Gå til innhold

funker dette HK, og hva linux skal jeg ha?


Anbefalte innlegg

Hepp, tenkte jeg skulle hive opp en liten maskin som firewall/router siden NGT sin NAT er helt rumpe når man har flere maskiner. Dette er visst lettere med linux enn windows, var det en fugl som pep meg i øret. Jeg har så godt som *ingen* erfaring med linux så jeg trenger litt pek og hint. Men når det er sagt, så er jeg oxo en mester i å prøve og feile :wink:

 

Tenkte jeg skulle ha MSI sitt MS-6378 med integrert vga (trident blade 2d/3d) og lan (realtek)... Kan det være et problem angående drivere og sånn?

(Resten av maskinen blir vel en duron 1ghz, 256mb ram, stor rolig disk(barracuda) og et extra nettkort)

 

I tillegg til firewall/router kunne det vært kjekt å kunne kjøre en ftp-server, og kanskje senere web og mail. Og så vil jeg ha en liten wolfserver oppe å gå seff :smile:

 

En siste ting er at jeg helst skulle hatt mulighet for remote kontroll av den maskinen fra min XP maskin. Hvis det går ann da. Så slipper jeg skjerm og sånn.

 

Sånn... Hva bør jeg gå for? Leita litt i forumet og så det der Clarkconnect, men vet ikke om det var akkurat det jeg skulle ha.

 

På forhånd meget takk for alle svar og forslag. Her har dere Linux-folk sjanse til å konvertere en svoren windowsmann :smile:)

 

[ Denne Melding var redigert av: abrrad på 2002-05-13 15:33 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-13 15:32, abrrad skrev:

Hepp, tenkte jeg skulle hive opp en liten maskin som firewall/router siden NGT sin NAT er helt rumpe når man har flere maskiner. Dette er visst lettere med linux enn windows, var det en fugl som pep meg i øret. Jeg har så godt som *ingen* erfaring med linux så jeg trenger litt pek og hint. Men når det er sagt, så er jeg oxo en mester i å prøve og feile :wink:


Tenkte jeg skulle ha MSI sitt MS-6378 med integrert vga (trident blade 2d/3d) og lan (realtek)... Kan det være et problem angående drivere og sånn?

(Resten av maskinen blir vel en duron 1ghz, 256mb ram, stor rolig disk(barracuda) og et extra nettkort)


I tillegg til firewall/router kunne det vært kjekt å kunne kjøre en ftp-server, og kanskje senere web og mail. Og så vil jeg ha en liten wolfserver oppe å gå seff :smile:


En siste ting er at jeg helst skulle hatt mulighet for remote kontroll av den maskinen fra min XP maskin. Hvis det går ann da. Så slipper jeg skjerm og sånn.


Sånn... Hva bør jeg gå for? Leita litt i forumet og så det der Clarkconnect, men vet ikke om det var akkurat det jeg skulle ha.


På forhånd meget takk for alle svar og forslag. Her har dere Linux-folk sjanse til å konvertere en svoren windowsmann :smile:)


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: abrrad på 2002-05-13 15:33 ]</font>


 

Du trenger ikke 1Ghz for å kunne kjøre router/firewall. en pentium 100 holder lenge. Clarckconnect er visst bra, aldri prøvd selv, men det er nok den du bør gå for om du vil kunne kjøre FTP, mail og web i tilleg til firewall/router.

Lenke til kommentar

Jau, vet at jeg ikke trenger så mye cpu-kraft...

Men når jeg allikevel skal bruke pittelitt penger på servern (kvitta meg med alle gamle maskiner for en stund siden :smile:

Regna ut at hele maskingreia vil koste ca3500,- og det står jeg i.

Går det å kjøre rtcw-server på clarkconnect?

Hvordan er det med remotecontrol, jeg er så skeptisk til tekstbasert os, for der er jeg så grønn..hehe

 

ps.takk for svar for det om :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-13 16:10, abrrad skrev:

Jau, vet at jeg ikke trenger så mye cpu-kraft...

Men når jeg allikevel skal bruke pittelitt penger på servern (kvitta meg med alle gamle maskiner for en stund siden :smile:

Regna ut at hele maskingreia vil koste ca3500,- og det står jeg i.

Går det å kjøre rtcw-server på clarkconnect?

Hvordan er det med remotecontrol, jeg er så skeptisk til tekstbasert os, for der er jeg så grønn..hehe


ps.takk for svar for det om :smile:


 

Tja, det blir jo ikke så dyrt, men det er jo så klart billigere å dra fram den gamle pentiumen som bare står og støver ned da. :wink:

 

Er ikke sikker på hvordan CC er satt opp, men om det følger med enkelte programmer som f.eks make så skal det funke.

Lenke til kommentar

Takker så meget :smile:

 

Tror jammen jeg skal prøve det med å innstallere over nettet, for det virker så schtilig... :grin:

Dessuten så har den lille burken ingen cd-rom så da slipper jeg å stappe en i bare for å innstallere.

 

Men nok en liten fugl peip meg i øret at RedHat var tingen for Linuxn00bs som meg. Kan den og innstalleres over nett? Og er det kanskje ftp://sunsite.uio.no/linux/RedHat/redhat/...ges/bootnet.img ?

 

Nok engang takker, innstallering over nett høres jo skamkult ut. hehehe

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 09:48, abrrad skrev:

Takker så meget :smile:


Tror jammen jeg skal prøve det med å innstallere over nettet, for det virker så schtilig...
:grin:
Dessuten så har den lille burken ingen cd-rom så da slipper jeg å stappe en i bare for å innstallere.


Men nok en liten fugl peip meg i øret at RedHat var tingen for Linuxn00bs som meg. Kan den og innstalleres over nett? Og er det kanskje
?


Nok engang takker, innstallering over nett høres jo skamkult ut. hehehe


 

RedHat er supert! ser ut til at den .img en skal være nok til å installere RH over nettet...

 

 

tekstbasert er faktisk ganske lett, hvis du bare leser et par howto'er... men hvis du vil ha grafisk kan du prøve http://www.webmin.com og installere .rpm'en (når du har maskina oppe... rpm -Uvh /path/til/webmin-xx.rpm ...) så får du fjernstyring av maskina via nettleseren (http://maskinnavn:10000 ) logg inn som root og root-passordet du satte under installasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...