Gå til innhold

Bestilt meg nytt kamera


Anbefalte innlegg

Skal ha meg litt kamera ustyr (ordre allerede lagt inn, men kan da endres). Har dere noen tips på hva annet jeg trenger? Noe jeg burde byttet ut?

 

Skal brukes av en hobbyfotograf som har lyst å lære seg litt mer om fotografering.

 

Canon Batterigrep BG-E2 for EOS 20D

Canon Digital EOS 20D m/EF-S 18-55/3,5-5

Canon EF 17-40 f: 4.0 L USM

Lowepro Minitrekker AW - Sort Romslig ryggsekk

Sandisk 1024MB Compact Flash Ultra II

Sandisk Kortleser Compact Flash USB2.0

 

Takker og bukker for alle tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ha meg litt kamera ustyr (ordre allerede lagt inn, men kan da endres). Har dere noen tips på hva annet jeg trenger? Noe jeg burde byttet ut?

 

Skal brukes av en hobbyfotograf som har lyst å lære seg litt mer om fotografering.

 

Canon Batterigrep BG-E2 for EOS 20D

Canon Digital EOS 20D m/EF-S 18-55/3,5-5

Canon EF 17-40 f: 4.0 L USM

Lowepro Minitrekker AW - Sort Romslig ryggsekk

Sandisk 1024MB Compact Flash Ultra II

Sandisk Kortleser Compact Flash USB2.0

 

Takker og bukker for alle tips og råd.

Vet ikke hvor du har bestilt det, men jeg ville ihvertfall bestilt utstyret (ikke kameraet) fra www.bhphotovideo.com i USA. Leveringstida er bare 3-5 dager, jeg fikk mitt etter 3 dager.. Spar mange tusen!

 

Flere tips:

- Kjøp UV-filter som beskyttelse for objektivene. Da må du ha ett til hvert objektiv. Søk hos bhphotovideo på "hoya uv(0) hmc" og finn deretter riktige størrelser. Hvis du skal ha andre filtre enn uv i tillegg bør du bestille dette i samme slengen, for det er nesten halv pris i denne butikken..

- Hvis du skal ha batterigrep vet jeg ikke om det følger med batterier til å putte inni (det skal være 2 batterier i grepet, ikke sant?). Sjekk dette.

- Hos bhphotovideo.com velger du "imported" hvis det er 2 versjoner av objektivet. Det blir billigst (vet ikke hvorfor - men alle mine objektiver ble bestilt slik).

- Litt usikker på hvorfor du bestiller kit-objektivet når du samtidig bestiller et mye bedre L-objektiv med omtrent samme rekkevidde. Du kommer aldri til å bruke det dårlige objektivet! Bestill heller et teleobjektiv eller makroobjektiv (om du trenger det) enn kit-objektivet...

 

Edit: skriveleifer o.l.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Som anderfo sa ville jeg også prøvd å kutte ut kit objektivet så lenge du alikvel bestiller deg F 17-40 f: 4.0 L USM.

Bare hus kan være vanskelig å spore opp foreløpig, så hvis du "må ha nå" er vel det nest-rimligste å ta med kit objektivet.

 

Ellers ville jeg vurdert å bytte ut SanDisk kortleseren. Ble selv frarådet å kjøpe denne for et par uker siden av Lassevk her på forumet som selv har denne, og ikke bruker den pga problemer.

 

Batterier følger helt sikkert ikke med batterigrepet. 300D virker med bare ett batteri i grepet så regner med (men er ikke sikker) på at 20D gjør det også.

Lenke til kommentar
Ellers ville jeg vurdert å bytte ut SanDisk kortleseren. Ble selv frarådet å kjøpe denne for et par uker siden av Lassevk her på forumet som selv har denne, og ikke bruker den pga problemer.

Ville kanskje vurdert å kjøpe Lexar-kort istedet, så får du med gratis kortleser (min funker ihvertfall bra). Lexar har også flere hastigheter, bl.a. en ny serie som nettopp har kommet (70x tror jeg). Mitt kort er 40x og er raskt nok for D70, men på 20D trenger du sikkert 70x.

