Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og rekkevidde WLAN


Anbefalte innlegg

Hei, etter en god del ubehageliger timer på Internett gjennom UiBs VPN tjeneste vurderer jeg nå å få meg en linje fra NextGenTel.

 

Siden det er flere som er misfornøyd med Internett forbindelsen der hvor jeg bor, har jeg svært lyst å dele en 2mbit linje med en kamerat.

 

Problemet er derimot at han bor i under-etasjen på andre siden av bygget. Det er ikke snakk om store avstanden mellom oss i rett linje (toppen 20-30 m). Det jeg derimot er bekymret for er om han i det hele tatt vil klare å motta signalene.

 

Bygget er en blokk, og har derfor betong gulv (jeg har banket litt i vegger og slikt, og det ser ut til at disse kun inneholder tre og isolasjonsmateriale). Selve betongen i gulvet kan vel regnes å være mellom 20-30 cm (noe jeg ikke er 100% sikker på).

 

Vil han slite med å få fatt i signalene. Siden vår linje ikke er raskere enn 2mbit gjør det ikke noe om vi mister noe bits så lenge signalet er bra nok og hvertfall opp imot 2mbit. Det er snakk om

 

Jeg leste i manualen til NGT sine routere at de rakk 70 m innendørs, men har noen erfaringer med den (eller andre routere og WLAN punkt) når det kommer til betong.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UIB har sikkert avtale med NGT. Det har HIB i vertfall. Får Delta hastigehet til Bravopris. DVS 2.4Mbit til 398kr.

 

Kan derimot ikke hjelpe deg med rekkevidde spørsmålet. Jeg syns det hørtes litt vell langt ut. Men det er jo så mange med utrolige historier her på forumet. Med pringels bokser og forskjellig, så.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

mht WLAN trenger du hvertfall utstyr av god kvalitet, dvs glem alt som er billig. Prøvde selv med billigste router/kort fra elkjøp, fikk ikke sendt mer enn 20-30 meter i fritt rom og opp en etasje i trehus(også ca 20 meter i luftline, dvs på tvers av huset) var det ikke snakk om. Det ble såpass ustabilt at det var rett og slett ikke morsomt. Byttet det utstyret i noe av bra kvalitet(dvs i praksis det dyreste), nå funker det helt supert.

 

Nå er det ikke trehus dere skal ha det i og jeg tviler på at noen kan gi dere noe fasit svar, så dersom dere har muligheten ville jeg kjøpt(eventuelt lånt) utstyr i en butikk der de tilbyr retur dersom du ikke er fornøyd, f.eks Elkjøp gjør dette. g-spec gir visstnok også bedre rekkevidde enn b-spec. Jeg har mine tvil om at det vil funke, men prøv. Det er mye som visstnok forstyrrer WLAN; piper, vanneldninger/kloakk, vinduer, andre WLan etc :)

 

Har dere derimot anledning til å trekke kabel(med godvilje og mot reglement), ville jeg seriøst vurdert dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...