Gå til innhold

Får ikke innstallert xp på s-ata


tors81

Anbefalte innlegg

Hei, satt igår sammen min første datamaskin og den startet greit opp.

Så skulle jeg installere XP, men da begynte problemene for meg.

 

Jeg har ett abit nf7-s v2.0, seagate 200GB s-ata.

Når jeg så setter inn xp-cd og har satt cd-rom som 1. boot, floppy 2. boot og s.ata som 3. boot , så starter det opp på vanlig måte, og jeg trykker f6 som det står i s-ata guiden.

 

Det skjer da ikke noe med en gang men den fortsetter og laste inn filer, før jeg skal sette inn disketten med scsi/raid drivere som fulgte med hovedkortet.

Fra listen som kommer opp velger jeg silicon 3112 for xp såvidt jeg husker.

 

Når dette er gjort, trykker jeg enter slik at jeg får opp : vent mens installasjonsprogrammet kopierer filer til windowsinstallasjonsmappene.

Denne gjør seg ferdig med dette, og meldingen om at den skal starte på nytt for så og forsette installasjonen kommer.

 

Da den startet på nytt igjen så begynner installasjonen fra begynnelsen igjen. :mad:

Om jeg da utelater s-ata driver disketten, så kommer det opp at ingen harddisk ble funnet.

Jeg har partisjonert og formatert, i windows installasjonen samt seagate disktool, men det går ikke. Jeg er jo litt usikker på om jeg skal formatere i fat32 eller NTFS?

 

S-ata haddisken er vel problemet, og det er sikkert bare jeg som tuller her, men nå har jeg holdt på i mange timer uten hell.

 

Noen som har noen gode råd, er lei av biosen nå.

Går det ann å kjøre fdisk eller lignende, kanskje ett floppy program som kan gjøre jobben? Oppdatere bios?

Dette er til å bli gal av

 

Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at problemet er at du har CD-ROM som 1'ste boot device.

 

Det som skjer er at windows begynenr setup, laster inn drivere til S-ATA osv osv, men når den skal starte om så booter den inn på CD-ROM'en igjen, og begynner derfor naturlig nokk fra starten. Ganske irriterende, dette har hendt flere ganger med meg.

 

Løsningen er å a) enndre i BIOSEN til 1'st boot fra S-ATA eller ta ut skiva.

Tar du ut skiva må du legge den inn igjen når den har boota inn på hdd-'en og vil fortsette installasjonen. (Windows setup vil spør etter CD-romen om jeg ikke tar helt feil.)

 

Håper dette hjelper!

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg har satt s-ata til 1. boot etter at jeg hadde startet om igjen en gang, men jeg skal prøve dette.

 

IDE initial delay secs står på 0 i bios, kan det hjelpe om jeg øker denne?

Jeg ser at jo stickyen om 200GB som vises som 137GB, men når jeg starter opp står det 190GB, er dette vanlig. Dette står også i installasjonsprogrammet for xp.

 

Jeg skal gå og prøve.

Takk for råd

Lenke til kommentar

Ja da var alt i orden, tok ut cd før jeg startet på nytt, og da gikk alt på skinner.

Takk for hjelpen, tror jeg har gjort akkurat samme feilen før en gang.

 

Forresten en ting til jeg lurer på ; minne står oppgitt til 333Mhz i oppstarten ,men det skal vel være 400 Mhz?

Typen er Corsair XMS 3200 512MB CAS 2 , ser og at cas er satt til 3 i bios. Skal ikke denne da skrues ned ?

 

Har satt fsb til 166 og multiplier til 12,5. Kan jeg øker på noe av dette uten å være redd for at noe kan skjære seg? Cpu temp. ligger på 37 grader, med tt volcano 12 på 3000RPM.

 

Det var godt å komme inn i Windows :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...