Gå til innhold

Hvor nøyaktig er Memtest86?


Anbefalte innlegg

Heisann

Har i den senere tid hatt endel HW problemer som har resultert i ulike blåskjermer.... Se bla her ...

Har nappet ut skjermkortet og maskinen er mye mer stabil enn den var.

Har også testet minnebrikkene, både seperat og sammen - i ulike slotter, uten at Memetest har funnet noe feil. Her også slått av sidevekslingsfil.

Allikevel fikk jeg nettopp en sånn IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x0000000A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann

Har i den senere tid hatt endel HW problemer som har resultert i ulike blåskjermer.... Se bla her ...

Har nappet ut skjermkortet og maskinen er mye mer stabil enn den var.

Har også testet minnebrikkene, både seperat og sammen - i ulike slotter, uten at Memetest har funnet noe feil. Her også slått av sidevekslingsfil.

Allikevel fikk jeg nettopp en sånn IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x0000000A

det kan da enten være HK, Harddisk som stopper opp!! er faktisk flere muligheter for dette. har du sjansen bør du da bytte ett og ett av komponentene og se hva som skjer!! hvis det fungerer stabilt på f,eks hovedkortet må du da bytte ut denne!

 

Hvis ikke dette hjelper bør du ta ut ALLE TILLEGS kort du ikke trenger.. f.eks nettverkskort, lydkort osv! så du bare har det nødvendigste. evt. bytte ut skjermkortet hvis det forsatt klikker.! så hvis det fungerer fint etter byttet så er det mest trolig skjermkortet.!

 

 

 

Vet ikke om du forstod tankegangen men slik er da en feilsøking.. bare å spør på PM så svarer jeg så fort jeg kan =)

Lenke til kommentar
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Dette vil vel si at du har en IRQ konflikt.

Hvert tillegskort + mange innebygde funksjoner på hovedkortet, er addresert med en IRQ adresse, og hvis det blir konflikter mellom 2 komponenter som har samme IRQ, da kan det fort bli kluss.

 

Jeg har aldri endret IRQ'ene, men om det er mulig, så kan andre som har peiling svare på det, jeg har ikke snøring på hvordan dette gjøres...

Lenke til kommentar

Nå kjører jeg med kun Hk, 2xminne, cpu, HD og DVD

Hk har innebygget lyd, skjerm og nett. (Asus P4B533-V)

 

Som jeg sa tidligerre ble alt MYE bedre etter at jeg nappet ut AGP skjermkort.

Har ikke rotet med IRQ instillingene i bios siden (486 tiden), men kan jo ta titt for sikkerhetsskyld....

Lenke til kommentar

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL har ikke noe med interrupts som BrAtTeRn sier.

Fra WinDDK'en;

The IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL bug check has value 0x0000000A. This signals that the driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
.

 

Det som skjer er at en driver har gjort noe dumt. Grunnen til dette kan være minnefeil eller annen hw-feil som har fått driveren til å få feil input data eller utført en random instruksjon. Eller det kan rett og slett være en dårlig skrevet driver som finner på noe artig i spesielle tilfeller.

Feil i drivere av denne typen (og mange andre ting) er det WHQL sertifiseringen sjekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...