Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble mer enn 1 PC på Canal Digital internett?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen hadde noen erfaringer med å koble mer enn én PC om gangen på et kabelmodem fra canal digital?

 

Hvis det går an med mer enn én PC, må jeg kjøpe en trådløs router, eller holder det med et aksesspunkt.

 

Jeg innbiller meg at man bare får én IP-adresse, og da må man kanskje begynne med server og privat nettverk og mye slikt styr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skjønt det slik at kabelmodemene vi får når vi har canal digital ikke har noe routerfunksjon slik at det skal gå greit å bruke en trådløs router her?

 

Er det slik at en slik router tar seg av IP-fordeling til de pcene som er koblet mot denne, eller bil IP bestemt av canal digital slik at pcene da må dele én IP-adresse (om det er mulig)

Lenke til kommentar

Trådløs Router funker helt utmerket.. Jeg har 2 maskiner koplet opp på en slik.

 

Noe som også funker, er en helt enkel hub. Da vil du oppleve å få forskjellige ip adresser på maskinene som er koplet til. Ikke forskjellig på det lokale nettverket.. men Forskjellige adresser fra Canal Digital ;)

Lenke til kommentar
Noe som også funker, er en helt enkel hub. Da vil du oppleve å få forskjellige ip adresser på maskinene som er koplet til. Ikke forskjellig på det lokale nettverket.. men  Forskjellige adresser fra Canal Digital  ;)

Men hvor kobler jeg i såfall Hub'en?

 

 

Det er lett med et nettverk som ikke er trådløst:

 

Kabelmodem

|

Hub --- PC1

|

PC2

 

Verre med trådløst:

 

Kabelmodem

|

trådløst aksesspunkt

|

PC1 (med trådløst nettverkskort)

|

Hub

|

PC2

 

 

 

:hmm:

Endret av jonarvid
Lenke til kommentar
Trådløs Router funker helt utmerket.. Jeg har 2 maskiner koplet opp på en slik.

 

Noe som også funker, er en helt enkel hub. Da vil du oppleve å få forskjellige ip adresser på maskinene som er koplet til. Ikke forskjellig på det lokale nettverket.. men Forskjellige adresser fra Canal Digital ;)

Det kommer ant på om Canal Digital støtter flere maskiner pr kabel modem. Hvis det ikke gjør det så kommer du bare på internett med en maskin.

Lenke til kommentar
Det kommer ant på om Canal Digital støtter flere maskiner pr kabel modem. Hvis det ikke gjør det så kommer du bare på internett med en maskin.

Akkurat. Jeg vet ikke hvordan det er med Canal Digital, men jeg tror/frykter at jeg bare får én IP-adresse, og den "ligger" i kabelmodemet.

Lenke til kommentar
Det du trenger er noe alá dette. Denne får en ekstern IP fra Canal Digital, tildeler lokale ip adresser til maskinene dine og router trafikken. Hvis du skal ha trådløst nettverk så kjøper du bare en trådløs router/switch. Bruke for øvrig Asus WL500-G selv og er fornøyd med den.

Så en router lager et lokalt nettverk uansett? :hmm:

Lenke til kommentar

Altså, en router lager ikke automatisk et lokal nettverk, men hvis den har DHCP støtte så gjør den det, i tillegg trenger du noe som gir nettverksporter (altså en hub eller switch) Sorry for å forvirre deg

 

Men det du trenger er en "Bredbånd switch", det er en switch med innebygget router. Denne lager automatisk et lokalt nettverk. Kjøp en av de switchene jeg linket til så får du det du trenger.

Lenke til kommentar

Har brukt både en Linksys befsx41 og nå en Asus wl500g ruter opp mot canal digital. Fungerer det ja.

Modemet har ingen PAT funksjonalitet og man må altså selv sørge for dette ved hjelp av ICS/NAT på en PC, eventuelt benytte en dedikert ruter som jeg gjør.

 

Var tidligere plaget av at jeg mistet IP-leasen (fikk ikke fornyet IP-adressen = mistet oppkoblingen) men dette løste seg da jeg brukte en kvalitetskabel mellom modem/ruter og låste hastigheten mellom dem til 10mbit full duplex.

 

Modemet til canaldigital har faktisk en egen IP-adresse som teknikerne kan benytte for f.eks oppgradering av firmware ol. Denne kommer opp som 'din' ip om linken fra modemet til switchen/ruteren til canaldigital går ned. Dette hender heldigvis svært sjelden i infrastrukturen hvor jeg er kunde.

Lenke til kommentar
CanalDigital deler ut flere IP'er. Så det går helt greit å bruke en switch eller hub. Brukte det selv, helt frem til jeg fikk meg router, for et par mnd siden. Kjenner to andre som også deler CanalDigital med switch.

Enn så lenge. Dette var ikke før da de brukte Nemo Coresma modemet. Etter overgangen til Terayon har de latt det stå åpent i allefall frem til pr dags dato. Men om dette blir slikt fremover er usikkert. Trur at iflg kontrakt så står det 1 (en) IP.

Så plutselig en dag så kan det bli full stopp og folk må investere rutere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...