Gå til innhold

Beste bærbare PC under 15 000


Magic004

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en god PC og er fryktelig i villrede. Kan dere gi meg et godt
tips om en PC basert på følgende kriterier :

Så rimelig som mulig (Under kr 15 000)
Stillegående (aller helst centrino ? )
Minne 512
Trådløst nettverkskort
Aller helst et eget grafikkort
DVD brenner

Maskinen skal brukes til bildebehandling og spill. Hvis dere har gort et kjøp er jeg veldig interessert i erfaringene.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser etter en god PC og er fryktelig i villrede. Kan dere gi meg et godt

tips om en PC basert på følgende kriterier :

 

Så rimelig som mulig (Under kr 15 000)

Stillegående (aller helst centrino ? )

Minne 512

Trådløst nettverkskort

Aller helst et eget grafikkort

DVD brenner

 

Maskinen skal brukes til bildebehandling og spill. Hvis dere har gort et kjøp er jeg veldig interessert i erfaringene.

Hva med aa sjekke guiden til barbara?

Lenke til kommentar

En god maskin...

 

men, er nok ganske tung og har litt for lav oppløsning for min del ihvertfall...

 

vil også tro at den er varmere, støyer mer og har mindre batteri-levetid sammenlignet med centrino-maskiner...(uten at det er den helt store forskjellen ytelsesmessig)...

Det er mulig at den støyer litt mer enn Centrino-bærbare, men for å være en så kraftig skrivebordserstatter så er den relativt stillegående og har bra batteritid (~2 timer). Når det gjelder ytelse i spill o.l. så er den nok klart bedre enn de fleste Centrino-bærbare, og med tanke på pris/ytelse så er Fujitsu Siemens Amilo A1630 et meget bra kjøp etter min mening. Jeg anbefaler forøvrig at man oppgraderer den med minst 256MB ekstra minne :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Når det gjelder ytelse i spill o.l. så er den nok klart bedre enn de fleste Centrino-bærbare

Spill-ytelsen bestemmes stort sett av skjermkortet...Min påstand er at man merker liten forskjell på en AMD Athlon 64 3000+ og en 1,7GHz "Dothan" ved spilling...

Nei, Athlon 64 er klart best på spill pga. vesentlig bedre minneytelse og skjermkortytelse (800MHz HyperTransport + AGP8X vs. 400MHz FSB + AGP4X på Centrino). Det trådløse nettverkskortet som er i Fujitsu Siemens Amilo A1630 er forøvrig vesentlig bedre enn det man finner i Centrino-bærbare, både mhp. kompatibilitet, ytelse og rekkevidde.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Nei, Athlon 64 er klart best på spill pga. vesentlig bedre minneytelse og skjermkortytelse (800MHz HyperTransport + AGP8X vs. 400MHz FSB + AGP4X på Centrino).

Det var mye fancy-dancy greier på en gang...

 

når det gjelder skjermkortytelsen så er jeg ikke overbevist om at det er noen særlig faktisk forskjell på 8xAGP og 4xAGP...

 

når det gjelder minneytelsen så er vel den rimelig lik også...begge maskinen leveres med 333mhz minne som gjør at minnet må gå usynkronisert med resten av systemet...

 

i barbara.no's test så får 1557-maskinen 2800 i 3dmark03...samtidig som A1630 med en 3400+ cpu pluss 3200-minne 3100 poeng...

 

...det er ikke store forskjellen...

 

vh

krister

Lenke til kommentar
Nei, Athlon 64 er klart best på spill pga. vesentlig bedre minneytelse og skjermkortytelse (800MHz HyperTransport + AGP8X vs. 400MHz FSB + AGP4X på Centrino).

Det var mye fancy-dancy greier på en gang...

 

når det gjelder skjermkortytelsen så er jeg ikke overbevist om at det er noen særlig faktisk forskjell på 8xAGP og 4xAGP...

Skjermkortytelsen er uansett bedre på en bærbar med Athlon 64 enn på en bærbar med Centrino, tro det eller ei.

 

når det gjelder minneytelsen så er vel den rimelig lik også...begge maskinen leveres med 333mhz minne som gjør at minnet må gå usynkronisert med resten av systemet...

Nei, forskjellene er faktisk ganske store i Athlon 64 sin favør bare se her:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=5

 

i barbara.no's test så får 1557-maskinen 2800 i 3dmark03...samtidig som A1630 med en 3400+ cpu pluss 3200-minne 3100 poeng...

