Gå til innhold

Om forholdene i Irak


Anbefalte innlegg

Presidential Letter

Text of a Letter from the President to the Speaker of the House of Representatives and the President Pro Tempore of the Senate

 

 

 

 

March 18, 2003

 

Dear Mr. Speaker: (Dear Mr. President:)

 

Consistent with section 3(b) of the Authorization for Use of Military Force Against Iraq Resolution of 2002 (Public Law 107-243), and based on information available to me, including that in the enclosed document, I determine that:

 

(1) reliance by the United States on further diplomatic and other peaceful means alone will neither (A) adequately protect the national security of the United States against the continuing threat posed by Iraq nor (B) likely lead to enforcement of all relevant United Nations Security Council resolutions regarding Iraq; and

 

(2) acting pursuant to the Constitution and Public Law 107-243 is consistent with the United States and other countries continuing to take the necessary actions against international terrorists and terrorist organizations, including those nations, organizations, or persons who planned, authorized, committed, or aided the terrorist attacks that occurred on September 11, 2001.

 

Sincerely,

 

GEORGE W. BUSH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sa vel ikke dans på roser (roser er vonde å danse på, by the way).

Men

Propaganda, kaller jeg dette her. Og jeg skal si akkurat hvorfor.

 

Forst, konstant overdrivelse:

 

 

 

- Jeg kan ikke handle mat, kan ikke spise på restauranter, kan ikke besøke folk, kan ikke komme meg til steder der nyhetene skjer og kan ikke kjøre i noe annet enn en fullpansret bil, skriver hun.

 

 

Men det kan visst mange andre.

 

 

 

Å snakke engelsk på gaten er ikke lenger en mulighet, kidnappingene i området har tatt fullstendig over.

 

 

Ja, kanskje 10+ personer har blitt kidnappet. I hele Irak. Men neida, det er STOR fare for kidnapping sier hun...

 

 

 

- Min viktigste prioritering nå er ikke å skrive en råbra artikkel, men å holde meg og mine irakiske ansatte i live. I Bagdad er jeg først og fremst livvakt, deretter journalist, skriver hun.

 

 

Jada. Det dor 2 soldater pr dag i gjennomsnitt i Irak. Men hun ma liksom vaere livvakt...

 

 

 

For utlendinger og journalister som arbeider i landet er situasjonen desperat, mener Fassihi. - For bare to uker siden følte vi oss trygge i Bagdad, fordi utlendinger hadde blitt kidnappet fra veiene mellom byer.

 

Så kom en desperat telefon fra en kvinnelig journalistvenn som fortalte at to italienske kvinner hadde blitt kidnappet fra sitt hjem i fullt dagslys, forteller Fassihi.

 

 

 

A joje meg, en venninne skriker hjelp, ogsa er plutselig alt forandret...

 

 

Ogsa skal vi ha litt feilaktige pastander, og "strawmen" argumenter (dvs, hevde noe som ikke er sant som om det er sant, for sa a bevise at det ikke er sant):

 

 

- Til tross for president Bush' rosenrøde fremstilling, forblir Irak en katastrofe. Dersom det var en mulig trussel under Saddam, er det nå en svært aktuell og aktiv trussel som kommer til å hjemsøke USAs utenrikspolitikk i årevis, mener Fassihi.

 

 

 

OK. Bush har aldri gitt en rosenrod fremstilling av Irak. Resten er bare spekulasjon og pessimisme.

 

 

Ifølge Fassihis anslag blir amerikanske styrker i Irak angrepet opptil 87 ganger hver dag, en påstand som sjelden blir undersøkt i amerikanske media. 

 

Og hvordan er dette i forhold til i... Kosovo f.eks? I Midt-Osten generelt?

 

 

- Landets veier er ufarbare på grunn av hundrevis av sprengladninger som er rettet mot amerikanerne. En venn reiste på en tur gjennom Sadr by [i Bagdad, red.anm.], der plasserer unge menn ut eksplosiver i veikanten og merker dem med en plastbøtte så de lokale beboerne kan kjenne dem igjen, forklarer hun i e-posten.

 

 

Javel. Er det slik i hele resten av Irak da? Og tror man virkelig at amerikanerene ikke har funnet ut av denne "hemmelige" koden?

 

 

- Når irakere snakker om det som foregår, omtaler de hele konflikten som «situasjonen», og ofte sier de bare 'situasjonen blir bare verre', skriver Fassihi

 

Ja, det er sikkert noen irakere som sier dette. Men irakere generelt? Igjen, sa generaliserer man ut i fra enkelte tilfeller.

 

 

 

- Situasjonen er, grunnleggende sett, at en barbarisk geriljakrig herjer, konkluderer hun i e-posten. 

 

Med hele 2 dodsfall pr dag for koalisjonen pr dag. I et land like stort som California... syns jeg ikke det er "en geriljakrig"... med tanke pa at det blir drept 5 amerikanere hver dag i California... Forstar jo at det er bare 140.000 amerikanere i Irak, og 30M i California, men omstendighetene tatt i betraktning....

 

 

 

Fra å være et hatobjekt i landet, fremstår nå den tidligere diktatoren Saddam Hussein fremdeles som en tyrann, men som en som greide å holde landet rolig.

 

- Jeg hørte en utdannet iraker fortelle at dersom Saddam Hussein fikk lov til å stille i valget, ville han vinne. De vil heller ha sikkerhet enn frihet, selv om det betyr å ha en diktator som hersker, skriver Fassihi. 

 

 

Klassisk.

 

Jeg vil heller vaere sikker, men i evig frykt og undertrykkelse enn lide en stund fordi sikkerheten ikke er det den engang var... Ma vaere goy a tenke sa kortsiktig pa ting.

 

"I dictator who gives me healthcare? I like that dictator!"

 

Hvis du kan finne en artikkel som ikke overdriver grenselost, og hvor personen ikke ser ut til a ha ingenting bedre a gjore enn a lyve om det Bush sier, sa hadde det vaert en bedre mate a kaste bort tid pa.

 

Derfor la jeg inn en sammenlikning. Kall det strawman hvis du vil. Det er ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Sa nar jeg sier at ting ikke er en katastrofe sann som alle skal ha det til, da sier jeg noe tilnaermet at det er en dans pa roser?

 

Skal jammen meg si det er folk pa dette forumet som bare ser i svart og hvitt, og det er ikke meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...