Gå til innhold

Selvbygd PC, AMD64 - Bluescreen


Anbefalte innlegg

I går kjøpte og satte jeg sammen en helt ny PC da den gamle har dratt på årene i noen få år allerede.

Den nye PC'en har følgende specs:

 

- AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz

Socket 754, 512 KB cache, BOXED

- MSI K8N NEO FSR Hovedkort for s754

nForce3 250GB, SATA, GbLAN, ATX, Raid

- DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

- DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5

minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

 

I tillegg har jeg to skjermkort, det første er det som skal stå i den nye PC'en, det andre i den gamle;

- Sapphire Radeon 9700 PRO 128MB (tror jeg, låner dette så er ikke helt sikker på produsent)

- Sapphire Radeon 9600SE Atlantis 128M DDR AGP,ATI9600SE,TV-Out, Lite-Retail

 

Problemet er som følger:

Etter jeg hadde satt sammen den nye PC'en i går kveld, alt var klappet og klart, og skulle begynne med installasjonen av XP (32 bit, SP1 installed) fikk jeg bluescreen.

Denne bluescreenen kommer på samme sted hver gang, nemlig når setup har inspisert alt som er å inspisere og har gjort klar ting, "Setup is starting Windows". Her henger den i 2-3 min, før jeg får opp en bluescreen-error.

 

Bluescreen sier "a problem have been detected and Windows has shut down to prevent damage to your computer."

 

Så ber den meg kjøre diagnostics utility check på Hardware, run a memory check, check for faulty memory osv.

Den ber meg også om å fjerne enhver nyinnstallert hardware og drivere (vel, det vil vel oppsummere hele PCen).

 

Ting jeg har forsøkt:

- Boote med en RAM-brikke (begge har blitt prøvd) i 2 av de 3 RAM-brikke slotsa.

- Boote med begge skjermkortene (en av gangen, selvsagt).

- 2 forskjellige DVD/CD-rom's

- 2 forskjellige XP CD'er

 

Alt dette har blitt prøvd i forskjellige kombinasjoner at antall bluescreens har nådd et ganske høyt tall.

 

En kamerat av meg, Hoel (som skriver på dette forumet (såvidt jeg vet)) har gått igjennom BIOS for meg, men er ikke helt sikker hva han har gjort (skal se om han får sagt ifra det her). Tror det var blant annet boot-sequence, sjekka CPU-temp (som ligger idle på 50-60).

 

Har 2 x 512 SD-RAM brikker i den gamle maskinen, vet ikke om jeg kan putte de i denne så det har jeg ikke prøvd.

 

Er det RAM som er "faulty"? CPU som blir for varm (den var oppe i 65-70 grader i går uten ha vært på i mer enn 10 min)?

 

I tillegg er jeg rimelig ny når det gjelder dette så hvis noen kunne forklare meg hva jeg burde gjøre på en enkel måte så hadde jeg satt pris på det da jeg ikke forstår alle faguttrykkene.

 

På forhånd takk.

 

Edit: Ooops, glemte å skrive opp harddisken.. :)

 

- Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Raptor, 8 MB cache

 

Kobla til via S-ATA kabel..

 

Har også to av denne:

Western Digital 200G 7200RPM 8MB cache

Caviar Special Edition, WD2000JB

 

De er foreløpig ikke satt inn..

Endret av OsLoFrEaK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde en pc til en venn, som fikk akkurat samme problem. Samme bluescreen hver gang vi bootet opp med windows cdn. Det er noe med hovedkortet, men jeg vet ikke helt hva. Vi byttet ivertfall ut hovedkortet med et annet, og det fungerte fint etter det.

 

Du kan jo prøve å flashe til nyeste versjon av BIOS?

Lenke til kommentar

Prøv dette (jeg gjorde slik i går etter å ha hatt akkurat samme feil):

 

Sett cmos-jumperen (er det ikke det den heter) slik at bios vil bli satt til default, og start maskinen. vent 10 sekunder, skru av, og sett jumperen tilbake til utgangspuntket igjen. Så starter du opp og prøver på nytt (da funket det til meg).

