Gå til innhold

Hedning søkes !


Anbefalte innlegg

Noen som har lyst til å være med å bygge opp en innformasjons portal med hedensk / gammelnorsk kultur arv.

 

Har fått en del hendvendelser men, hovedsakelig bare fra grupperinger jeg helst ikke vil slippe løs på min side, og eller assosieres med.

 

Må da være flere som har en interesse for Åsatro, som ikke er helt nazi av den grunn...

 

Siden Hedensk.info skulle være en nøytral side, med innformasjon om vår historiske arv og religion.

 

Fra min side er det en hobby, og jeg trenger hjelp fra andre med samme interesser.

 

Er det noen mon tro?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ekstremt mye respekt for religioner, ideologier (såsant de er fornuftige) og andre diverse fantasiting, men :

 

Åsatro - en natur religion...

 

I vår moderne verden savner vi nesten totalt respekt for naturen,

for hvert enkelt tre i skogen, for busker og kratt, for bekker og til og med for selve luften vi puster i.

 

Vi er dog intelligente nok til å forstå nytten og nødvendigheten av den rene naturen.

Vi må også derfor være intelligente nok til å forstå at vi må forkynne respekten for naturen, ikke bare gjennom ideologi og livssyn, men også gjennom religion og religiøs praksis. Vi må omgi oss med ritualer som gjør oss bevisste på hva vi gjør og vi må bestrebe oss på å kunne ha en livsstil som gir oss naturlig nærhet til naturen. Det erderfor bedre å se på trær som besjelede vesener og på dyr likeså, enn å ikke tilegne disse noen åndsegenskaper i det hele tatt.

 

Alt som lever har sjel, alt som lever har livskraft - og denne sjelen og livskraften må vi ha respekt for. Åsatroen er troen på dette. Vi forstår at et slikt livssyn er nødvendig for naturens overlevelse og vi forstår at et slikt livssyn må innøves gjennom ritualer, som har til hensikt å påminne oss om Moder Jords sårbarhet og vårt ansvar overfor henne.

Det er derfor en fornuftens religion, en rasjonell religion.

 

La oss derfor feire naturen på vår Austrôn ("Påske"), våre Jevndøgn og Solverv (Jul og "St. Hans"), våre forfedres minnedager og Soldagene (Søndagene). La oss omgi oss med ritualer som har til hensikt å minne oss på at vi har et ansvar. Ikke bare overfor Moder Jord og Sol, men også overfor våre barn, våre barns barn og deres efterkommere.

 

I dette vil vi kunne nyte naturens ånd, leve med den og vite at vi gjør vår plikt. I dette vil vi endelig kunne leve i overensstemmelse også med vår nordiske menneskenatur, efter nesten tusen års asiatisk menneske- og naturforakt.

 

HeAtHeN

Fritt etter tekster av V.V.

 

Er dette helt seriøst ? Herregud så fantasiløst og "back2stoneage". Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg visste nazister var ekstremt svake mennesker, men like påvirkelige som et kraftfelt i en manga film... :no:

 

Dette er også reklamering for nettsiden din, og som ALLE andre sider må du betale for reklame. I tillegg hater nazister muslimer også nå, pga de ikke er siviliserte og lever på en gammeldags måte. :roll:

Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar
Er ikke begrepet "hedning" et stempel kristenfolket har gitt alle som ikke deler deres tro da? :hrm:

Jo, men hedninger liker ikke kristne folk (noe som jeg heller ikke gjør), men grunnen til at de ikke liker de er fordi de har ødelagt "den uber-religionen" deres.

Det er akkurat som satanister er et produkt av kristendommen, og jeg ville ikke kalt meg noe som kommer fra en hvilken som helst religion. Kall meg heller anti-religiøs eller aktiv ateist :cool:

Lenke til kommentar
Er ikke begrepet "hedning" et stempel kristenfolket har gitt alle som ikke deler deres tro da? :hrm:

Jo, men hedninger liker ikke kristne folk (noe som jeg heller ikke gjør), men grunnen til at de ikke liker de er fordi de har ødelagt "den uber-religionen" deres.

