Gå til innhold

Primary IDE channel no 80 conductor cable installed - HVA ER


Anbefalte innlegg

Etter at jeg flyttet til Narvik, så fikk jeg dette problemet. Jeg har to harddisker, en Western digital som jeg kjører på Primary Master og en IBM Deskstar som jeg kjører som Primary Slave. IBM-harddisken fungerer ikke, mens WD-harddisken gjør det. Jeg har et Abit KT7-RAID hovedkort. Jeg har prøvd alt. Jeg har kjørt på RAID, prøvd å kjøre IBMen som Secondary Master og Slave.

 

Jeg har nå koblet den vekk, og hver gang jeg starter opp, så får jeg meldingen "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed". Har det noe med at IBM-HDen min ikke fungerer. WD-harddisken fungerer i alle fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den feilmeldinga kommer vanligvis opp om du har en ATA100 disk og ikke har en ATA66/100 kabel. Ettersom disken din tydeligvis har fungert før er dette neppe tilfelle og da det to logiske slutinger å trekke:

 

1. kabelen er helt/delvis defekt. (er den veldig hærpa, dvs bøyd og krøllete?)

 

2. Disken er dæu!

 

Prøv å få testa disken i en annen maskin og med en annen kabel for å finne ut om den fungerer der, er nok det enkleste. Om den ikke gjør det...da er det nok disken som har tatt kvelden ;-(

 

Mvh Sindre Rasmussen

Lenke til kommentar

Husk også at den blå kontakten på ide ledningen skal stå i hovedkort kontakten. Også wd er ganske sære på jumper settingene sine. De har en egen for master når den står alene på ide kanalen, og så har den da master med en slave disk koblet til, og slave med en master koblet til.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-13 03:19, bludern skrev:

Husk også at den blå kontakten på ide ledningen skal stå i hovedkort kontakten. Også wd er ganske sære på jumper settingene sine. De har en egen for master når den står alene på ide kanalen, og så har den da master med en slave disk koblet til, og slave med en master koblet til.


 

Riktig... Den blå i HK og den svarte er master, og da blir seffer'n den grå slave ;P

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-09 12:48, Krusader skrev:

Etter at jeg flyttet til Narvik, så fikk jeg dette problemet. Jeg har to harddisker, en Western digital som jeg kjører på Primary Master og en IBM Deskstar som jeg kjører som Primary Slave. IBM-harddisken fungerer ikke, mens WD-harddisken gjør det. Jeg har et Abit KT7-RAID hovedkort. Jeg har prøvd alt. Jeg har kjørt på RAID, prøvd å kjøre IBMen som Secondary Master og Slave.


Jeg har nå koblet den vekk, og hver gang jeg starter opp, så får jeg meldingen "Primary IDE channel no 80 conductor cable installed". Har det noe med at IBM-HDen min ikke fungerer. WD-harddisken fungerer i alle fall.


 

Det er nok at du har flyttet til Narivk, det er jeg helt sikker på. Flytt tilbake...

Lenke til kommentar

Snodig.

Jeg bor i narvik.

Har en ibm 60gxp 40gb og en wd caviar 1000 100gb.

her om dagen når jeg skulle starte opp maskina. ja, da fant den ingen av diskene mine. prøvde med forskjellige kabler. prøvde diskene alene osv.

da fant den wd disken, men ikke ibm. dro til en kompis med ibm disken. fikk primary master fail. fant den ikke i bios. har nå sendt mail til komplett og tenker å kjøpe noe annet enn ibm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...