Gå til innhold

Sempron er god overklokker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sikkert bra det, men den kunne vel en xp også ?

Forstår meg ikke helt jeg, på hvorfor AMD lagde Sempron, og skjøv xp vekk..

den kunne vel bare lage en "revised edition" eller noe, som også kunne blitt brukt på socket 754.

Du, Sempron 3100+ (codename Paris) er en 32-bits A64 med integrert minnekontroller og 256 kB cache og har lite med socket A-CPU'er å gjøre.

Lenke til kommentar
sikkert bra det, men den kunne vel en xp også ?

Forstår meg ikke helt jeg, på hvorfor AMD lagde Sempron, og skjøv xp vekk..

den kunne vel bare lage en "revised edition" eller noe, som også kunne blitt brukt på socket 754.

sempron for soket A ER en "revised edition" av xp, sokk!

 

og nei. en xp for soket A kunne ikke ha nådd 36 sec i super pi

Lenke til kommentar
sikkert bra det, men den kunne vel en xp også ?

Forstår meg ikke helt jeg, på hvorfor AMD lagde Sempron, og skjøv xp vekk..

den kunne vel bare lage en "revised edition" eller noe, som også kunne blitt brukt på socket 754.

Du, Sempron 3100+ (codename Paris) er en 32-bits A64 med integrert minnekontroller og 256 kB cache og har lite med socket A-CPU'er å gjøre.

Så, hva er det som er bedre på en sempron enn en xp ?

(hva er det minnekontrolleren gjør egentlig ?..)

 

Synes nå jeg har hørt\lest om flere tester om at sempron yter dårligere enn xp...

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Det finnes 2, eller egentlig 3, typer Sempron!

I socket A er alle opp til og med 2800+ bygget på T-bread, mens 3000+ er Barton.

Så har du socket 754 Sempron - 3100+, som er A64 uten støtte for 64 bit(A32...?), og med 256Kb cache.

Det er den siste som klokker så bra! :thumbup:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Tror jeg hadde kjøpt en A64 2800+ hvis jeg skulle overklokke. Sempron er bare såvidt litt billigere og har 256kb mindre cache og har ikke 64 bit støtte... (Ikke at det siste er SÅ viktig da, det finnes ikke noe bra støtte for det i windows - les "ikke økt ytelse")

 

Evt så hadde jeg nok ventet på s939 A64 3000+ Da kan man klare seg med dårligere minne og man kan/må bruke 2 minnebrikker uten noen problemer. På socket 754 så hender det man må klokke ned ram når man putter i mer enn en brikke.

 

Problemet er jo bare at s939 90nm prosessorene lar vente på seg i Norge...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
"og nei. en xp for soket A kunne ikke ha nådd 36 sec i super pi"

 

Er du sikker på dette ? :no:

 

*EDIT*

 

Ser ut som 33sek er verdens rekord for amd xp.

 

http://www16.big.or.jp/~bunnywk/cgi-bin/superpi.cgi

 

AthlonXP2600+(Barton) @ 3016.4MHz med 2.31vcore :cool:

hvis det er sant så er det meget imponerende, men jeg liker schreenshots for å være helt sikker, da hjelper det ikke når man får slike:

"The requested URL /bbs/attachments/44da_33s.jpg was not found on this server."

 

så jeg forholder meg skeptisk. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat puttet en Sempron 3100+ i maskina, men er en smule skuffet over ytelsen og vurderer en A64 3000+ eller 3200+ i stedet.

 

Foreløpig ser det ikke ut til at Sempron'en er noen match for min traustige XP 2500+ barton brikke (som lar seg klokke stabilt til 2550 Mhz, men jeg lar meg imponere av hvor lite strøm Sempron trenger (2100 Mhz på 1,45v). Likevel, 3000 kroner fattigere - og 1000 poeng mindre i sysmark/04 virker ikke som noen god oppgradering.

 

Jeg har foreløpig klart å klokke Sempron'en til 2114 Mhz (235 Mhz FSB) på MSI K8N Neo, riktignok med luftkjøling (box) ettersom vannpumpa mi tok kvelden her for et par uker siden. Antar at det er rammen som sier stopp (TwinMOS PC2700 CL2 @192/384Mhz).

 

Noen som har sett noen gode reviews/sammenligninger mellom XP Barton, Sempron 3100 og A64?

Lenke til kommentar

jeg har sett et par, bland annet på tomshardware.com og anandtech.com(?) og de mente da riktignok at sempronen var en del mer effektiv pr mhz en bartonen hvis jeg ikke husker helt knusende feil nå, men jeg tror jeg har rett da men..

 

men hvis det er som du sier, at du bare har sempronen på 2150mhz kontra en xp på 2550, så er det ikke så rart alikevell? persjonlig kommer jeg til å kjøpe en 64bit 2600 når den omsider dukker opp til den prisen jeg leter etter (800-850), jeg tror det er der vi kommer til å se værstingen innen overklokking på en stund, og da kommer sempronen til å synke temmelig bra også.. tipper 600-700kr OEM for 3100 versjonen.

den som lever til etter nyttår får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...