Gå til innhold

Arvtager til EOS 300D?


Anbefalte innlegg

Jeg var innom Japan Photo forleden, for å kikke på EOS300D. De selger det, med kit-linsa, til 8490. Dette er jo på linje med de fleste web butikkene.

 

Selgeren sa at de fra Canon hadde fått signaler om at det kom en oppfølger til 300D, antageligvis en sak med 8,2Mpixler, og ellers litt småendringer, men de kunne ikke si når.

 

Er det noen som har hørt noe lignende, og vet noen omtrent når denne utgaven vil komme? Spesifikasjoner og pris er selvsagt interessant i den sammenheng. Jeg kan ikke se for meg at det skulle bli så veldig mye dyrere enn dagens 300D, i og med at man da fort nærmer seg prisen for 10D og 20D

 

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville ikke forundre meg om det kom en oppfølger til 300D litt før/på PMA-messen i slutten av februar ( http://www.pmai.org/ ). Aktuelle forbedringer er vel:

*litt høyere oppløsning (fra 6 til 8Mpix, ikke særlig viktig, men antagelig det de vil selge på)

*mindre støy på høy følsomhet (høy ISO, fint hvis man bruker å ta bilder i lite lys)

*mye raskere oppstart (fint)

*mye raskere skrivehastighet til minnekort (viktig hvis du tar mange bilder på kort tid, og da spesielt i råformat/RAW)

*e-ttl II (for bedre blitsbilder)

*kanskje bedre autofokus (i såfall den fra 20D, men kan like godt bli den samme som i dag)

*kanskje litt lavere pris (tipper jeg, omtrent det 300D selges for i dag).

 

Det er uansett ikke lett å spå hva som kommer og så lenge man ikke har kamera så blir det ikke noen bilder heller. 300D blir ikke noe dårligere kamera om det kommer en oppfølger, men bruktprisen vil falle. Så får du vurdere om du syns det er vits i å vente på en oppfølger. Hvis du ikke har Canon EOS fra før kan jo Nikon D70 være ett minst like godt alternativ. Begge begynner det forresten å bli ganske tilgjengelige på bruktmarkedet, både her og på http://foto.no/ . 10D er det forresten veldig godt utvalg av på bruktmarkedet for tiden, og muligheten for et godt kjøp er absolutt tilstede. Lykke til.

 

Edit: Jeg har ikke lest eller hørt at 300D blir erstattet, men jeg har ikke fulgt med på ryktebørsen på 300D. Gjetningene over er basert på eksiterende og tidligere modeller, og kan godt være riv ruskende gale. Hvis du vil bruke tid på det, er forumene på http://www.dpreview.com antagelig den beste plassen. Canon har tidligere ikke sagt noe om når nye modeller kommer før de blir lansert, bortsett fra noen lekkasjer i dagene/ukene før, samt når noen i Canon som faktisk vet forteller venner/bekjente/kunder.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar

Jeg har EOS 500N fra før, med to objektiver, så det blir Canon for meg.

 

Selvsagt blir ikke 300D noe dårligere av at det kommer en nyere versjon, men det er litt surt å kjøpe "gårsdagens teknologi"...

 

Forøvrig var det ikke spådommer jeg var ute etter, i og med at Canon har varslet nykommeren. Jeg tenkte at noen kanskje hadde kontakter, eller hadde lest noe som jeg ikke hadde lest.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Jeg har EOS 500N fra før, med to objektiver, så det blir Canon for meg.

 

Selvsagt blir ikke 300D noe dårligere av at det kommer en nyere versjon, men det er litt surt å kjøpe "gårsdagens teknologi"...

 

Forøvrig var det ikke spådommer jeg var ute etter, i og med at Canon har varslet nykommeren. Jeg tenkte at noen kanskje hadde kontakter, eller hadde lest noe som jeg ikke hadde lest.

 

Tommy

Ingen nykommer er varslet fra Canon, så det beste du kan få er nettopp spådommer ;)

Skal man ha fakta må man bare sette seg i godstolen og vente på at nye modeller dukker opp i markedet.

Lenke til kommentar

Da er vel ikke det mer enn hva alle andre har sagt heller, at Canon nesten 100% garantert vil komme med en oppfølger til 300D, som jo har vært en suksess, men at ingen vet når den kommer.

 

Den kan komme i år, neste år, om 2-3 år, osv.

 

Men at den kommer ? Jo, det tror jeg nok.

Lenke til kommentar

Selvsagt blir ikke 300D noe dårligere av at det kommer en nyere versjon, men det er litt surt å kjøpe "gårsdagens teknologi"...

 

 

Det er allerede gårsdagens teknologi :-)

 

Den kjører DOS, det gjør også 10D ( og 20D tror jeg... )

Det er ROM-DOS - "en slektning" av MS-DOS. Har autoexec.bat og hele pakka....

 

Se http://www.bahneman.com/liem/photos/tricks...bel-tricks.html

 

Nikon D70 kjører forøvrig Softune REALOS/FR hvis noen skulle ha interesse av det.

 

PS: Det med at det er gårsdagens teknologi er ment som en spøk - til alle dere hårsåre der ute.

 

Men det er sant at ROM-DOS er en MS-DOS look alike med en del forbedringer og mange likheter. Har ikke funnet noen god kilde på hvilken prosessor som sitter i 300D, men kanskje noen som vet det?

 

Jeg har selv en D70 :-)

Lenke til kommentar
Men det er sant at ROM-DOS er en MS-DOS look alike med en del forbedringer og mange likheter. Har ikke funnet noen god kilde på hvilken prosessor som sitter i 300D, men kanskje noen som vet det?

Tror jeg fant det ut selv jeg :-)

 

Se http://www.alexbernstein.com/wiki/HomePage...lRebelMemoryMap

 

Google, google....

 

http://www.pocket-viewer.ru/developer/files/v30.pdf

 

En V30MZ 16 bit CISC prosessor. Kompatibel med Intel 80186...

 

Igjen - for de spesiellt interesserte........ :-)

Lenke til kommentar

Canon slipper ikke informasjon om nye kameraer før de lanseres. Det hender at det lekker litt et par dager før lanseringen, men det er alt. Å spå at det kommer en erstatning for 300D er ikke så vanskelig, for det gjør det. Men hva som kommer og når er det ingen som vet ennå.

 

Canon har pleid å slippe kameraer rett før de store messene PMA og Photokina, så du må regne med at det ikke kommer noe før PMA 2005 (februar eller mars). Hvis du følger med på ryktebørsene, så bør aktiviteten der begynne å ta seg opp i januar. Da kan du spekulere. Før det er det ikke noe vits i å spørre etter rykter engang, for det er ingen som har noe informasjon, dessverre.

 

Erik

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at Canon sitter og ruger litt på etterkommeren til 300D. Siden 300D fortsatt selger godt utsetter de den og kjører nå mye reklame for 300D i stedet. Som andre har antydet blir nok etterkommeren hvertfall annonsert før PMA messen i februar. Canon går aldri tidlig ut med informasjon om nye modeller, slik som andre gjør.

 

Likevel trenger Canon en ny bestseller nå for å gjeninnta tronen som største produsent. De har jo nylig kommet med G6 som får strålende kritikker og kan bli en bestseller.

 

Det er også ganske vanlig at endel nye modeller slippes tett oppmot jula for å få med seg det salget, så hvem vet. Den som venter får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...