Gå til innhold

Data LCD monitor vs. LCD TV?


AzureCloud

Anbefalte innlegg

Har lyst på en stor LCD monitor til et HTPC oppsett.

 

Synes noe som denne ser bra ut.

 

Jeg er imidlertid usikker på kvaliteten på LCD TV display sammenlignet med bra LCD skjermer som er kun beregnet til PC. Det står f. eks. ikke noe om responstid på mange av de LCD TV'er jeg har sett. Fargene har ofte også sett blasse ut når jeg har sett LCD TV'er i butikken.

 

Ellers har jeg jo ikke bruk for TV-funksjonaliteten i en LCD TV, men jeg finner ikke noen 30" LCD monitor for PC uten TV, bortsett fra en Apple 30" da.

 

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tidligere postet innlegg av samme tema -uten å få noe svar. antagelig få som har greie på dette!!?

Jeg har nå en Thomson 23" som skjerm til pc, dette funker ganske bra til "vanlig" bruk, men det som er irriterende er at bilde blir strukket da skjermen jo er i wide format, for å få normalt bilde kan jeg jo selvsagt velge 4/3 format på tven men da får man sjenerende svarte felter på sidene av skjermen.

på akkurat denne skjermen opplever jeg til dels sterk reflekser ...som må være en feil på apparatet, et kjent merke som thomson ville aldri la slikt passere!! en annen ting er ganske elendig dybde i sort og hvit , men til vanlig bruk er det skikkelig heftigt med en slik skjerm.

En god lcdtv med påkostet teknologi tror jeg vil fungere upåklagelig i de fleste tillfeller. men man bør vel vente til 6G skjermene stormer markedet!!

Lenke til kommentar

Har ikke prøvet selv. Men husk at oppløsningen på denne er 1280 x 768, det er ikke mer enn på en widescreen 17". Det samme er tilfelle med alle LCD TV. De er ikke laget for bruk på nært hold, så oppløsningen er ikke så viktig.

 

Så du får større skjerm, men ikke noe større bildeutsnitt, det ender bare opp med at du har den lenger unna. Fint hvis det er flere som skal se på av gangen, ellers er det liten vits.

 

Apples 30" har 2560x1600 pixler, det er fire ganger så mange og gir "vanlig" pixelstørrelse. Men så går den bare på Mac, desverre.

 

Så når du sier at du ikke skal bruke den som TV, anbefaler jeg at du heller ser på en litt mindre men state of the art LCD monitor. Du får veldig mye 20 eller 21" for 23000 kroner... EDIT: For eksempel to av disse: Nec 20" 2080UX til 12000 per stykk. Da har du 2 x 1600 x 1200 pixler med 16 ms svartid. Du trenger en maskin og skjermkort med dual monitor support, selvsagt

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Har ikke prøvet selv. Men husk at oppløsningen på denne er 1280 x 768, det er ikke mer enn på en widescreen 17". Det samme er tilfelle med alle LCD TV. De er ikke laget for bruk på nært hold, så oppløsningen er ikke så viktig.

 

Når jeg sa at jeg ikke trengte TV-funksjonaliteten i LCD TV-skjermen, så er det fordi jeg ikke trenger TV-tuner delen. Jeg har en satelitt dekoder-boks som jeg kobler til TV-kort på PC'en (Hauppauge PVR-250). Jeg kommer selvfølgelig kun til å benytte denne på avstand til å se TV og film.

 

Apples 30" har 2560x1600 pixler, det er fire ganger så mange og gir "vanlig" pixelstørrelse. Men så går den bare på Mac, desverre.

 

Hva er det som gjør at den kun fungerer på Mac? Den krever jo et Geforce 6800 Ultra DDL kort. Dette går vel også på PC? Eller er det en spesielvariant av denne for Mac?

 

Så når du sier at du ikke skal bruke den som TV, anbefaler jeg at du heller ser på en litt mindre men state of the art LCD monitor. Du får veldig mye 20 eller 21" for 23000 kroner...

 

Som forklart over, så skal jeg benytte den til å se TV-programmer på avstand (4+ meter), men alt går via PC'en. Trenger ikke skjerm med TV-tuner etc.

Lenke til kommentar
Når jeg sa at jeg ikke trengte TV-funksjonaliteten i LCD TV-skjermen, så er det fordi jeg ikke trenger TV-tuner delen. Jeg har en satelitt dekoder-boks som jeg kobler til TV-kort på PC'en (Hauppauge PVR-250). Jeg kommer selvfølgelig kun til å benytte denne på avstand til å se TV og film.

 

Hva er det som gjør at den kun fungerer på Mac? Den krever jo et Geforce 6800 Ultra DDL kort. Dette går vel også på PC? Eller er det en spesielvariant av denne for Mac?

 

 

Som forklart over, så skal jeg benytte den til å se TV-programmer på avstand (4+ meter), men alt går via PC'en. Trenger ikke skjerm med TV-tuner etc.

OK, jeg misfostod. :)

 

Da er situasjonen selvsagt en annen.

 

Kortet for Apple skjermen bruker dual link DVI mot samme skjerm. Jeg tror(!) ikke at tilsvarende er lansert for PC. Apple sier i alle fall det:

This card will be available for Mac only in August 2004.

Og nVidia sier også at kortene for PC er 2 x single link DVI. (Skjønt jeg har litt problemer med å finne tekniske detaljer på deres side. Jeg liker ATI's websider bedre, spesielt miligheten for å sammenligne produkter side ved side.)

 

Det kan også være en sperre i selve skjermen, Apple har hatt det før. Men 20 og 23" skjermene går på PC nå.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...