Gå til innhold

forandre font-size ++


Anbefalte innlegg

første spørsmål: jeg bruker verdana etter anbefaling her på forumet, men når jeg justerer ned font-sizen forandrer hele designet seg..

noen som har noen tipps?

 

så: jeg vil også legge til padding: 5px på avsnittene som avslutter div-ene. slik at det blir litt rom nederst uten at mellomrommet mellom avsnittene blir større..

finnes det noen mulighet for det?

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
første spørsmål: jeg bruker verdana etter anbefaling her på forumet, men når jeg justerer ned font-sizen forandrer hele designet seg..

Hva mener du? Tror forresten ikke at så veldig mange her fra forumet kan ha anbefalt deg Verdana.

 

så: jeg vil også legge til padding: 5px på avsnittene som avslutter div-ene. slik at det blir litt rom nederst uten at mellomrommet mellom avsnittene blir større..

finnes det noen mulighet for det?

 

#content {
padding-bottom: 5px;
}

Lenke til kommentar

takk for svar..

 

anbefaling var vel kanskje å ta litt sterkt i, men se her.

 

 

Antageligvis fordi mindre tekststørrelse = teksten tar mindre plass, som fører til at layouten "trekker seg sammen".. Ivertfall det eg tenkte på først smile.gif

tror det stemmer, ja..

er det noen måte å unngå det på?

Lenke til kommentar
Kommer line-height på i overkant av ~160%, blir det stygt i de fleste tilfeller. Kun på enkelte sider kan det være at det passer.

Joa, men for lesbarehetens skyld (for alle brukere) så er det anbefalt å bruke en linjehøyde som er minst 150% av tekststørrelse ved bruk på skjerm..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Mye mulig. Kommer vel kanskje også litt an på hvilken font-størrelse du bruker. Tahoma i 12px ser veldig.. distansert ( :p ) med 150%.

Meget mulig. Det er det som er anbefalt, men det finnes vel alltid unntak.

 

Men om en person da ikke har Tahoma, så vil line-height bli rart for neste font i listen om den er beregna for Tahoma..

Lenke til kommentar
første spørsmål: jeg bruker verdana etter anbefaling her på forumet, men når jeg justerer ned font-sizen forandrer hele designet seg..

noen som har noen tipps?

jeg tror det er fordi du har brukt "em" til å angi størrelsen (har du det?)

det har skjedd med meg før hvertfall.

 

jeg har aldri brukt "em" etter det! skjønner ikke vitsen med slikt :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg tror det er fordi du har brukt "em" til å angi størrelsen (har du det?)

det har skjedd med meg før hvertfall.

 

jeg har aldri brukt "em" etter det! skjønner ikke vitsen med slikt :thumbdown:

Saken er, at du helst SKAL bruke em (eller andre enheter som tilpasser seg til oppløsningen). Grunnen til det, er at når du setter for eksempel skriftstørrelse 10px på din skjerm, der du kanskje har 800x600 oppløsning - vil teksten bli lett og fin å lese, mens folk som sitter med 1600x1200 vil slite med å lese teksten.

 

Derfor - angi tekst med ems, brødtekst ikkje under 0.7em - helst 0.8em eller over. Dette for at tekststørrelsen skal vere fint lesbar i alle oppløsninger, og for at en av dei få nyttige funksjonane til IE skal gå an å bruke: Vis - Tekststørrelse - [Velg fra Liten - Stor].. Skjønner? ;)

Lenke til kommentar
der du kanskje har 800x600 oppløsning - vil teksten bli lett og fin å lese, mens folk som sitter med 1600x1200 vil slite med å lese teksten.

vet det. men det ble totalt ødelagt når jeg prøvde å bruke det. men er det ikke noe som heter cm (centimeter) og mm (millimeter) og da?

..eller funker ikke det? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...