Gå til innhold

Hvordan er IBM 120GXP Serien ? Dør de og som Fluer ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde kjøling på mine ibm disker

men det hjelper ikke

problemet er uptimen

jeg har min maskin på 24/7*365

ibm sier selv at hardiskene deres takler kun 8timer daglig uptime :

Det der går bare ikke..

Jeg har nå 4ibm disker som jeg skal sende inn.

Jeg skal kreve penger igjen for dette er for teit.

3 gangen jeg mister alt jeg har.

Lenke til kommentar

8 timer uptime? :wink: Nåvel, IBM sier sikkert det - men i den estimeringen ligger det nok en viss sikkerhetsmargin (som vanlig når produsenter oppgir tørre tall). Jeg har selv hatt 7 IBM disker (40-45-60gb i størrelse) og disse har jeg kjørt for å si det mildt, døgnet rundt. Har også kjørt dem i diverse RAID-oppsett med meget vellykket resultat. Ingen av disse diskene har dødd for meg ennå. Men det som slår meg når jeg sjekker IBM-disker, er at IBM har hatt en noe brokete historie når det gjelder hvor diskene er produsert og satt sammen. Noen er merket Ungarn, andre er laget i diverse Asiatiske land ... kan ustabiliteten til IBM i den senere tid rett og slett skyldes at enkelte serier er produsert "på feil sted"? Jeg velger å tro det, da mine disker som sagt aldri har feilet.

 

Rotet en del med video-redigering en stund, og det er som kjent noe som belaster maskinen ganske tungt. Har aldri hatt så bra resultat som når jeg kjørte IBM-disker i RAID på HighPoint raid kontroller, stor forskjell på IBM og Western her, enda de ble kjørt på samme RAID-kontroller. Jeg sier ikke IBM er best - men jeg sier - varmgang KAN være en årsak til at disker tar kvelden, ingen tvil om at IBM blir varmere enn f.eks Western. Men vi har da vifter og kjøling og sånt, har vi ikke? :wink: Har inntrykk av at nå i disse tider, så gror kabinettene ned med vifter, viftestyring, vannkjøling og det som verre er :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 17:15, kosh skrev:

veit ikkje ka temperatur andre har på diskane sine, men mine ligg vel rundt 40 grader (tippa eg), i alle fall ikkje spes varm når eg legg handa på dei...men er vel snart påtide å bytte ut 75GXP'en uansett...i alle fall kjøpe meir plass :smile:




 

Mine 2 IBM 60GXP holder fra 22 til 25 grader.

Lenke til kommentar

Hmm .. litt varierte svar her :smile: Men ang. kjøling.. det er ikke det som er problemet med de IBM diskene jeg har hatt, de har bare rett og slett begynt å lage sånne rare "klonk" lyder.. og noen av de når en sku slette filer , plutselig virka det som den hang seg opp i noe , den stor bare sån kr kr kr ... kr kr kr .. kr kr kr . .akkurat som den hadde kjørt seg fast, merkelige greier.. Hmm.. vet ikke helt .. er jo utrlig fin pris, men endog kjipt å miste 160 gig med "ting" etter et lan f.eks. .. hehe.. får tenke litt på det og søke litt på nettet. 60 gxp "skulle jo" være bedre en 75 gxp , men jeg må si meg negativt til det.. har selv hatt 2stk 45 gig 75gxp som holdt i det uendelige , mens 2-3 40 gig 60gxp begynte å trøble og "smelle" ..

Lenke til kommentar

Lurer på hvor i kabinettet de plasserer diskene, samt hvordan er kjølingen i det området hos de som IBM diskene havarere hos??? ...en harddisk trenger også kjøling...min 75GXP har aldri oversteget 30 grader (overvåker temperaturen som S.M.A.R.T. gir hele tiden)

 

 

De som er bekymret for om disken vil havarere, burde vurdere å bruke en S.M.A.R.T overvåker som sier fra når disken begynner å oppføre seg rart...(S.M.A.R.T. er ment for å fortelle om "helsen" til HDD)

 

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-05-15 21:21 ]

Lenke til kommentar

På jobben har jeg 2x40GB IBM GXP 75 i Raid 0 Video redigering. Kjøpt primært pga hastigheten. Diskene har nå gått stabilt i 1år. Maskinen står på 24/7, ikkje noe kødd til dags dato. Men den står i et rom med air contidioner, i et maxi tower med helt grei kjøling. 4 Enermax 80mm vifter, justert til akuratt passe støy.

Hjemme har jeg drevet med PC reperasjon de siste 8 åra og har nå en samling av døde hardisker.

Samlingen består av 90% segate (IDE & SCSI) samt noen Conner en Quantum Bigfoot vannskadet kontroller kort, er det noen som har et. :smile: samt en Maxtor. :smile:

Eg har ikkje fått tak i en IBM ennå og ingen WD.

Har tilogmed en gammel 5 1/4" WD disk fra tidlig på 90 tallet. 20GB Funker. :smile: Bråker som et helvete, men det gjorde de. :razz:

Kjøp den disken du har lyst på, men personlig så hadde eg spandert et par hundre ekstra for å være sikker på at ikkje disken ryker.

Eg spurte en selger fra Norek (Norkom gruppen - som Komplett er under) om de hadde mye retur på 120 GXP serien, svaret var nei ikkje så han kunne se men han anbefalte WD for å være sikker. :smile:

Lenke til kommentar

jajja

ej sete her på en 6gb harddisk no etter at min IBM 41gb60gxp forsvant..

 

jævli synd..

160 tima me musikk...

bilder tatt me digitalt kamera uten backup..

osg masse anna forsvant..

 

håper ej fer det på garantien... (hardisken asso.. ikje innhaldet..)

 

-Kim-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 17:07, CrZy_T skrev:


Behøver vel ikke å si noe mer om mitt forhold til WD.



 

nah... jo, du bør si litt mer. Er forholdet på bit-nivå?

Som jeg har sagt før så har jeg hatt tre eksakt like ibm disker som alle har tatt kvelden. Om det er varme eller om det er skrivefeil i worddokumentene som gjør det skal jeg ikke si, men jeg sier som en annen sa rett over her at hva er vitsen med å satse på et harddisk merke som er blitt saksøkt langt oppetter ryggen for sin ufattelige ustabiltet?

 

Jeg har nå en wd 100Gb og en IBM 75gxp 30Gb. Sistnevnte adderer harley-lyd til min fra før av ganske så stillegående BoomBox, og jeg tør ikke lagre viktig info på den...., for som sagt, så er de noen jævlige kverrulanter de derre ibm diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...