Gå til innhold

Støynivå på skjermkort?


oZo

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt rundt, men ennå ikke funnet noen god oversikt over hvordan støynivået er på de forskjellige skjermkortene.

 

Er det slik at man alltid bør gå til innkjøp av kjølere, typen VGA-silencere, hvis man skal ha noen av dagens nyere modeller til å kjøre stillegående? Nå er vel "stillegående" et relativt begrep, men rundt 20-23 dB er vel maksgrensen for det som kan bli betegnet som stillegående(?).

 

Slike kjølere fordyrer gjerne et skjermkortinnkjøp med et par hundrelapper, i tillegg til at det kanskje tar opp 1 til 2 PCI-sloter.

 

Et eksempel:

 

Et Powercolor Radeon 9800 Pro (hvor originalviften er kjent for å støye relativt mye) + et Arctic Cooling VGA Silencer vil koste 1 890,- på Netshop.no.

 

Da er det jo plutselig bare knappe hundrelappen opp til Gainward GeForce 6800 LE 128MB på PCutstyr.no som visstnok skal yte relativt mye bedre.

 

Men er 6800 LE stillegående, eller trenger denne en ny kjøler for å bli det? Ser at databutikken.com selger Nvidia Silencer 5 til 187,-. Også kommer frakt i tillegg. Da er differansen plutselig oppe i minst 300 kr igjen... (300 er mye for meg som er student :roll: )

 

Uansett hadde det vært meget nyttig med en støyoversikt over de ulike skjermkortene. Noen som vet om noe? Spesielt angående GF 6800 LE.

 

(GF 6600 hadde også vært interessant, men får se om jeg tar meg råd til å skifte nesten hele systemet pga. PCI-ekspress)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gainward 6800 LE bråker merkbart mer enn mitt Sapphire 9600 Pro. Jeg har ikke hørt et 9800 Pro.

 

Referansekjøleren på 6800-kortene er grusom, men ikke så ille som løvblåseren alexf tenker på. Hvordan man oppfatter støy og hvor ille man synes det er, er veldig subjektivt og ikke minst avhengig av resten av systemet, så det blir vanskelig å komme med konkrete råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...