Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor raskt er et 100mbit nettverkskort på bærbar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sjekket nå, det var noen sirkler på ledningen, denne cat5, eller hva det er.... Kanskje jeg må ha en sånn rj-45 kabel... Eller en TP, vet ikke helt... Takk for raskt svar! Noen andre forslag? Går stasjonære på fiber, og i så fall, er det bare TP for bærbare?

Lenke til kommentar

Tuller du?

 

Anywho, nei man bruker normal sett cat5 kabel på både bærbar og stasjonær. Fiber brukes nok lite i hjemmenettverk ja. At du ikke får full ytelse skyldes nok ikke kabelen men heller nettverkskort eller harddisk. Har du egentlig sjekka hvor mye du overfører i sekundet?

 

Rj-45 er bare navnet på pluggen i endene.

Lenke til kommentar

:D Hehe den var god, men ikke mye hjelp for den som lurer :D

 

Det er avhengigt av flere ting, noen nettkort er bedre en andre,

se att du har siste versjon av drivere.

 

Det har litt med hvor rask maskinen din er, om den klarer og fore

nettkortet med en jevn strøm av data.

 

Se etter att den kjører "full duplex" 100Mbit.

 

 

Ps: For mer hjelp trenger vi og vite hvilket merke det er og

hva slags maskiner og utstyr du har.

Har du målt hastigheten????

 

 

Ivan

Lenke til kommentar

Svaret er todelt: Dersom maskinen har innebygget nettverkskort (typisk PCI-basert), vil det normalt gi full ytelse. Mao. som Azton sier. Nyere disker følger greit med på dette, men eldre disker kan slite, særlig mot slitten av disken.

 

Men dersom det er et PCMCIA-kort, kan det variere. Flere maskiner har ytelsesbegrensninger i PCMCIA-porten (bussen?) slik at effektiv nettverksytelse i noen tilfeller kommer helt ned i omkring 20Mbit. I praksis vil dette si omkring 2.5MB/s.

Lenke til kommentar

Jeg overførte en divx på 600mb, det tok ca 6 min på den bærbare, og 3 min på den stasjonære. Er det fordi den bærbare ikke klarer mer på grunn av at den går på batteri? Klarer ikke en bærbar å takle 100mbit fordi den går på batteri, eller er det andre grunner til at 100mbit ikke er like bra på bærbar som på stasjonær? Har prøvd med samme kabel, og det er like treigt. Dette med duplex er jo bare hvor rask kabelen er, det stod i en annen post på forumet hvertfall...

Den står på 100 uansett. Hvorfor er 100mbit annerledes på bærbar, det er det jeg lurer på! :)

Lenke til kommentar
Jeg overførte en divx på 600mb, det tok ca 6 min på den bærbare, og 3 min på den stasjonære. Er det fordi den bærbare ikke klarer mer på grunn av at den går på batteri? Klarer ikke en bærbar å takle 100mbit fordi den går på batteri, eller er det andre grunner til at 100mbit ikke er like bra på bærbar som på stasjonær? Har prøvd med samme kabel, og det er like treigt. Dette med duplex er jo bare hvor rask kabelen er, det stod i en annen post på forumet hvertfall...

Den står på 100 uansett. Hvorfor er 100mbit annerledes på bærbar, det er det jeg lurer på! :)

6 min.=360 sek.

 

600MB/360sek=1,6 MB/s = 13,3 Mbit/s

 

3 min.=180 sek.

 

600MB/180sek=3,2 MB/s = 26,7 Mbit/s

 

Ingen av disse er i nærheten av hva 100Mbit nett skal kunne svelge unna, så det er nok en overhead ett eller annet sted her. Det vil det nesten alltid være. Skrivehastigheten til eldre disker kan være flaskehalsen. Diskene i bærbare er jo normalt også betydelig treigere enn diskene i stasjonære maskiner. Men nye disker burde henge godt med. Om du har et PCMCIA-nettverkskort i den bærbare, kan det gjerne være det som begrenser hastigheten på den bærbare.

 

For sikkerhets skyld: Sjekk at alle disker har DMA slått på i Windows.

Endret av Data&fisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...