Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forslag til hjemmenettverk ?


Anbefalte innlegg

Har noen noe som helst forslag til hjemmenettverk?

trådløst eller med tråd?

Nettverket vil bestå av 3 faste pc'er + muligens en bærbar ++

 

Avstandene i huset er ligger på 30 meter på det lengste, siden huset kun har en flate...

 

Er lei av å flytte meg fra en pc til en annen for å bruke internett og legge ut web ting....

 

og jeg gidder ikke trekke isdn kabler rundt i huset, da legger jeg like godt opp nettverkskabler slik at jeg kan spille litt...

 

Finnes det noen som selger ferdige pakker til rundt 2000-3000 kroner, eventuelt lavere/høyere..

 

jeg er åpen for forslag :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp 100 meter med kabel (Cat5) på Clas Olson til 700-800.. er ikke sikker på hvor mye det koster..

kjøp nettverkstang til 200 kr..

kjøp RJ-45 plugger. 10 stk for ca 60 kr..

kjøp noe å feste de i veggen med..

kjøp nettverkskort hvis du ikke har d..

 

Da for du et ordentelig nettverk til 1000-1500

Lenke til kommentar

Det kan bli billigere hvis du krysser en vanlig nettverkskabel selv. Det gjør du vha en modulartang. Da må du også kjøpe inn RJ45 modularkontakter... Slik krysser du en nettverkskabel: Fra venstre med den lille "tappen" ned: hvit-lysegrønn, grønn, hvit-orange,hvit-brun, brun, orange, blå, hvit-blå.

 

Nei, forresten... kjøp en ruter!! :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: tolrol på 2002-05-14 15:28 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 15:27, tolrol skrev:

Det kan bli billigere hvis du krysser en vanlig nettverkskabel selv.


 

Dette går greit så lenge det er bare to maskiner. Men med 3 maskiner er dette ikke å foretrekke. Kjøp en 4 ports swithc, disse koster ikke mer enn ca 500-600.

 

Lag gjerne dine egne kabler, da sparer du litt penger, men det er anbefalt å bruke ferdig laget kabler i 100mbit nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg skal også få et nettverk snart, skal få en:

"SMC Barricade High Speed Internet"

"Den innebygde enheten kan evt. utvides ved å koble til en ekstra switch fra SMC som du også finner på våre hjemmesider."

Betyr dette at den har en uplink port?

 

Har alledrede en 10m krysset kabel. Hvis den har en uplinkprt, kan jeg da bruke den på denne, har hørt at dette ikke er så lurt, men den skal brukes til en pc som nesten ikke kommer til å bli brukt

Lenke til kommentar

Har et mininettverk hjemme bygget opp rundt en bitteliten Cnet switch med 5 porter. Tror jeg ga rundt 600 kroner for den på Komplett.

 

Til denne har jeg koblet til kabelmodemet, 2 stasjonære PC'er og tidvis en bærbar.

 

Funker fint - ikke noe problem å få alle 3 maskinene på internett heller (kanskje fordi jeg har UPC-abonnement med inntil 3 maskiner samtidig, mulig du må knote mer hvis du bare har lov til 1 maskin på linja di).

 

Har strukket en cat-5 kabel til stua og plugger bare inn den bærbare der når jeg skal bruke den. Med en lang kabel kan jeg til og med ta med den bærbare på terrassen og fremdeles være på nett. Hadde jo vært proffere med trådløst men da koster det jo også mye mer.

 

Hvis du har nettverkskort i maskinene dine bør du kunne skaffe det du trenger (switch + kabel + koblingsbokser) for under 1500 kroner. Litt borring, skruing og kabling og du er oppe og går.

 

[ Denne Melding var redigert av: Gabriel_X på 2002-05-14 19:23 ]

Lenke til kommentar

Hmm, i grunn hadde jeg tenkt med en 16 eller 24 porter switch, trenger det i forbindelse med LAN og sånt..

Noen som har en som de kan anbefale eller syns er gunstig i forhold til pris og holdbarhet...

Bør helst holde seg under 2000-3000 kroner, selv om kvaliteten blir deretter....

 

 

Tror ikke jeg gidder å tenke på trådløst ennå, det koster vel så det holder...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 08:50, oceana skrev:

Hmm, i grunn hadde jeg tenkt med en 16 eller 24 porter switch, trenger det i forbindelse med LAN og sånt..

Noen som har en som de kan anbefale eller syns er gunstig i forhold til pris og holdbarhet...

Bør helst holde seg under 2000-3000 kroner, selv om kvaliteten blir deretter....



Tror ikke jeg gidder å tenke på trådløst ennå, det koster vel så det holder...



 

Svindyrt! Hold deg til max 8 porter... 24-porters til LAN er ikke no' problem å få billig tak i til leie....

Lenke til kommentar

Quote:


oceana skrev (2002-05-15 08:50):

Noen som har en som de kan anbefale eller syns er gunstig i forhold til pris og holdbarhet...

Bør helst holde seg under 2000-3000 kroner, selv om kvaliteten blir deretter....


Vil anbefale UInex switch.

Koster ikke all verden, og har ALDRI hatt problemer med den.

Lenke til kommentar

Hehe, har ikke noe problem med å skaffe en til låns,

pleier å få tak i 3com 24 porter til ca 9000 spenn, men veldig kjekt å ha en egen, særlig når jeg vurderer å arrangere lan til høsten en gang...

 

 

Er det noen som har forslag til bøker eventuelle ting som jeg bør sette meg inn i før jeg går i gang med å planlegge dette?

 

Nettverket vil bestå av 2x 24 porters switcher, sannsynligvis ingen internett forbindelse, eventuelt delt ADSL elns...

 

Haar allerede lest En innføring i nettverks bok som jeg kjøpte, men dette var mer avansert enn det jeg trengte.......

 

takker for alle svar som kan være til hjelp:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...