Gå til innhold

Feil i CMOS -> får ikke bootet


Kamikaze1

Anbefalte innlegg

Har et Asus K8V SE Deluxe hovedkort. I går startet maskinen hver gang som den skulle, men i dag stoppet den på en skjerm hvor det står "CMOS Settings Wrong. CMOS Date/Time Not Set. Press F1 to run SETUP. Press F2 to load default values and continue." Hverken å trykke F1 eller F2 funker... Har prøvd å resette CMOS og starte med CMOS pin'en ute, men ingenting skjer. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et Asus K8V SE Deluxe hovedkort. I går startet maskinen hver gang som den skulle, men i dag stoppet den på en skjerm hvor det står "CMOS Settings Wrong. CMOS Date/Time Not Set. Press F1 to run SETUP. Press F2 to load default values and continue." Hverken å trykke F1 eller F2 funker... Har prøvd å resette CMOS og starte med CMOS pin'en ute, men ingenting skjer. Hva skal jeg gjøre?

Prøv med ett nytt tastatur.

Lenke til kommentar

Om du ikke vil inn å klå ut batteriet kan du ta en CMOS reset ved å skru maskin av og på 3 ggr på rad med power-knapp.

 

 

Trodde du hadde samme feil som meg der, da jeg så du ikke fikk bootet og leste hva hovedkort du har. Vær glad du får opp BIOS i alle fall :)

 

 

 

 

les mer om min feil her.

Lenke til kommentar

sarcasm: Tror ikke jeg har samme problemet du hadde, men kanskje det er relatert.

 

Det var selvfølgelig bare tastaturet som var gått tom for batterier. Men det stopper ikke der. Etter at jeg hadde kommet inn i windows var jeg borte fra maskinen noen minutter, og i mellomtiden ser det ut til at XP har installert et eller annet fra driver CD'en eller nettet, for etter det funket ikke internet lengre. En annen ting er at jeg nå bruker kanskje fem forsøk på å få startet BIOS, og ti forsøk på å komme inn i Windows, og hvis jeg kommer inn Windows kræsjer maskinen med en gang.

 

Detaljer:

 

-BIOS ville ikke starte uten driver CD'en i DVD-ROM (lette etter en ROM-fil)

-en gang sto det at BIOS var korrupt (bad checksum) og at den gjorde recovery fra CD

-de fleste gangene jeg starter PC'en kommer det ingenting på skjermen

-skjermen som sier at tid/dato er feil forsvinner ikke

-maskinen slår seg som regel av mens Windows loader

-jeg hadde ingen av disse problemene i går, de dukket alle plutselig opp i dag

 

 

Bør jeg oppdatere BIOS? Kan jeg bruke en CD til dette uten å gå inn i Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...