Gå til innhold

nye grafikk-brikker so da helde


Anbefalte innlegg

hvis du bruker tid nok, er det nok mangen som "skjønner" tysk eller fransk her inne og... for å ta litt i for å få fram poenget. men det er mye mer behagelig og naturlig å lese norsk hva?

 

så hva f*** er problemet da !!?!

 

er det så ufattelig "moro" å gjøre seg til med den dialekten deres?

 

greit nok et ord sniker seg innimellom, men noen få inlegg her på forumet er jo f.eks skrevet på kav nordlandsdialekt, og hva i svarte satans blåbærskoger er vitsen med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

noen snakker norsk å noen snakker dansk....

ja! det er dere som følger et språk som ble lagd for at kolonistene å landsvikerne skulle slippe å snakke som de vanlige.

kan ikke me like godt selle østlandet til Sverige,så kan vi få gjen litt av pengene utkantstrøka har måttet anskaffet til dere for å slippe å ha dere rekende rundt huset på jakt etter noe å stjele eller lure til dere.

for at oslo er berekraftig er kun i pepperkake-hodene på pepperkake-folk i pepperkake-byen det ikke går under feber-fantasier

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-18 17:59, Kina bill skrev:

Quote:


Den 2002-05-18 11:02, Noldus skrev:

brukernamn: skriver du slik på stiler?


i såfall godtar læreren det?





 

 

Når du blir like gammel som meg kommer du også til å forstå at norsklæreren ikke forfølger deg med sin røde 'rette penn' resten av livet. Da jeg gikk på ungdoms skolen hadde vi ikke lov til å bruke kulepenn når vi skrev stil (mulig det er slik enda, ikke vet jeg). Om jeg fremdeles sitter med fyllepenn når jeg er på jobb? eeeh nei.

Personer som skriver på dialekt finner du over alt, i aviser, ukeblad, på nettet!, i musikk tekster osv osv. Skjønner helt ærlig ikke at dette skal være et problem.

 

Rune.

 

Fyllepenn? Hvilket år f.kr. levde du da? :smile: lenge siden man gikk vekk fra fyllepenn i ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-27 14:36, mfufu77 skrev:

noen snakker norsk å noen snakker dansk....

ja! det er dere som følger et språk som ble lagd for at kolonistene å landsvikerne skulle slippe å snakke som de vanlige.

kan ikke me like godt selle østlandet til Sverige,så kan vi få gjen litt av pengene utkantstrøka har måttet anskaffet til dere for å slippe å ha dere rekende rundt huset på jakt etter noe å stjele eller lure til dere.

for at oslo er berekraftig er kun i pepperkake-hodene på pepperkake-folk i pepperkake-byen det ikke går under feber-fantasier



Ja!! Selg alt! Klart norge blir et bedre sted å bo hvis vi selger oslo, for folkene kommer jo bare til å være på AKKURAT samme førdømte plassen uansett! Det er ikke akkurat som folka bare forsvinner bare fordi sverige eier det! Oslo er fælt, bare skumle farlige mennesker! Kanskje du er redd for utlendinger oxo? Bare tjuvpakk hele gjengen..?

PLZ ÅPNE ØYNENE DINE! (For de som -ikke- skjønte det, så er dette skrevet i ytterste grad av ironi)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


starfalc skrev (2002-07-29 13:59):

Fyllepenn? Hvilket år f.kr. levde du da? :smile: lenge siden man gikk vekk fra fyllepenn i ungdomsskolen.


 

Du fikk virkelig ikke med deg poenget *oppgitt* Les en gang til du!

______________

 

Når det er sagt så hadde det vært fint om dere kunne holde dere til temaet!

Lenke til kommentar

For det første er det jo helt utrolig hvilket engasjement som vises omkring en språkdebatt i et dataforum?! :smile:

 

For det andre synes jeg det er artig å høre dialekt selv om jeg er østlending. Var sammen med en fra Drangedal og en fra Voss i militæret.. Flott med litt variasjon!

 

Stå på! :smile:

Lenke til kommentar

Heisann...

 

Hmm...Folkens, dette blir for dumt...

 

Skal jeg være ærlig foretrekker jeg å lese vanlig god Bokmål, det går mye raskere enn å lese nynorsk..

 

Årsak: Det har de fleste av oss lest å skrevet siden 1. Klasse....

