Gå til innhold

Hva synes dere om dette bildet? (Katt i hagen)


Vectrex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, katten er fin den.

 

Det er et typisk "ovenfra og ned bilde", og derfor kanskje litt klisjéaktig. Og som noen bemerker: Det er en helt vanlig katt. Jeg hadde prøvd meg med forskjellige vinkler.

 

Videre synes jeg at bakgrunnen er ganske kjedelig. Selv om roten foran virker forstyrrende, så har den faktisk noen fine farger (i forhold til kvistene). - Vanskelig avveining det er.

 

Det er morsomt å ta bilde av katter. Det er svært fotogene dyr. Av og til kan man ta dem midt i spranget, og kanskje få et blinkskudd.

Lenke til kommentar

God idé med blomstene foran katten. Det skaper en fin kontrast til den ellers grå og triste bakgrunnen.

 

Utsnittet er greit. Ikke midtstill! En av reglene for bildekomposisjon er å ikke midtstille motivet, det skaper et statisk bilde. Regler er til for å brytes, men ikke her.

 

Vinkelen, ovenfra og ned er kjedelig. Og du mangler blikkkontakt (en annen regel) med katten. Finn et lavere standpunkt, gjerne omtrent på høyde med katten, og få blikkontakt.

 

Omgivelsene er litt for rotete. Det er for mange andre elementer som trekker fokus, slik som blomstne og stubben i forgrunnen. Treet i bakgrunnen er greit. Helst burde du ha større blenderåpning slik at bakgrunn og forgrunn kom mer ut av fokus, men det er sikkert vanskelig å styre med kameraet ditt. Om du bruker program, bruk portrettmodus påslike bilder.

 

Pelsen til katten er enkelte steder helt utbrent (les: helt hvit, uten detaljer), det trekker også noe ned. Men motiv i sterkt sollys er vanskelig for automatikk å vurdere riktig.

Lenke til kommentar

Er ikke enig i at blikkkontakt er et must på bilder. Spesielt dyrebilder liker jeg ofte godt når de ikke har blikkkontakt. Dersom dyret stirrer rett på deg får man liksom mer følelsen av at fotografen er der og forstyrrer tilværelsen. Når dyret er opptatt med noe annet gir det mer inntrykk av at fotografen er usynlig og har sneket seg inn og fanget et øyeblikk av dyrets naturlige tilværelse.

Sennende vinkler er alltid gøy men sikkert ikke alltid like lett, med tanke på samarbeidsevne fra objektes side. :D

Lenke til kommentar
Hvilket program er best til å "croppe"  (få bort rota) bildet da? Uten at det går utover kvaliteten??

Et hvilket som helst bildeprogram vil gjøre dette for deg. Du trenger ikke å betale mange tusen for Photoshop for å klippe litt på et bilde. F.eks. kan du bruke Photo Editor, som fulgte med Windows, eller Irfanview, som du kan laste ned gratis, eller Gimp, som er gratis og likner veldig på Photoshop.

 

Hvis du vil se et kattebilde som er gjennomgått i Photoshop, kan du se her. Hehe. Utrolig hva man kan få til...

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Er ikke enig i at blikkkontakt er et must på bilder. Spesielt dyrebilder liker jeg ofte godt når de ikke har blikkkontakt. Dersom dyret stirrer rett på deg får man liksom mer følelsen av at fotografen er der og forstyrrer tilværelsen. Når dyret er opptatt med noe annet gir det mer inntrykk av at fotografen er usynlig og har sneket seg inn og fanget et øyeblikk av dyrets naturlige tilværelse.

Sennende vinkler er alltid gøy men sikkert ikke alltid like lett, med tanke på samarbeidsevne fra objektes side.  :D

Ingen ting er et must når det gjelder bilder. Og når det gjelder foto så er alle regler til for å brytes, når det gjøres av en grunn.

 

Når det gjelder portrett, noe dette er, så er blikkontakt en god regel (som kan brytes.) Når det gjelder et situasjonsbilde, noe dette ikke er, så er blikkontakt mindre viktig.

 

Når man er fersk på foto så lønner det seg å lære å følge reglene, før man lærer seg å bryte dem bevisst og på en god måte.

 

Edit: Merk at jeg sier ikke at noe er feil, men jeg gir råd om forbedringer. Det er lite som er direkte feil når det gjelder foto, men som regel mye man kan gjøre bedre.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...