Gå til innhold

Debian "Sarge" og PCMCIA nettversktrøbbel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat installert en minimal install av Debian "Sarge" på min bærbare maskin og prøver

å få kontakt med internet, men har noen problemer. I følge Debian så skal nettverskortet mitt

(PCMCIA) fungere helt fint. Debian har loadet modulen som trengs og kortet lyser og klarer å

sende og motta pakker (tror jeg). Problemet mitt så langt er å få en IP-addresse fra 'routeren'

som jeg låner av UPC Chello.

 

Alle andre på nettverket har en IP-addresse og har ingen problemer med å motta en. Ser ikke

grunnen til hvorfor denne maskinen skulle ha problemer. Når jeg kjører dhclient eth0 på maskinen

så får jeg noe output og slutter med følgende:

No DHCPOFFERS recieved.
No working leases in persistent databse.

Exiting.

Failed to bring up eth0.
done.

 

Så jeg lurer på om det er noe jeg har gjort galt, eller om det er noen spesiell konfigurering som

skal til for å få dette til å fungere?

 

Mvh

Rafael Moe

Endret av Rafael
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er strengt tatt 0 problem å sette ip og slikt manuelt hvis du vet hva du ville fått gjennom dhcp, jeg måtte gjøre det selv en gang.

Og hvis du i tillegg er bak NAT skal det ikke være noe problem å vite hva du ville fått fra dhcp heller.

 

Edit:

ifconfig eth0 <ip> netmask <netmask> broadcast <broadcast>
route add default <router-ip>

Tilslutt setter du nameserver i /etc/resolv.conf

Endret av zyp
Lenke til kommentar

Hvordan vet jeg hva jeg skal få av 'modemet' da?

 

Så vidt jeg vet så er det ingen spesiell gjengangsaddresse som går, utenom det at den

begynner med 80.111.50.X. Det er nok X-en som er vanskelig å finne ut blir, siden den

blir satt av UPC selv (ettersom hva som er ledig). :)

 

Dessuten vil jeg ha dhclient til å fungere. *furt*

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

UPC deler kanskje berre ut eit begrensa antal IP-adresser per kunde? 80.x.y.z er jo offentlege adresser. Eg veit at Tele 2 har ei grense på 3 IP-adresser per kunde, så om Linux-maskina er nummer 4, kan eg godt tenkja meg at det skjer slik du opplever.

 

Du kan jo prøva å ta ei av dei andre maskinene av nett og sjå om du får opp Linux-maskina då.

Lenke til kommentar

Tja, nokre feilsøkingstips, sjølv om du sikkert har prøvd mykje:

 

- Lån kabelen og nettverksporten frå den PCen du veit fungerer.

- Prøv å kopla problemmaskina til i eit anna nettverk, og sjå om du får IP der.

- Kontroller at PCMCIA-kortet verkeleg er eth0. Om maskina har eit internt nettkort, får det gjerne eth0, medan PCMCIA-kortet får eth1.

 

Eit anna innfall: Kopla til den maskina som fungerer, noter deg IP og routing og sånt, flytt kabelen over til den bærbare og set opp nettet manuelt slik zyp føreslår.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene, men er ganske sikker på at problemet ligger hos 'modemet' fra UPC.

Kabelen er høyst fungerende siden den mottar og sender pakker konstant. I dag tok jeg

til og med datamaskinen med på skolen og fikk IP-addresse v.h.a. DHCP uten noen

problemer, og ja, PCMCIA-kortet er eth0. :)

 

For 10 minutter siden så bestilte jeg internet fra Nextgentel, så problemet er forsåvidt

løst, kan en si. :)

 

Takk for hjelpen nok en gang!

- rafael

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...