Det er akkurat som satanister er et produkt av kristendommen, og jeg ville ikke kalt meg noe som kommer fra en hvilken som helst religion. Kall meg heller anti-religiøs eller aktiv ateist :cool:

Da er vi enige :)

 

Men on-topic : Dette er reklame og heller veldig uønsket reklame + uaktuelt materiale.

Lenke til kommentar
Jeg har ekstremt mye respekt for religioner, ideologier (såsant de er fornuftige) og andre diverse fantasiting, men :

 

Er dette helt seriøst ? Herregud så fantasiløst og "back2stoneage". Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg visste nazister var ekstremt svake mennesker, men like påvirkelige som et kraftfelt i en manga film... :no:

 

Dette er også reklamering for nettsiden din, og som ALLE andre sider må du betale for reklame. I tillegg hater nazister muslimer også nå, pga de ikke er siviliserte og lever på en gammeldags måte.  :roll:

Du har selvfølgelig din fulle rett til å påstå at andres livssyn er helt på tryne.

 

Åsatro er gammelt, det er riktig det ja, og våre guder er krefter og makter i naturen og i oss selv...

 

Hinduisme er det nærmeste man kan sammenligne åsatro med, da hinduisme oppsto som en konsekvens av innvandring i nord India.

 

Vel..vel.. jeg synes nå at religion kan være så mangt, i mitt tilfelle er det altså en bevisstgjørelse av krefter i naturen og i meg selv.

 

Kan godt uttype litt, men interessen er muligens ikke der uansett :ermm:

 

REKLAME?

 

Vel.. Siden er ikke kommersiell, det er en hobby, en interesse fra min side...

 

Viss du har en side du ønsker å få litt hjelp til å utvikle (altså en helt privat side), vill du føle det som umoralskt / galt å poste en forespørsel om dette i et forum.

 

Hvorfor du må blande politikk inn i dette er jeg formodligen litt usikker på.

man er da for svarte ikke nazizt fordi man synes at Åsatro er et spennende livssyn.

Åsatroen er tross alt (alt ettersom hvem du spør) noen tusen år gammel.

jeg har heller ikke nevnt at man må leve på en gammeldags måte...

 

Men nå var det en innformasjons portal jeg ville bygge opp da, om dette er å tro på julenissen vet jeg ikke..

 

men det kan godt være at påfunnet var helt idiotisk, hva vet jeg.. jeg er bare meg... :yes:

Lenke til kommentar

Du motsier deg selv nå, er ikke dette rasistisk :

 

I dette vil vi kunne nyte naturens ånd, leve med den og vite at vi gjør vår plikt. I dette vil vi endelig kunne leve i overensstemmelse også med vår nordiske menneskenatur, efter nesten tusen års asiatisk menneske- og naturforakt.

 

Asiatisk menneske- og naturforakt ? Med naturforakt, mener du storbyer, industrier, vitenskap og teknologi ?

 

Med menneskeforakt mener du "en sivilisert verden" ?

 

Det er jo latterlig og dumt. Neonaziene er jo meget knyttet til disse troene og det er en tråd mellom Åsatro og nazisme/rasisme/menneskeundertrykkelse.

 

Alt det er blanding av "oldschool og newschool"

 

Og dere vet så lite om dette her at det er litt latterlig å diskutere det. Naturen ble ikke sett på som vakker her til lands før rundt på 1800 tallet når nasjonalromantikken slo inn for fullt. Kunstnerne på den tiden syntes det var viktig å male det som var typisk norsk og ting ble ofte malt mye finere enn det egentlig var i virkeligheten.

 

May I quote angående topic :

 

"Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv."
Endret av apoxdigital
Lenke til kommentar
Alt det er blanding av "oldschool og newschool"

 

Og dere vet så lite om dette her at det er litt latterlig å diskutere det. Naturen ble ikke sett på som vakker her til lands før rundt på 1800 tallet når nasjonalromantikken slo inn for fullt. Kunstnerne på den tiden syntes det var viktig å male det som var typisk norsk og ting ble ofte malt mye finere enn det egentlig var i virkeligheten.