 

Lykke til og gratulerer med ny maskin.

Lenke til kommentar

For det første har du dårlig ram. Men jeg har mer tro på at du har klart å "zappe" minnebrikkene under bygging. Såfremt at CPU tempen er noen lunde grei (under 50 grader idle) så ville jeg ha sjekket minnebrikkene med memtest86!

 

Hvis minnebrikkene er OK, og cpu temp er OK, da kan du begynne å utvide feilsøkingen

 

edit: leste posten din mer nøye. Du har alt for høy idle temp på cpu. Hvis den ligger på 50 grader eller mer idle, vil den stige når du begynner å "tyne den" liitt når windows pakker ut filer osv. Da vil den glatt overstige 50 grader. CPU'en begynner som oftest å bli ustabil rundt 60 grader, men tåler mer før den dør!

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar
For det første har du dårlig ram. Men jeg har mer tro på at du har klart å "zappe" minnebrikkene under bygging. Såfremt at CPU tempen er noen lunde grei (under 50 grader idle) så ville jeg ha sjekket minnebrikkene med memtest86!

 

Hvis minnebrikkene er OK, og cpu temp er OK, da kan du begynne å utvide feilsøkingen

 

edit: leste posten din mer nøye. Du har alt for høy idle temp på cpu. Hvis den ligger på 50 grader eller mer idle, vil den stige når du begynner å "tyne den" liitt når windows pakker ut filer osv. Da vil den glatt overstige 50 grader. CPU'en begynner som oftest å bli ustabil rundt 60 grader, men tåler mer før den dør!

Hvis man svir minnebrikker er det veldig sjeldent at du får noe opp på skjermen i det hele tatt, ennda mindre at begge ram brikkene får OK signal. :no:

Lenke til kommentar

OsLoFrEaK:

 

Nå har det seg slik at tempen din høres en smule høy ut (den var oppe i 65-70 grader i går uten ha vært på i mer enn 10 min). Bytt ut kjøleren og start med en boot-disket/win98-cd. Deretter tester du rammen med memtest. Hvis rammen er fin, kan det kanskje være PSU'n? Du sa ingenting om hvilken du har.

Men uansett så kan du ikke bruke den SD-rammen du snakka om. Den passer rett og slett ikke :p

Men uansett. Hvis strømforsyningen din er for dårlig vil du få en meget ustabil pc, med masse blå-skjermer.

Lenke til kommentar
OsLoFrEaK:

 

Nå har det seg slik at tempen din høres en smule høy ut (den var oppe i 65-70 grader i går uten ha vært på i mer enn 10 min). Bytt ut kjøleren og start med en boot-disket/win98-cd. Deretter tester du rammen med memtest. Hvis rammen er fin, kan det kanskje være PSU'n? Du sa ingenting om hvilken du har.

Men uansett så kan du ikke bruke den SD-rammen du snakka om. Den passer rett og slett ikke :p

Men uansett. Hvis strømforsyningen din er for dårlig vil du få en meget ustabil pc, med masse blå-skjermer.

PSU`en står lengre ned i tråden, har den selv på mitt system og den funker veldig bra :thumbup:

Lenke til kommentar

Har samme hk som trådstarter med AMD 64 3000+. Det er biosen som gjør at temperaturen avleses så høyt. Med ny, oppdatert bios får du en mer korrekt temperatur som er ca 20 grader lavere, altså der den skal være. Jeg tror det er ram brikkene dine som ikke er kompatibel med resten av systemet, hk'et er veldig kresen på ram. Selv har jeg Corsair Value 1GB på mitt system og det har fungert prikkfritt siden jeg kjøpte det for over 5 mnd siden.

Ta en titt her : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=203816

 

Hvilket merke ram har du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...