Gå til innhold

Raptor 74gb. Lang boot tid i XP.Normalt?


Anbefalte innlegg

Har en raptor som jeg installert xp på og noen små programmer. For det første så står AI logoen til asus i evigheter. Og når dette er over så søker den etter en harddisk på promise kontrollen "sata378 tx2" der jeg har en 200gb. Og neste skritt er xp logoen som kommer opp og den grønne søke linja. Den går da opp til seks-syv ganger før jeg kommer inn i Winxp.

Er det en normal oppførsel, eller er det noen instillinger jeg har glemmt (hvis noe slikt finnes)

 

Tar alle forslag med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også en utrolig lang ventetid på WinXP logoen en stund, virket som at man bare så på den uten at PCen egentlig gjorde noe. Jeg gikk så gjennom BOOT tweakene man får fra DENNE linken og da var den 'vips' nede i 1 til 2 ganger den linjen gikk over. Anbefaler deg å gå gjennom en del av disse tweakene, bare velg ut de som du synes passer. Den med boot er veldig bra, hjalp min boot tid på mangfoldige sekunder.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

at asus ai-logoen står lenge har ingenting med disken eller windows å gjøre. Du kan forsøke å se om du finner noe "fast-boot" option i bios :)

edit: fast-post el.l. kanskje :D

 

Det med disken har heller ingenting med windows eller raptoren å gjøre, men med kontrolleren. Jeg tør tippe på at wd disken din er master - prøv å sette den til CS (cable select) og se om det går raskt da? Fungerte for meg :yes:

 

 

Ville ikke startet med boot-tweak ting til win når ikke win er problemet.

Endret av oycob
Lenke til kommentar

- Skru av velkomstbilder i bootinga, som slike logoer og stuff.

 

- Jeg regner med at kontrollere bruker noe lenger tid på å starte opp enn native IDE/s-ata, så det kan du vel ikke gjøre så mye med.

 

- Angående selve Windows-loadinga, kan det høres ut som om det er en "gammel" Windows-install med masse drittprogrammer som skal startes samtidig med maskina. men hvis det er en fresh-install, kunne kanskje en Ad-Aware-scan finne ut om det er no dritt der.

Lenke til kommentar

Det er en helt ny installert xp med bare noen programmer. har også kjørt ad-aware 6. Men det har ikke alltid vært sånn. Har prøvd alle slags innstillinger i bios uten å lykkes. Kan det være bios'n som kødder det til for meg da. kjører nå 1017 fra asus. For den begynnte så med den andre disken jeg hadde OS på også.

Lenke til kommentar

Har du ADSL fra Telenor?

Hvis du har det så må du sette en fast ip-adresse (foreks 192.168.0.1) under tcp/ip i local area connection. Det halverer boot tiden. Vet ikke hvorfor, men den står og søker og søker hvis ikke du spesifiserer det.

Men dette hjelper altså kun hvis du har ADSL fra Telenor...

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Har du prøvd de boot greiene jeg snakket om? De vil IKKE hjelpe på booten fra BIOS og Kontrolleren som kommer opp, men jeg garanterer at de vil hjelpe på Windows booten hvor du ser streken går over 6-7 ganger. Jeg hadde akkurat det samme selv og etter jeg hadde fulgt instruksene på den siden gikk det ned til ca 1 gang.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...