Gå til innhold

Problemer med Abit NF7-M


HellFire-

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg altså et Abit NF7-M HK på komplett.no

til det kjøpte jeg en sempron (riktig?) cpu og 1 x twinmos 512 (pc3200) rambrikke..

Samt en samsung P80 160 gig hardisk!

 

Skrudde sammen alt og bootet fint, men når jeg begynte og skulle installere windows bare kræsjet pc'n, samme om jeg prøvde forskjellige cd'r! Xp eller 2000, samme greia..

 

Scannet med memtest86(.com) og fant flere 100 k feil!! Satt i ram brikken fra min andre pc, som er akkurat av samme type. Greide og installere fint, men når windows bootet, så kom det 90% ca så kom det opp: Mangler file ntfs.sys!

 

Jeg orket ikke og legge inn enda en gang, så jeg satt på memtest86 scannen på minne brikken min og la meg.. Våknet idag, den hadde fånne flere 100 k feil her og! Først ble jeg sint og tenkte at HK't ødela rammen på en eller annen måte, men så satte jeg brikken min tilbake i min egen pc og fikk scannet der, med akkurat samme cd-rom og cd! 0 feil! Utrolig.. Hyggelig men rart..

 

Så, er det noen som har peiling på hva som er galt?

 

Tenkte jeg skulle oppgradere biosen pga den ikke støtter Sempron, men det gjør altså den nyeste bios oppdateringen! Men merkelig dette med rammen! Kan det være noe med hvor jeg setter den? Skal scanne den nye ram brikke i min pc senere og, håper den er ok!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde akkurat samme problemet.

Det er en innstilling i Bios som skal samkjøre minnebrikkene med et ytelsestap på 2%.

Husker ikke akkurat hvor den ligger, og sitter på jobben nå så jeg får ikke sjekket.

Men hvis du skrur av denne, så er alt i orden og du får ingen minne feil.

Ihvertfall gjorde ikke jeg det.

 

Lykke til!

Endret av Cutler
Lenke til kommentar

oki, skal se om jeg finner denne senere ;) Skal prøve på nytt på den senere idag.. 6 tiden eller noe. Hadde hvert ok om du kunne skrive noe mer info når du kom fra jobb, men regner med at jeg skal finne den og få greid og slått den av.

 

 

på abit sida står det at nyeste bios oppdatering innholder støtte for sempron, så reiner med den skal fungere fint på hovedkortet da :)

Lenke til kommentar

Har selv et NF7-M og hadde samme problem som deg med samme brikken, løsningen var faktisk en BIOS-flash og så ble kortet fjellstabilt.

 

MEN, vær helt sikker på at maskinen er stabil før du begynner å flashe BIOS, skru f.eks FSB til 100MHz, timings til 4-7-7-15 og napp ut alt du ikke har bruk for (HD, PCI/AGP-kort, CD/DVD, vifter osv.)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg tok å lastet ned nyeste biosen, la den inn , restartet og cleara cmos..

 

Rammen viser som DDR333.. Men den er vel egentlig DDR400 (den er pc 3200)

Kjørte en memtest igjenn, lot den stå og gå ferdig, 0 feil! Så da slipper jeg og tenke mer på det!

 

La inn windows 2000 uten NOEN probler! Startet opp, la inn driverene til hk't som fulgte med.

 

Restartet .. begynte og laste ned opp dateringer, pc'n bare restartet av seg selv halveis.. Prøvde igjenn, gikk fint.. restartet selv.. oppdaterte litt til.. restartet opp begynte og oppdatere igjenn, pcn restartet seg selv igjenn.. Fikk lasta ned nyeste oppdateringer..

 

Skal legge inn nativirus no og se om det blir bedre da!

 

Noen som har peiling på hvorfor den bare plutselig restarter? Heeeelt uten forvarsel!

Lenke til kommentar

Ok.

 

Når pc'n bare slår seg av og på og jeg går inn i bios så ligger den bare på en 38 gradier. Og "Shutdown Temp" er på 90 eller noe.. alarm på 75. Så det er ikke noe med varmen.

 

Kan det ha noe med volten på cpu'n? Hvor mye er vanelig på en sempron CPU?

 

Kan det være noe med hovedkort driverene? .... Kjipe saker.. håper jeg får til!

Lenke til kommentar

jeg la inn xp, og har ikke hatt noen probler med "artifacts" på skjermen. Pcn har heller ikke restartet uten grunn! Men, xp finner ikke nettverksenheten på hovedkortet! har lagt inn alt av drivere fra cdn, men når det ikke er noe som trenger driveren til nettverksenheten.. så går det heller ikke ann å installere den!

Finner den heller ikke under devicemanager! Hva skal jeg gjøre?

 

Tenkte jeg skulle prøve å brenne ut SP1 til en cd fra andre pcn min, og legge inn den på den med NF7-M hkt.. Noen som har troa på at den kanskje finner den da?

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle prøve å brenne ut SP1 til en cd fra andre pcn min, og legge inn den på den med NF7-M hkt.. Noen som har troa på at den kanskje finner den da?

Meget mulig, muligheten er kanskje enda større med SP2.

 

Win2000 uten fant nettverksenheten (men måtte innstallere driver fra CD selv om) uten noen form for SP så det er litt rart, kanskje en retur til nettbutikken vil løse problemene dine :hmm:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Jeg la som sakt inn xp, prøvde og installere sp1 pga nettverket ikke fungerte, fikk bare feilmelding når jeg prøvde og legge inn sp1 om at "atapi.dll" var i bruk.. Startet opp xp i sikkerhetsmodus, samme problemet når jeg prøvde og legge inn!

Startet opp i 2k, og merkelig nok fant den ikke nettverksenheten der heller!!

Så jeg gikk inn i bios og tok "restore optimal defaults" og startet så opp i 2k, nettverket og internetten funket som en drøm, det samme gjorde det i xp, jeg lastet ned sp1 og sp2 fra windows update siden og fikk ingen feilmelding der heller!! Jeg lastet ned nye hk drivere og la inn på begge osene .. :) Så no funker pc'n som en drøm! Xp funker som bare det, og etter nye HK drivere funker 2000 uten NOEN problemer hittil også ;)

 

Så alt i alt var enden på posten god :p Intill videre hvertfall ;)

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...