Blanding av "oldschool og newschool".. Ja selvfølgelig er det det

 

En må jo ta i betraktning at våre gamle kulturbærere ble drept under kristningen av norge...

 

I det nye kriste norge, var det også et betydelig anntall heksebrenninger M.M.

Og dette var mennesker som tenkte for mye over saker og ting, og eller hadde kunnskap utover det som var akseptabelt for de kristne (på den tiden).

 

Naturvern / (betydningen vakker natur m.m.) var nok ikke på den politiske dagsorden i gammel riket, det har du nok også rett i. Men det er ikke det samme som å si at deres religion var feil.

 

Åsatro er en religion som personifiserer krefter/sider ved mennesket og naturen, og gjennom å "blote" (les; som betyr styrke) prøver å fremheve definerte egenskaper eller resultater.

 

I åsatroen er det mange krefter, og vi mennesker kan gjennom å bevistgjøre oss disse påvirke oss selv, og verden rundt oss.

 

Åsatro er ingen statisk religion, som MÅ være helt som den var for 4000 år siden, for mennesker som naturen, og utfordringene rundt oss er de alltid i endring, og dermed endrer også religionen seg deretter.

 

All religion er jo menneskeskapt, og når mennesket og miljøet endrer seg så endres også religionen.. sånn er det bare

 

Nå har jo alle som er litt interesert i dette tillegnet seg innformasjonen av bøker. Disse bøkene ble "som regel uten unntak" skrevet av kristne, noe som sikkert gir mange hull her og der..

 

Viss ikke kristendommen hadde endret seg over tiden, ville vi nok ikke hatt så mange fritt tenkende individer igjen her i verden, og krig hadde det jo vært frem til alle "ikke kristne" var drep eller "frelst".

 

I dag tyr de til litt mildere metoder, og kaller det misjonering.

Lenke til kommentar

Et innspill i debatten:

 

apoxdigital: Se for deg at du lager en oppgave på skolen om SATAN. Så se for deg at læreren din sier til deg: "Er dette helt seriøst ? Herregud så fantasiløst og "back2stoneage". Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg visste satanister var ekstremt svake mennesker, men like påvirkelige som et kraftfelt i en manga film...". Se for det at etter han har sagt dette til deg, så:

 

:roll:

Lenke til kommentar
apoxdigital: Se for deg at du lager en oppgave på skolen om SATAN. Så se for deg at læreren din sier til deg: "Er dette helt seriøst ? Herregud så fantasiløst og "back2stoneage". Det er det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Jeg visste satanister var ekstremt svake mennesker, men like påvirkelige som et kraftfelt i en manga film...". Se for det at etter han har sagt dette til deg, så:

 

:roll:

heheehe....

 

Diskusjoner som dette er selvfølgelig også ønskelige da.

Det er til enhver tid viktig å diskutere saker og ting.

 

Tenk så kjedelig det ville vært om alle var enige om alt.

 

Morro å få litt motstand... :thumbup:

Lenke til kommentar
en Hedning er bare en som ikke tror på en av davidsrelegionene(Kristendom, Islam, Jødedom ++) ;)

 

Ellers så tror eg du finner mye info på nett og i leksikon..

vel..vel....

jeg synes nå ikke det er bare da....

 

Og nei, du finner ikke så ekstremt mye info på nettet....

Det meste av det som eksisterer på nettet er søppel.

 

Noe bra er det selvfølgelig, har du noen linker du vet det er mye bra så mottas dette med takk.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe vits å prøve å bringe noe nytt uten motstand og diskusjon ;) Står forsåvidt på det jeg sier, at det er rimelig meningsløst, men det er nok muligens spennende for noen.

Joda.. for de som overhode ikke intereserer seg for gammelnorsk kulturarv m.m. kan det nok virke helt meningsløst og kjedelig....

 

Jeg hadde sikkert reagert på samme vis om noen hadde diskutert kvantefysikk med meg...

 

Alle har forkjellige ting man liker, og som man er fasinert av.

Noen liker biler, og noen liker tog.. Mennesker er forkjellig rett og slett...

Og takk og lov for det sier nå jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...