Lenke til kommentar

Du bør unngå det lyssvake og mekanisk sett dårlige (det har bajonettfatning i plast) EF-S 18-55/3,5-5.6. Når du har bestilt 17-40 trenger du det heller ikke. Forøvrig er 17-40 F/4 L lysår over i både optisk og mekanisk kvalitet - det er to forskjellige verdener. Sleng i stedet på en kort tele, for eksempel en 100mm 2.8 USM Macro, hvis du har råd. Hvis det blir for dyrt for deg, kan du ta det senere.

Lenke til kommentar

D20 har ganske så god batterikapasitet. Sikker på at du vil brenne av penger på grepet? Det er selvfølgelig andre fordeler med grepet, men det er ikke et must for de fleste av oss.

 

Enig i at du ikke trenger 18-55 linsa dersom du kjøper den myye dyrere og visstnok myyyyye bedre 17-40L.

 

Selv har jeg 18-55 linsa, fordi jeg ikke hadde råd til mer, og den er langt fra noen topp-linse. Men den er ikke så dårlig som mange rakker ned. Den er veldig soft i kantene, men fullt ut brukbar i sentrum. Jeg tolker posten din slik at du er nybegynner. Da tenker jeg at det er vanskelig å vite hva man fatter interesse for. 17-40 linsa er et heller dårlig valg som portrett-linse. Som makro aner jeg ikke. Til landskap skal den være blant det beste.

 

Jeg ville begynt med kit-linsa og funnet ut hvor interessen bærer. Så kan du kjøpe utstyr utifra det.

 

Mitt råd:

Canon Digital EOS 20D m/EF-S 18-55/3,5-5

Lowepro Minitrekker AW - Sort Romslig ryggsekk

(eller en toploader e.l. for lettere tilgjengelighet)

Sandisk 1024MB Compact Flash Ultra II (Burde holde. Gir over 200 jpeg)

Sandisk Kortleser Compact Flash USB2.0 (Har samme, funker fint for meg på XP.)

 

I neste omgang:

En god vidvinkel ala 17-40 for landskap

En god telezoom for naturfoto (eller paparazzi??)

En fast lyssterk 80 e.l. for portrett

Et godt makroobjektiv for ... makro (eller mellomringer)

Tilt-shiftobjektiv for arkitektur

En god blitz kommer fort på ønskelista

Studioutstyr

Diverse stativer

Osv, osv, osv.

 

Selvfølgelig trenger du ikke alt dette. Det kommer helt an på hvor DU ønsker å gå og hva DINE interesser er. Det er fint å ha en vidvinkel ned mot 17-18 mm, men hvsi hovedinteressen din er portrett eller makro så vil den ligge mye ubrukt. Trenger du da et L-objektiv?

 

Vel har du råd til å kjøpe super-utstyr hele veien, så er det bare å gi gass, men har du ikke tenkt å bruke hele årslønna på dette, så er det greit å starte i det små. (Uhumm, å kjøpe en DSLR til 14000,- er kanskje ikke å starte i det små uansett....) Legg penga der du får mest igjen.

 

Ikke vær redd for om bildet ikke kommer helt ut med superkvalitet, om det er bittelittegranne soft eller litt kromatisk abrevasjon. Det er komposisjon, lyssetting og kreativitet som gir gode bilder. Ikke EX, APO, IS, L, USM, fluoritt og asfæriske glass med 20 bilder i sekundet på 200Mpixels.

 

Lykke til med hobbyen. Å fotografere er gøy!

Lenke til kommentar

To ting til:

Jeg vil absolutt anbefale å ha to stk cf-kort og to skt. batterier. Du har ikke lyst til å vente mens du tømmer cf-kortet, og du har enda mindre lyst til å vente mens du lader batteriet.

Det siste er mest aktuelt, og det vil skje at du går tom for batteri. Da er det veldig fint å ha med ett ekstra. Det er absolutt verdt investeringen. Det andre cf-kortet trenger ikke være så stort eller så dyrt, men nok til at du har en nødreserve hvis det andre skulle gå tomt. Dersom du har tenkt å bruke RAW, vil du antakelig også trenger mer lagringskapasitet enn 1gb.

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...