Gå til innhold

Ekstern ICYBOX FW/USB2.0 "corrupt/unreadable"


kfet

Anbefalte innlegg

Hjelp

 

Hadde en skikkelig dårlig dag i går... I tillegg til opprevet jakke og parkeringsbot klarte jeg jammen å drepe(?) min maks to uker gamle ICYBOX m/ 200GB WD (den som nå er ukens tilbud på MPX) disk! Og alt skjedde fordi jeg skulle hjelpe andre.... :w00t:

 

Har så langt kun hatt den tilkoblet dokkingstasjonen til laptopen via Firewire. Det var riktignok litt krøll i starten, men etter at jeg fikk formatert den har det fungert ypperlig. Helt til i går... Jeg tok den bærbare ut på stua for å få dama litt unna mens jeg reorganiserte skrivebordet. Men det viste seg at hun trengte en fil som lå på den eksterne disken. Så jeg tok med også denne inn i stua og plugga inn strømforsyninga og skrudde på... før jeg dytta inn FW-kabelen i maskina. Regner med det var her ting gikk galt...

 

Jeg så en bitteliten gnist idet jeg stakk inn pluggen (4-pin). Den kom dog opp som vanlig i my computer, men siden det har jeg ikke fått tilgang til dataene grunnet "corrupt/unreadable" disk... Arrgh! Og det selvfølgelig etter at jeg har samlet over 30GB med MP3, pluss masse filmer og software på denne disken (og slettet dem der de kom fra).

 

Ble litt oppgitt i går og orket ikke mer (var som sagt allerede en rævva dag) da det heller ikke fungerte med USB-tilkobling. Skal i kveld forsøke å koble selve disken til inni den stasjonære i håp om at det er selve boksa som har tatt kvelden..

 

MEN HVA GJELDER EGENTLIG MED FIREWIRE???? Er jo fint lite dokumentasjon med i den ICYBOX-pakken da... Trodde det var litt sånn USB jeg, men det virker jo ikke slik. Hvordan skal jeg koble til en slik disk på en sikker måte?? Må maskina være av? Disken være av?

 

Håper noen har en mirakelkur her :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg tatt disken ut av den eksterne boksen og koblet på IDE2 - men samme resultat:

 

D:\ is not accessible. The file or directory is corrupted and readable.

 

 

Trodde først at jeg "kun" hadde en 30GB med mp3 + + , men nå kom jeg på at jeg også har ALT av dokumenter jeg har opparbeidet på data siden universitetsdagene på denne disken. Det inkludere blant annet ca 6GB med egne

bilder!!!! Har ikke tatt noe backup av dette dessverre. Det hele var litt midlertidig, i og med at jeg var i ferd med å reformatere laptopen (det har tatt tid da det har vist seg KLIN UMULIG å få tak i en XP-cd som kan benyttes med min dyrkjøpte pro-lisens...)

 

Det er derfor absolutt livsviktig at jeg får vekket liv i denne disken igjen!! Det er en Western Digital WD2000 som jeg kjøpte fra MPX for bare ca to uker siden..

 

Hva kan gjøres??

 

Takker for all hjelp som kan bidra til å redde disse dataene!

Lenke til kommentar

Mmjo, driver og tester dem ut nå. Disken passerte fint den diagnostic-greia i hvert fall... men ingen SMART-data er tilgjengelige.

 

Lifeguard-greia gir meg muligheter til å formatere og partisjonere, men som sagt har jeg ganske uvurderlige data lagret der... vil ikke gamble med noe slikt ennå! MEn driver og ser igjennom knowledge basen nå...

Lenke til kommentar

Suverent!!! Skal sjekke ut dette programmet!

 

Fant nettopp ut at Infolink og Vogon holder til en liten spasertur hjemmefra. Men Infolink, som ser ut til å være billigvarianten, koster snaue 4000kr + mva. Ny disk kommer i tillegg... kjedelig.

 

Er nå ganske sikker på at det var tilkoblingen av FW-kabelen til påslått pc, like etter at disk-kabinettet ble slått på, som var tabba.... Har lest meg til at lignende ting kan oppstå dersom kabelen nappes ut mens disken er i aktivitet.

 

Men dette har de ikke funnet det nødvendig å advare om i den lille brosjyren som fulgte med kabinettet....

 

Dette kan jeg heller ikke huske å ha lest noe om i tester av kabinett/eksterne disker med FW kontra USB2.0. For er det ikke så at USB er hot-swapable eller noe slikt? Det gjelder kanskje ikke når det er en hd som er tilkoblet... Men i så fall burde det jo også her være på sin plass med en liten advarsel om at joda, FW er raskt og bra og alt sånt, men kommer du i skade for å nappe ut kabelen så ødelegger du disken!

 

Vet ikke jeg... er det slik??

 

Tusen takk for hjelp så langt! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei. Hører at GetDataBack skal være gode greier.

 

Har hatt en crash der PC inspector file recovery har feilet å finne filer. Siden dataene ikke var så viktige, ga jeg jevn over f*** og sendte disken til RMA. (Det var en ibm Deathstar).

 

Linken er til en trial-versjon som scanner disken din (gjør ingen endringer). Dersom den finner filene som mangler kan du kjøpe key på nett for å begynne gjenoprettingen.

 

Lykke til

 

mvh

 

Furrball

Lenke til kommentar

Da er (såvidt jeg kan se) alle filene reddet! GetDataBack gjorde susen det!

 

En del foldere med kryptiske navn som må gås gjennom og organiseres, men det plager meg ikke så mye nå som dataene er trygge. Faktisk en fin anledning til å rydde opp i gammel dritt!

 

Tusen takk for hjelp og gode tips!

 

Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...