Gromtallegs Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 har tenkt å kjøpe en ny hardisk, men når jeg feks ser på komplett blir jeg helt forvirra, det er så mange typer hardisker og sånn. hva er egentlig det jeg burde satse på? serial-ata hardisk?? og hva er forskjellen på ide og ata kabel?
Hårek Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 IDE og ATA (kalles også P-ATA) er det samme, det er det som har vært vanlig i alle år. Det spiller liten rolle om hastigheten er ATA 100 eller 133. S-ATA er en ny standard, det er bare ganske nye maskiner som har tilkoblingsmuligheter for disse. Men det går an å kjøpe en ekstra kontroller. Disker for vanlige PCer har størrelsen 3.5". Diskene deles også inn etter hastighet, hvor 7200 RPM er det vanlige. Med 5400 RPM blir det tregere, men det er litt stillere, kjøligere, og rimeligere. Cache størrelse betyr litt for hastigheten, men ikke så mye.
Gromtallegs Skrevet 29. september 2004 Forfatter Skrevet 29. september 2004 takk, så om jeg velger ide eller s-ata så har det altså ikke så mye å si??
Hårek Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 Hvis du har sata kontroller i maskina så bør du absolutt velge det. Hvis du derimot ikke har det så får du ikke brukt en slik disk.
MorePower Skrevet 29. september 2004 Skrevet 29. september 2004 litt offtopic: begrepsforvirring Er ikke både p-ata og s-ata Ide enheter? Ser mange bruker p-ata og Ide som synonymer og at s-ata da altså ikke er Ide. Mener altså begge er Ide, men rett meg gjerne på det.
Hårek Skrevet 30. september 2004 Skrevet 30. september 2004 IDE står for Integrated Drive Electronics. Det betyr at kontrolleren sitter på disken. Dette i motsetning til det som var før, da satt kontrolleren på et eget kort (f.eks MFM disker). ATA er bare et annet navn for det samme. ATA (Advanced Technology Attachment) is the official name that American National Standards Institute group X3T10 uses for what the computer industry calls Integrated Drive Electronics (IDE). Det er riktig at p-ata og s-ata begge er IDE enheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå