Gå til innhold

Spill til handikapped?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en svigerfar som er tilnærmet lam i hele høyre side av kroppen pga en litt uheldig lege under en hjerneoperasjon. Han sitter derfor for det meste hjemme og ser på tv. Han kunne tenke seg å gjøre noe annet en bare det, og spurte meg om jeg visste om noe gode bilspill til pc. I den forbindelse lurte jeg på et par ting:

 

1. Finnes det joysticker som kan betjenes med en hånd? Denne bør kunne festes på bordet siden han ikke kan bruke mer enn en hånd.

 

2. I så fall, finnes det noen spill (fortrinnsvis bilspill siden han spurte om dette) som kan betjenes med denne joysticken og det antall knapper som finnes på denne?

 

Med automatgir er det vel bare gass og bremse som trenges? Dvs to knapper?

 

Takker alle som har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
han kan vel gasse og bremse med et pedalsystem også, kan han ikke?

Han har bare førlighet i en fot også, men burde vel gå. Han kan jo kjøre bil i verkeligheten.

 

Han har en spesialbygget bil meg gassen flyttet over til venstrefoten, så hvis pedalene kan konfigurers slik er det greit. Men vet du om noen gode bilspill? Spiller mest rpg og strategi selv...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Foreslår colin mcrae 5, da richard burns rally er xtremt simulator og krever i praksis manuell giring og brekk.

 

Standard logitch ratt bør fungere greit. Du kan velge hvilke pedaler som skal være gass/brems.

 

andre bra spill som gungerer med automatgir. Toca 2 - race driver (meget bra)

 

Need for speed underground. Insane. Juiced (når det kommer)

 

når det kommer til valg av kontroller. Kikk på logitech sidene (mine personlige favoritter) eller thrustmaster (xtremt bra, men dyrt).

 

Enjoy

Lenke til kommentar
Selv om man kan velge hvilken pedal som skal være gass eller brems...vil det ikke bli litt ekkelt å bruke bremsepedalen som gasspedal siden den pedalen føles slik en bremsepedal gjør i virkelige biler. Slik er det iallfall på min Logitech momo racing.

Kanskje, men om han har vendt seg til en spesialbygget bil, klarer han gjerne dette også?

 

Anbefaler uansett Richard Burns Rally, NFS: Underground og NFS: Porsche Challenge. :)

Lenke til kommentar

Han har forsåvidt ikke vent seg til noe som helst. Bilen er spesialbygget, dvs at gassen er flyttet. Det eneste er at han bruker venstre i stedet for høyre fot. Tror ikke jeg skal prøve den bilen nei... :p

 

Men som Panodil sier, mulig det vil være litt ekkelt hvis pedalene oppfører seg som gass/bremse uavhengig av innstillinger. Går det ann å bruke en styrespak til å kjøre med? Noe ala denne f.eks?

 

Ellers vil jeg takke for alle innspill. Tror jeg skal anbefale et av Need for Speed spillene...

 

Edit: Leif

Endret av Estel
Lenke til kommentar
Går det ann å bruke en styrespak til å kjøre med? Noe ala denne f.eks?

Han vil nok klare å styre med den, men det gir ikke samme feeling som ratt gjør. Men dersom han i tillegg er interessert i flyspill (det er han sikkert ikke siden han ba kun om bilspill), kan det være en fordel med joystick.

 

De fleste ratt, iallefall som jeg har vært borti, har en svingradius på rundt 180 til 270 grader. Det vil si at man trenger ikke to hender for å svinge helt til den ene siden, slik som med vanlig bil.

Lenke til kommentar
Hva med Live For Speed? Går an å styre med musa og sette på både gass/bremser/gir etc på museknappene (dersom den har nok knapper).

Live for speed ja, genialt forslag.

 

Drar musa til høyre for å svinge mot høyre, venstre for å svinge mot venstre. Gir gass med venstre museknapp og brems med høyre.

 

Kan lett kjøres med en hånd, uten noe ekstrautstyr.

 

Har jo brekk og slikt på tastaturet, men det kan jo konfigureres til å være musknapper det også, hvis du har nok knapper som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...