Gå til innhold

Gainward 6800 GT GS Temperatur


dreden

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte nettopp et gainward 6800 gt golden sample på pcutstyr.no, har et veldig bra kabinett med god luftgjennomstrømning. Kortet er Gainwards egen design og har to vifter og kobberkjøler på gpu. I driverne til nvidia viser det 60C idle og 32 ambient. Bruker speedfan og der vises det 10C mindre på GPU, samme på ambient (32C).

 

Fatter ikke dette. Da disse temperaturene er høyere en Nvidia Referansedesign kortet jeg ikke ville ha. Hadde det i et lite kabinett, CPU tempen var ca 10C høyere også i det andre kabinettet.

 

Viftene slår seg aldri til ro, spinner opp og ned hele tiden. PLAGSOMT!

 

Flashet BIOSen via ExpertTool, kan det ha noe med det å gjøre?

Noen som evt. har dette kortet og kan sende meg orginalbiosen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som noe er feil her ja. Jeg hadde det kortet selv, å hos meg var det stille å fint i Windows. Med ExperTool kan man selv stille inn vifte hastigheten. Mitt bråkte endel når jeg spilte, noe jeg egentlig ikke merket, men var stille å fint i Windows. Kan ha skjedd ett eller annet når du flashet ja. Synes idle temp var litt høy. Men du må huske å ha nyeste ExperTool også. Hadde tatt en tur inn på Gainward sitt forum hvis jeg var deg. Der finner du nok nyeste ExperTool. Hadde lagt den inn var jeg deg, å Flashet en gang til å sett om det ble bedre. Blir det ikke det, hadde jeg tatt av kjøleren å lagt på ett fint lag Artic Silver istedet for. Kan fort hjelpe noen grader det. Temp er egentlig ikke så viktig, så lenge du holder deg under ca 80 - 90 grader i load. Men at viftene flyr opp å ned er ikke bra. Skal være ganske stabile.

Lenke til kommentar
LOL! Leste på nettet fra noen som testet kortet. De hadde fått ned temperaturen fra 57C til 53C ved å stramme skruene på kjøleren.

 

JEG GIKK FRA 60C til 45C!

:!:

 

Det er ikke bra nei, men det som er bra er at nå funker jo kortet ditt som det skal. Hjalp dette på viften som flyr opp å ned også eller?

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Høres ut som noe er feil her ja. Jeg hadde det kortet selv, å hos meg var det stille å fint i Windows. Med ExperTool kan man selv stille inn vifte hastigheten. ...

Det kortet har jeg overtatt :!:

Bra kort, men jeg syntes at selv på 50% hastighet whinet viftene for mye :(

Så jeg investerte i en "VGA Silencer" fra Microplex, og jammen ble det tyst.

 

Du kan faktisk stille hastigheten i ExperTool for VGA-silenceren også, siden den bruker samme vifteuttaket som originalviftene.

 

Tempen økte noe (5-6 grader) ved bytte av kjøling, men VGA-Silencer er alikevel MYE bedre enn GT's referansekjøler. Gainwards kjøleløsning er faktisk veldig bra til å kjøle, tross litt støy. En ide vil kanskje være å fjerne viftene og beholde heatsinkene, men montere en 120mm vifte rett over kortet?

 

;-K :tease:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Høres ut som noe er feil her ja. Jeg hadde det kortet selv, å hos meg var det stille å fint i Windows. Med ExperTool kan man selv stille inn vifte hastigheten. ...

Det kortet har jeg overtatt :!:

Bra kort, men jeg syntes at selv på 50% hastighet whinet viftene for mye :(

Så jeg investerte i en "VGA Silencer" fra Microplex, og jammen ble det tyst.

 

Du kan faktisk stille hastigheten i ExperTool for VGA-silenceren også, siden den bruker samme vifteuttaket som originalviftene.

 

Tempen økte noe (5-6 grader) ved bytte av kjøling, men VGA-Silencer er alikevel MYE bedre enn GT's referansekjøler. Gainwards kjøleløsning er faktisk veldig bra til å kjøle, tross litt støy. En ide vil kanskje være å fjerne viftene og beholde heatsinkene, men montere en 120mm vifte rett over kortet?

 

;-K :tease:

Var det noe sånn du tenkte på?

 

IMG_0828.jpg

 

Stygt som faen, men effektivt.

 

PS. Dette er ikke mitt kort

Lenke til kommentar
Var det noe sånn du tenkte på?

 

http://www.slammand.subnet.dk/IMG_0828.jpg

 

Stygt som faen, men effektivt.

 

PS. Dette er ikke mitt kort

Nei.. ikke helt, det der er referanse-ribba til GT. Den suger lut hardt og lenge. Alt for liten og av aluminium. Ribbene som er Gainwards egene er av kobber og kjøler sykt mye bedre! Men ja, samme prinsippet, just strap it on baby!!

 

K :tease:

Lenke til kommentar
Fint at du fant ut problemet.

 

Jeg har kortet selv og det idler på 43 grader (kaldt rom) og load på Ultra hastighet her oversteget 70 grader (70.125 grader) etter en GOD stund med HDR demo..

 

Jeg må si at kjøleren er konge, men bråker litt for mye...

Får Vannkjøling i neste uke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...