Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy støy og atter støy


fubarweb

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp koblet opp mine nye høytalere og forsterkere :)

 

Jobber som mange sikkert har fått med seg med mitt første bilanlegg.

 

Men, har selvfølgelig en hel haug med støy (turtallet høres på høyttalerne og ja, generell støy fra strømmen tenker jeg).

 

Jeg skal prøve å få bukt med dette problemet og har fått følgende tips som jeg skal prøve i helgen :

 

1) Legge styrestrømmen sammen med hovedstrømmen, ikke sammen med signalkabelen (i dag går strømmen langs venstre side av bilen, mens signalkabelen og styrestrømmen ligger på høyre side).

2) Legge aluminiumsfolie rundt signalkabelen hele veien.

3) Prøve å ha kortest mulig signalkabel.

4) Sette på støyfilter på signalkabelen.

 

Har dere flere tips? Er punktene over gode tips? Hvor bør støyfilteret sitte? Nærme spilleren eller nærme forsterkerne?

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støyfilter? Hmm, er det ferittmagneter du snakker om? Ellers så er det en ting som gfaller meg inn her. Jording! God jording og atter gotd jording! I alle punkter, fra batteri til gods også. Sørg for at lakken er skrapa av og godset er tykt nok. Feste for selene bak eller bagasjeromlåsen er ypperlige steder :)

Det er også viktig at kabeltykkelsen er i samsvar med strømmengden forsterkerne krever, og kabel fra batteri til forsterker(e) og jordingskabel bør ha samme dimensjon. Mulig du vet dette fra før, men ville bare poengtere det :)

Lenke til kommentar
Støyfilter? Hmm, er det ferittmagneter du snakker om? Ellers så er det en ting som gfaller meg inn her. Jording! God jording og atter gotd jording! I alle punkter, fra batteri til gods også. Sørg for at lakken er skrapa av og godset er tykt nok. Feste for selene bak eller bagasjeromlåsen er ypperlige steder

Det er også viktig at kabeltykkelsen er i samsvar med strømmengden forsterkerne krever, og kabel fra batteri til forsterker(e) og jordingskabel bør ha samme dimensjon. Mulig du vet dette fra før, men ville bare poengtere det 

 

Støyfilteret jeg tenkte på er av denne typen : Eksempel på støyfilter

 

Jeg har 16mm2 kabel fra batteri til strømfordelerblokk i bagasjerommet og 16mm2 kabel fra karosseri til en annen fordelerblokk. 10mm2 kabel både for pluss og minus(jord) til begge forsterkerne fra strømfordelerblokka. Tror dette skal være bra da anbefalt kabeldimensjon fra porodusent er 8mm2.

 

Jording er hentet fra en bolt i bagasjerommet. Du kan se koblingene på hjemmesiden min : Prosjekt Astra

 

Desverre er ikke bildene av forsterkerne og frontsett og sånnt lagt ut ennå for pcn min er inne til service :'(

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar

Tror nok at om du legger strøm og signalkabler hver for seg så er mye gjort. Vill ei det lengste venta med støyfilter da dette tross alt er et filter og vil forringe signalet uansett. Har du jorda spilleren til karosseriet med jordingsskruen bak på spillern? Og 16mm2 er i mine øyne en smule spedt, se bare på denne tabellen. Har du mer enn 300W totaleffekt så blir det litt lite.

Sjøl kjører jeg med 50mm2, litt overkill, men bedre med mye enn for lite ;) Tror 16mm2 er det jeg bruker som høyttalerkabler til suben, 2x 8mm2 til hver talespole :D

 

Har for øyeblikket en 4x70W/4ohm 0.02% THD v/13.8V på frontsettet, og 600W/4ohm 0.03 %THD v/13,8V så det trengs vel egentlig...

Lenke til kommentar
Har for øyeblikket en 4x70W/4ohm 0.02% THD v/13.8V på frontsettet, og 600W/4ohm 0.03 %THD v/13,8V så det trengs vel egentlig...

 

Jeg har en på 4x50w RMS/4 Ohm og en på 2x 150w RMS/4ohm skal ifølge en eller annen engelsk side jeg ble tipsa om her være nok. Og ifølge produsent, men kan være verdt å bytte senere.

 

Strømmen og signalkablene ligger som sagt på hver sin side av bilen, MEN styrstrømmen følger signalkabelen. Har styrestrømmen mye å si? Tenker på støy da, ikke funksjonen av den liksom :D

 

Nei, jeg har ikke jordet CD spilleren... Det er vel kanskje veldig dumt. Hvor mye tror du det har å si?

 

Har tenkt på det du sier med filter, at om man fjerner støyen så vil man jo fjerne noe av lyden ellers også. Skal prøve å jorde spilleren etterpå og se om det får noe effekt. Bør jeg glede meg til å prøve det eller er det en longshot? :p

 

-fubarweb-

Endret av fubarweb
Lenke til kommentar

Det er alltid lurt å jorde spillern, uansett støy eller ikke.

Styrestrømmen har vel kanskje ikke allverden å si, men legg alt av strøm for seg og alt av signal for seg. Der de evt må krysse hverandre, sørg for at det blir 90 grader da magnetfeltets fluxlinjer da ikke vil påvirke signalet. Pakk i tillegg kablene inn i alufolie. Pass på at den lille stubben mellom selve signalkablene ikke ligger og skraper innpå karosseri og/eller forsteker. Der er det også en liten ledningssak. Har du gått over jordingspunktene og kablene i mtorrommet? Legg opp et ekstra sett strømkabler i tillegg til de originale der også ;)

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Har funnet feilen. Det er y-leddet på signalkabelen som er dårlig. Når jeg kobler signalkabelen rett i forsterkeren er det null støy, når jeg setter på y-leddet er det horibel støy...

 

Så feilen funnet, og er enkel å rette :)

 

Takk for alle innspill :)

 

-fubarweb-

(som er i litt bedre humør nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...