EDB Skrevet 10. april 2006 Skrevet 10. april 2006 Noen her som har tatt 2mx, eller andre mattevarianter, som privatist? Har nå 1mx og vurderer å ta 2mx som privatist til jul. Hadde vært flott å fått noen innspill om hvorvidt det dumt/smart. Gjerne fra folk som har hatt det, som privatist eller vanlig.
robgar Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 2+3 = 5 3+4 = 7 4+5 = 11 7+7 = 16 Hvilket tall er jeg ute etter her ? 5890566[/snapback] Du er vel ute etter litt grunnleggende mattekunnskaper? 5890579[/snapback] Jo i grunnen sant det. Men du har ikke svart på spørsmålet endå
K.. Skrevet 12. april 2006 Skrevet 12. april 2006 Noen her som har tatt 2mx, eller andre mattevarianter, som privatist? Har nå 1mx og vurderer å ta 2mx som privatist til jul. Hadde vært flott å fått noen innspill om hvorvidt det dumt/smart. Gjerne fra folk som har hatt det, som privatist eller vanlig. 5897862[/snapback] JEG synes 2mx var mye vanskeligere enn 1mx. Personlig ville jeg venta og tatt det sammen med de andre.. Greit at en lærer går igjennom stoffet da du muligens får mer med deg. Du taper heller ingenting med å vente et halvt år.
Abnegation Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 2+3 = 5 3+4 = 7 4+5 = 11 7+7 = 16 Hvilket tall er jeg ute etter her ? 5890566[/snapback] Du er vel ute etter litt grunnleggende mattekunnskaper? 5890579[/snapback] Jo i grunnen sant det. Men du har ikke svart på spørsmålet endå 5910983[/snapback] gi svaret i en spoiler til oss som ikke finner det ut a!
tmth Skrevet 15. april 2006 Skrevet 15. april 2006 ^ sarkasme? (det er vanskelig å se sånt online) Vi har fått en liten kjekk påskenøtt av realfagslærerne på skolen. Så her er noe for folk som kjeder seg kanskje: Hvor stor er vinkel x?
2bb1 Skrevet 15. april 2006 Skrevet 15. april 2006 Pytagoras setning: hyp^2 = kat^2 + kat^2 Det får vere nok matte for denne påsken.
L@sse Skrevet 15. april 2006 Skrevet 15. april 2006 Den formelen funker bare på rettvinklede trekanter...
DrKarlsen Skrevet 16. april 2006 Skrevet 16. april 2006 Nåvel, den generaliserte pythagoras fungerer i alle indreproduktrom.
gspr Skrevet 16. april 2006 Skrevet 16. april 2006 Sant. Note to self: Ikke skrive i den store mattetråden når man kommer hjem fra byn.
havfal Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Hei, har et litt flaut spørsmål. Driver med ett integrasjonsstykke. Det er som følger: Vi skal finne det bestemte integralet, der a=0 og b=ln3 e^3x Integrert blir vel dette: (1/3)e^3x Nå blir det ((1/3)e^(3ln3))-((1/3)e^(3*0)) Regnet ut dette til 8/3, men kalkulatoren sier 26/3 Har ikke fasit. Hadde satt pris på en forklaring og utregning på stykket.
DrKarlsen Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Antar at du mener e^(3x) her. Du har integrert riktig, altså (1/3)*e^(3x). Fra 0 til ln(3) får du: (1/3)[ e^(3*ln(3)) - e^(3*0) ] = (1/3)[e^(ln(3^3)) - 1] = (1/3)[ 27 - 1 ] = 26/3. Husk at 3^3 = 27.
Zethyr Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Når man utfører enkelte regresjoner på en grafisk kalkulator får man oppgitt 'r' og 'r²' som et mål på "usikkerheten" eller noe. Det jeg lurer på er hvordan man regner seg frem til dette tallet, og hva det direkte sier oss .. ?
DrKarlsen Skrevet 18. april 2006 Skrevet 18. april 2006 Vel, du har alltid at -1 <= r <= 1. r = +1 betyr at -alle- punktene ligger på en linje med positivt stigningstall. r = -1 betyr det samme, bare negativt stigningstall. r = 0 betyr at det ikke er noen lineær sammenheng mellom datamengdene. Si at du har en mengde punkter som du vil sjekke, dvs. at du har et visst antall punkter, (x,y). La x' bety aritmetisk gjennomsnitt av alle x, og y' aritmetisk gjennomsnitt av alle y. Det er to ting vi er ute etter når vi ser på disse sammenhengene; 1. Er punktene i nærheten av linjen? 2. Er sammenhengen positiv eller negativ? (Bruker LaTeX-notasjon her. Si ifra dersom du lurer på noe.) Vi bruker S_{XX}, S_{XY} og S_{YY} for å evaluere r, hvor S_{XX} = \sum(x_i - x')^2 S_{YY} = \sum(y_i - y')^2 S_{XY} = \sum(x_i - x')(y_i - y'). r er gitt ved r = \frac{S_{XY}}{\sqrt{S_{XX}S_{YY}}}. Dette gir oss den forferdelige formelen for r: Kan skrive et eksempel senere.
Abacus Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 2+3 = 5 3+4 = 7 4+5 = 11 7+7 = 16 Hvilket tall er jeg ute etter her ? 5890566[/snapback] Åtte.
Dynejonas Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Hvordan skal jeg løse denne oppgeven her? 5/x-3=8/x Jeg har kommet så langs som dette 5/x*x-3*x=8/x*x 5-3x=8 -3x=8-5 Men hva ska jeg gjør videre. Jeg går 1mx hvis det har noe å si.
JeffK Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Hvordan skal jeg løse denne oppgeven her? 5/x-3=8/x Jeg har kommet så langs som dette 5/x*x-3*x=8/x*x 5-3x=8 -3x=8-5 Men hva ska jeg gjør videre. Jeg går 1mx hvis det har noe å si. 5949833[/snapback] 8-5 er jo 3. del på -3 på hver side, så får du x=-1
Zethyr Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 8 - 5 er jo 3, så da står du igjen med: -3x = 3 gange begge ledd med -1 3x = -3 dele begge ledd på 3 x = -1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå