jeg ingen antydninger til dette problemet. Allikevel finner jeg det foruroligende at det er såpass mange som har kommentert dette avviket i farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...