Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ip til router


Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt meg en smc7004vbr router. har telenor internett og vil gjærne få kobla påp nette med dn nye pc'en min også, men når jeg setter inn cd'en fra routeren og ksla installere står det: Adapter gateway IP adress doees not match the Barricade router IP.

 

hva skal jeg gjøre for å fixe dette?

å hvordan skal jeg konfigurere nett leseren?

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn i kjør menyen og skriv cmd, derretter skriver du ipconfig.

 

Da får du opp en rubrikk der det står

 

IP-adresse:

Nettverksmaske

Standard gateway

 

Ta ipadressen du får opp i feltet, noter den, gå inn i internett explorer og skriv

http://den ip adressen du fikk opp

Høyst sannsynlig vil du få opp en administrasjonsmeny, her kan du legge inn brukernavn og passord, glem den cd,n

Lenke til kommentar
Gå inn i kjør menyen og skriv cmd, derretter skriver du ipconfig.

 

Da får du opp en rubrikk der det står

 

IP-adresse:

Nettverksmaske

Standard gateway

 

Ta ipadressen du får opp i feltet, noter den, gå inn i internett explorer og skriv

http://den ip adressen du fikk opp

Høyst sannsynlig vil du få opp en administrasjonsmeny, her kan du legge inn brukernavn og passord, glem den cd,n

ok takk, skal prøve. men hvordan skal jeg gjøre dette når jeg ikke får koblet på internett fra routeren? jeg er koblet på rett fra adsl boksen nå

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
det gikk ikke alike vel.

flere forslag?

Fikk akkurat den samme feilmeldingen som deg når jeg holdt på med dette for en stund siden. Husker ikke helt hva jeg gjorde da men..Prøv dette:

 

1) Koble til pc til routeren med vanlig nettverkskabel.

pass på at alle lysene for wlan, wan osv på routeren lyser.

2)Start ledetekst og skriv ipconfig/all. Du får da opp all info om den lokale tilkoblingen din. Noter ned standard gatewayen for tilkoblingen.

3)Åpne browseren din og "søk" på gatewayen din(Det skal da fungere å komme inn på konfigurasjonen av routeren). Du blir bedt om å notere passord. Hvis det er første gangen du går inn på konfigurasjonen av routeren så er passordet smcadmin eller så skal det være blankt.

4) Til slutt kan det lønne seg å sette opp sikkerheten for nettverket

 

 

Hvis dette ikke fungerer så ville jeg tatt en sjekk i manualen som fulgte med routeren. Den ligger også på cd'en som fulgte med.

 

Hvis det er noe du mer du har problemer med så spør meg så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan

Endret av eirik99
Lenke til kommentar

hmm

 

Først går du på nettverksinnstillingene dine og setter til "motta ip adresse automatisk" for å klargjøre til dhcp. (høyreklikk tcp/ip og gå på egenskaper)

 

Reset ruteren vha reset knappen på baksiden.

 

Etter å ha sett kjapt på manualen til den ruteren, er default ip http://192.168.2.1 og login passord er smcadmin.

 

Etter det skulle det være rimelig rett frem...er visstnok en setup wizard inne der

Lenke til kommentar

Kjenner jeg telenor's pppoe cd program rett må du avistalere det før du kommer noen vei. Er telenor saken instalert vil ikke windows prøve noe annet enn telenors nett.

 

Avinstalert telenor.

Sett netverkskabel mellom pc og router i steden for mellom pc og adsl modem. (koble til strøm på routeren hvis du ikke alerede har gjort det.)

Gå i kontrolpanel-netverks instillinger-høyreklikk på den netverks forbindelsen som kabelen står i-velg egenskaper.

slett/avinstaler alt som har med telenor og pppoe å gjøre

trykk OK

start maskina på nytt (for å være sikker på at endringen trer i kraft)

 

kjør cmd - ipconfig

du skal nå ha en ip 192.168.x.y

og gateway 192.168.x.1

Om du ikke har dette sjekk at det lyser på netverkskortet hvor kabelen er koblet til - gjør det ikke det sjekk at du har satt kabelen i riktig sted, både på maskina og routeren. prøv evt en annen kabel.

 

skriv inn gateway adressen i explorer. (f.x. http://192.168.1.1)

du skal bli bedt om brukernavn og passord. Disse står i manualen som fulgte med routeren.

Koble routeren til adsl modemet. Sjekk at det lyser på WAN lampa på routeren. (hvis ikke - sjekk kabel)

Følg instruksjonene for å sette opp en pppoe forbindelse.

Du trenger å vite ditt brukernavn og passord hos telenor. (Brukernavnet er hele mailadressen - [email protected])

 

Du skal nå ha oppegående internett gjennom routeren. Noen modemer telenor leverte har trengt en omstart og/eller resett etter å ha blitt koblet til en router. De pleier å blinke på en uvanlig måte når de trenger omstart/reset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...