Barbara.no tester ikke dette på langt nær grundig nok for i spill så er A1630 merkbart raskere enn 1557 eller en hvilken som helst Centrino-bærbar, liten tvil om det :thumbup:

Lenke til kommentar
Barbara.no tester ikke dette på langt nær grundig nok for i spill så er A1630 merkbart raskere enn 1557 eller en hvilken som helst Centrino-bærbar, liten tvil om det :thumbup:

Hmm...nei hvis du sier det så... :hmm:

 

 

Hentet fra konklusjonen til den testen du linker til:

 

"This brings us to the Intel’s Pentium-M (Dothan) processors, which in our opinion continue to be the best overall mobile chips on the market. While the Athlon64 and Pentium 4 models for the most part can beat the high-end Pentium-M 755 in benchmarks, the difference is surprisingly small considering the huge architectural differences between these notebooks. With a fairly slow FSB and an aging memory controller, the Pentium-M’s are still able to hold their own and give performance when it’s needed. The huge 2MB cache of the chips makes applications and games quite smooth, and the fact that these notebooks create such little heat and consume so little power makes it a very attractive package"

 

Hvis man samtidig ser på gaming-delen av testen ser man at forskjellene ikke er så veldig store:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=6

 

og dette til tross for at Pentim M 1.7 sammenlignes med AMD Athlon64 3400+ DTR og AMD Athlon64 3700+ som er en god del vassere enn AMD Athlon64 3000+ som A1630 besitter.

 

 

Om man samtidig sammenligner spesifikasjonene på den A1630 til 13.000,- du linker til og 1557'en til 1000,- mer på netshop så har faktisk 1557'en dobbelt så mye minne, dobbelt så stor disk, dvd-brenner som også brenner - plater, samt en mye høyere oppløsning...

 

uansett...om vi skal diskutere dette videre så får vi starte en a64 vs pm-tråd...trådstarter har sikkert fått nok informasjon til å ta dette valget selv...

 

vh

krister

 

edit: liten nils der ja...

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Sjekk ut maskinene hos Whitebox.no, disser passer nok best for deg, noen av de kraftigste maskinene på markedet med et lekkert design.

Ikke for å være vanskelig...kanskje jeg bare er i det humøret idag...

 

Men, hvorfor reklamerer du slik for whitebox? Når jeg ser på dine tidligere innlegg så har du mange der du sier at whitebox er bra...men, i farten fant jeg ingen der du sier hvorfor...

 

...selv anbefaler jeg 1557-maskinene (som whitebox også selger), men det er fordi jeg har lest gode tester av de, samtidig som spesifikasjonene er uslåelige...

 

...men jeg kan godt innrømme at jeg ikke har prøvd en selv!:)

 

vh

krister

Lenke til kommentar
Hvis man samtidig ser på gaming-delen av testen ser man at forskjellene ikke er så veldig store:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=gmso&page=6

 

og dette til tross for at Pentim M 1.7 sammenlignes med AMD Athlon64 3400+ DTR og AMD Athlon64 3700+ som er en god del vassere enn AMD Athlon64 3000+ som A1630 besitter.

Egentlig ikke, bare se på dette også:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2129&p=10

 

Om man samtidig sammenligner spesifikasjonene på den A1630 til 13.000,- du linker til og 1557'en til 1000,- mer på netshop så har faktisk 1557'en dobbelt så mye minne, dobbelt så stor disk, dvd-brenner som også brenner - plater, samt en mye høyere oppløsning...

Ja, men jeg synes likevel at A1630 er et bedre kjøp totalt sett. Alternativt har man Acer Ferrari 3200 som ITbutikken selger for ca. 15000,- som er et kupp til sammenligning :thumbup:

Lenke til kommentar
Ikke for å være vanskelig...kanskje jeg bare er i det humøret idag...

 

Men, hvorfor reklamerer du slik for whitebox? Når jeg ser på dine tidligere innlegg så har du mange der du sier at whitebox er bra...men, i farten fant jeg ingen der du sier hvorfor...

 

...selv anbefaler jeg 1557-maskinene (som whitebox også selger), men det er fordi jeg har lest gode tester av de, samtidig som spesifikasjonene er uslåelige...

 

...men jeg kan godt innrømme at jeg ikke har prøvd en selv!:)

 

vh

krister

 

Etter mine siste 5-6 innlegg kan det se ut som jeg jobber med PR for Whitebox, ja, skal innrømme det.

 

Grunnen til at jeg anbefaler folk å kjøpe Whitebox maskin er fordi maskinene rett og slett er bedre, hvis du leser andre innlegg av meg vil du se at jeg sier jeg har aldri opplevd annet enn god service fra Whitebox, og at det er fåtallet som opplever dårlig service, eller lang ventetid på å få sin maskin.

 

Jeg har prøvd mange bærbare maskiner, men Whitebox er de beste jeg har prøvd, både når det gjelder ytelse og stabilitet, det samme går for de jeg kjenner, jeg har anbefalt Whitebox-maskin til mange bekjente, og de har alle vært strålende fornøyd. Titter du litt rundt vil du se at Whitebox vinner mange tester, men at de også ofte får trekk for pris og kommer på en andre plass, Whitebox-maskinene er ikke fulle av billig dritt som andre konkurrenter slenger i, jeg mener det er verdt å betale det lille ekstra det koster for å få det beste.

Endret av odex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...