Gå til innhold

utdanne meg som flytekniker?


nord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg sitter nå og vurderer min utdanning, det jeg har lyst til er å prøve:

 

Elektrofag GK > Flyfag VKI > Flytekniske fag VKII > Flysystemmekanikerfaget Oppl. i bedrift

 

alt i bardufoss, tror dere dette kan bli suksess?

 

vet noen noe om karakter krav? fant ingenting inne på http://www.you.ls.no/utdanning.db2?act3=ho...anning&id=16767

Har gått den der ruten gitt... "kravene" til karakter for å komme inn på flyfag ligger vel rundt 4 ca. Når jeg gikk der lå snittet i klassen vår på 4,3. :)

 

Markedet er litt presset nå derfor vokser ikke jobbene på trær akkurat, men som T.F.T sier kan du ta en militær utdannelse istedenfor da er du sikret lærlingeperioden iallefall.

Men hvis du har lyst til å fortsette i det sivile (liten sjangs å få fast stilling i militæret etter endt læringetid) har du ingen papirer med deg fra militæret som fungerer.

Militært og sivilt flyyrke er nesten to helt forskjellige ting, det værste er at praksisen du får i militæret ikke gjelder i d sivile heller. Som jeg ser det er militære en grei vei å gå hvis du _ikke_ skal fortsette sivilt i flyyrket, eller du skal få det høyere utdanning, siden du får studiekompetanse mens du går der.

 

Men nå ble d mye negativt her... :nei: Flybransjen er flott å jobbe i syns nå jeg da, lønna er helt god, særlig i forhold til hvor lenge utdannelsen varer. Og i noen selskap får du med frynsegoder som ID-biletter (veeeeldig billige biletter) og slikt. :D + at miljøet er veldig internasjonat, når man begynner å få papirer på forskjellige flytyper kan man flytte til Maldivene å jobbe der på samme typen, papirene går gode i hele verden! :thumbup:

Lenke til kommentar
God plan... samme som min, før jeg fant ut at jeg jeg ville på platform eller bli heismontør.

hva ble det til? heismontør? :)

akkurat nå er det lærling som energimontør, deretter -> elektriker -> heismontør/plattform...

 

vi får se hvor lenge planen holder...

har kikket mellom Fly mekaniker eller heismontør.

begge er veldig aktuell da jeg kan gå i nærheten av hvor jeg bor.

 

http://www.ped.lex.no/4DACTION/WA_Adresse/...5D/%5BLim=50%5D

 

tenker da på Elektrofag -> Elektro -> Heismontørfaget(lærling?)

 

total opplæringstid er 4 1/2 år.

Lenke til kommentar
God plan... samme som min, før jeg fant ut at jeg jeg ville på platform eller bli heismontør.

hva ble det til? heismontør? :)

akkurat nå er det lærling som energimontør, deretter -> elektriker -> heismontør/plattform...

 

vi får se hvor lenge planen holder...

har kikket mellom Fly mekaniker eller heismontør.

begge er veldig aktuell da jeg kan gå i nærheten av hvor jeg bor.

 

http://www.ped.lex.no/4DACTION/WA_Adresse/...5D/%5BLim=50%5D

 

tenker da på Elektrofag -> Elektro -> Heismontørfaget(lærling?)

 

total opplæringstid er 4 1/2 år.

du må nesten ha fagbrev som elektriker for å få jobb... Veldig vanskelig og få jobb som det rett ut fra skolen. I tillegg tror jeg man må til oslo for å ha kursing.

 

Og man må gå som hjelpearbeider i 1 1/2 år, men lønna der som hjelpearbeider er bedre enn om du jobber som elektriker.

 

Jeg for min del tar først høyspent for og ha større mulighet på plattform...

Lenke til kommentar

Kone AS tilbyr kurset i tromsø, men ser ut som at det skal mye vurdering til.. :)

 

elektro GK -> Elektro VK1 -> Elektrikerfaget -> heismontørfaget = 2år + 5år lærling

elektro GK -> Flyfag VK1 -> Flytekniskefag VK2 -> flysystemmekanikerfaget = 3år +2år lærling

 

noen som vet hvor bra en såkalt "line" mekaniker innen fly er betalt?

Endret av nord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...