 

Det er en del folk som rett og slett ikke klarer å lese nynorsk, så gjør disse folka en tjeneste å skriv så de også forstår det, OK....:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Beemer skrev (2002-08-14 17:19):

Det er en del folk som rett og slett ikke klarer å lese nynorsk, så gjør disse folka en tjeneste å skriv så de også forstår det, OK....:smile:


 

Det er også en del som ikke klarer å lese/skrive bokmål, akkurat som vi som har problemer med nynorsk, så la oss heller holde oss til hw.no's retningslinjer.

Lenke til kommentar

Corleone, Jeg har ikke til hensikt å fortelle folk hva de skal skrive, hvilken målform de bruker. Hvis folka ønsker å skrive på Ny-Norsk, så for all del, la dem gjøre det. Jeg sier bare at det er foretrukket om målformen er på vanlig bokmål, det vil gjøre formumet litt mer profft.

 

Se på engelsk-språklige formum, Ingen skriver på dialekt, se for deg om noen skrev gammel-gælisk på ett engelsk-språklig formum. Tror du ikke det ville vekket visse reaksjoner fra brukerne. Hva ville du sakt om noen skrev på Samisk her inne, Greit, alle samer ville fatte det, men ikke du, og heller ikke jeg.

 

Dette går ikke på reglene til forumet, eller at folk på død og liv SKAL skrive bokmål, det er kun en forespørsel om at folk gjør seg forstått, på en målform alle fatter. Fatter du nå hva jeg snakker om.

 

Årsaken til at bokmål er foretrukket, er at hvis alle i norges land skulle skrive på sin dialekt, ville det bli svært vanskelig å skjønne hva som blir skrevet, og hva som menes, har du noen gang snakket med en fra toten(No offence), de har en dialekt som er rimelig vanskelig å forstå.

 

Uten å tråkke for mange på tærne her, tror jeg jeg stopper nå. Jeg mener at man skal være stolt av dialekten sin, men alt til sin tid, og på de rette stedene.

 

Her inne bør postinger foregå på bokmål, og jeg antar de aller fleste er enig, inklusive Moderatorne.

 

Takk for deres oppmerksomhet. Tenk over hva som står her. Det er ikke ment som en preik om hva som er riktig dialekt eller målform, det er kun ett lite ønske om at alle skriver samme målform.

Forventer ikke at alle skal kunne skrive hundre prosent riktig, det er ikke det dette handler om.

Lenke til kommentar

Du snakker om Nynorsk som om det skulle være en dialekt, men det er det ikke. Her i landet har vi to skriftspråk, og det er ganske beklagelig at landet blir "delt opp" på denne måten. Det er mange som har nynorsk som hovedmål, og da kan vi jo ikke kreve at de skal skrive bokmål her. Jeg vet i hvertfall hvor dårlig jeg er på nynorsk, og jeg vil anta at noen har samme forhold til bokmål, som jeg har til nynorsk. Du mener det sikkert godt, men det kan hende at noen føler seg tråkket på føttene siden de har nynorsk som hovedmål.

 

Beemer skrev (2002-08-23 01:14):

Se på engelsk-språklige formum, Ingen skriver på dialekt, se for deg om noen skrev gammel-gælisk på ett engelsk-språklig formum... Hva ville du sakt om noen skrev på Samisk her inne, Greit, alle samer ville fatte det, men ikke du, og heller ikke jeg.  

 

Hverken gammel-gælisk eller samisk kan kalles et offesielt skriftspråk i deres respektive hjemland. Det kan derimot nynorsk.

 

[ endret av Corleone den 2002-08-23 06:31 ]

Lenke til kommentar

Dette ligner språkkrangelen vi hadde på 70 tallet, om hvor mye nynorsk eller bokmål rikskanalen NRK skulle ha. Naboer ble uvenner osv. Siden den gang er det blitt mer aksept for både nynorsk og dialekter, mye takket være nye radio og tv kanaler. Jeg har selv flyttet rund fra bokmål til nynorsk kommuner her i landet med totalt forskjellige dialekter, og har ingen problemer med det. Man har da respekt for andre menneskers tale og skrivemåter. Dere som skriver dialekt, stå på og ta vare på språket deres.

Men denne nye trenden med å innføre SMS språk til alt annet enn mobiltelefoner burde vært forbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...