Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk osv.

 

Jeg er nå i planleggingsfasen av å få satt opp et lite "produksjonsstudio" med kamera,Premiere osv. og trenger alle de råd jeg kan få! Det aller viktigste er selvfølgelig kamera - hvilken modell er markedslederen? Hva er best osv? Jeg har saumfart alle brukertester jeg kommer over, men de fleste er ment for "familiebruk". Jeg ønsker å prøve meg på kortfilmer og dokumentarer, altså den mer artistiske delen.

 

Fordelen min er at jeg vil redigere og behandle råmaterialet på pc'en, så jeg har ikke behov for en eneste fordyrende "sepia" eller stillbilde-funksjon.

Trenger ikke 40xoptisk og 5000x digital zoom, 10x holder massevis.

 

Jeg har i det minste fått ned en liste over kvalifikasjoner jeg ser etter: Billedkvaliteten er det viktigste for meg - fargegjengivelse, lite piksellering, skarp fokus og lignende. Manuell fokusring som jeg har sett noen Sony modeller har er glitrende, mulighet for å skru på effektlinser hadde vært genialt... Av inn/ut trenger jeg stereo-mic, dv-inn er å foretrekke (men ikke nødvendig, jeg stoler på widget'en) Men noe sier meg at jeg beveger meg med svære hopp oppover i prisklasse med disse kravene, så irettesett meg som bara det og fortell meg hvor landet ligger. Ok?

 

Jeg vet ikke om jeg kommer gjennom med noe fornuft her, jeg er ganske forvirra av alle modeller og merker, men jeg vel en teknofil, så terminologi, teknologi osv. er jeg kjent med.

 

Jeg har satt meg et kamera-budsjett på 16.000 kroner, og da regner jeg ikke med firewirekort, software osv. Er dette alt for lite?

 

All hjelp tas imot med dyp takk, og en credit på rulleteksten til min første produksjon :wink:

 

Hilsen en "guerilla in the making"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

16000 var NØYAKTIG det jeg betalte for mitt kamera som jeg kjøpte nå i sommerferien på QXL auksjon. Kameraet heter Sony trv-900E, og er kanskje akkurat det du ser etter. (Så fremt det var 16000 kroner for kamera du tenkte på, og ikke hele studioet)

 

Jeg må få nevne at jeg var ufattelig heldig. Prisen på kameraet nytt er rundt 24000. Jeg fikk til og med en vidvinkel og ekstra, større batteri med.

 

Men noen tips til kamerakjøp:

* Proffkamera har som oftest 3CCD-brikker, så få det (men 1-CCDerne blir jo bedre og bedre)

* Du må selvfølgelig ha manuelle innstillinger av blender, fokus, gain, hvitbalanse

* Du nevner skifting av linser. Den eneste mini-DV modellen som støtter dette er Canon's XL-1, som for øvrig kommer i ny versjon snart. XL-1 kan til og med bruke gamle Canon-linser fra eldre videokamera via en adapter. Hvor vanskelig det er å få tak i slikt utstyr i Norge vet jeg ikke, men det går an å bestille fra utlandet.

 

Her har du passende modeller til deg:

* Sony TRV-900 ca 24000 kr, utrolig bra til prisen.

* Panasonic dx-100/110 ca 24000 kr, også bra, dårlig bildestabilisator.

* Panasonic mx300 ca 28000, vant Lyd & Bildes videopris i 2000 og er nyere enn de over.

* Sony VX-2000 ca 33-38000 kr, bedre enn de fleste på det meste, og kjent for utrolig bra bilder i svakt lys (jeg så en gang en vx2000 til 17000 på en auksjon, men kjøpte det ikke >>SKAM<<)

 

Jeg trenger vel ikke gå lengre opp. Men dersom du ikke har videokurs anbefales det KRAFTIG. Video er vanskeligere enn foto... Det er enda mer som må klaffe, og du har ikke bestandig tid til å komponere bildet slik du vil. Opplæring er nødvendig, så skrap med deg ALT du kan finne. Internett er jo et ypperlig medie til å finne tips.

 

LYKKE TIL!!! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...